آیا طب سوزنی می تواند علائم بارداری را درمان کند؟

بارداری می تواند دورانی شاد و هیجان انگیز و در عین حال ناراحت کننده و استرس زا باشد. از همه بدتر این که بسیاری از داروهای معمولی (مانند مسکن ها) در این دوران ممنوع هستند، بنابراین داشتن حال خوب برای مادران باردار دشوار است.

طب سوزنی شیوه درمانی است که با قرار دادن سوزن استریل باریک در نقاط خاصی از بدن موجب تحریک مسیرهای عصبی ویژه می شود و در نهایت به کاهش علائم بارداری کمک می کند.

آیا واقعا طب سوزنی در زمینه کاهش عوارض بارداری اثربخش است؟ آیا اثربخشی طب سوزنی بر کاهش علائم بارداری منبع علمی دارد؟ و در صورت موثر بودن، آیا این روش ایمن است؟ این مطلب به پاسخ این پرسش ها و توضیح کاربرد طب سوزنی در درمان علائم بارداری پرداخته است.

نحوه عملکرد طب سوزنی

طب سوزنی نوعی شیوه درمانی سنتی برگرفته از طب چینی است که از طریق سوزن های نازک دردهای مختلفی از نواحی بدن را درمان می کند. درک اثر سوزن بر این نقاط اساسی و ارتباط آن با درمان عوارضی مانند ناراحتی معده سخت است. با این که سوزن ها در نزدیکی اندام های داخلی قرار نمی گیرند، پس این شیوه درمانی چگونه عمل می کند؟

طب سوزنی سیستم های پیام رسانی بدن را تنظیم می کند، اعصاب را تحریک می کند و پیام هایی که از طریق آن ها ارسال می شود را تغییر می دهد. در مواردی که اعصاب فرد پیام های درد شدید را ارسال می کند، طب سوزنی می تواند سطح این پیام ها را پایین بیاورد.
در واقع علم هنوز قادر به درک عملکرد طب سوزنی نیست، اما به نظر این روش باعث کاهش مدولاسیون سیگنال مغز می شود. اگرچه پژوهشگران هنوز به دنبال یافتن پاسخ دقیق در این زمینه هستند، ولی پژوهش های بسیاری وجود دارد که نشان می دهد این روش در درمان بسیاری از بیماری ها موثر است.

ایمنی طب سوزنی در دوران بارداری

اثبات ایمنی طب سوزنی در دوران بارداری کمی دشوار است. هیچ شواهدی مبنی بر خطرناک بودن طب سوزنی برای مادر و جنین وجود ندارد، اما آزمایشی نیز روی زنان باردار انجام نشده است.

نه تنها در اغلب موارد متخصصان دارای مجوز برای بیماران باردار طب سوزنی انجام می دهند، بلکه بسیاری از این متخصصان طب سوزنی دارای آموزش های تخصصی در زمینه سلامت، ناباروری و زنان زایمان هستند. این امر نشان می دهد که نه تنها طب سوزنی در بیشتر موارد ایمن است، بلکه می تواند مفید باشد.

اگرچه مهم است به یاد داشته باشید که هیچ شواهد روشنی در زمینه ایمنی طب سوزنی در بارداری وجود ندارد، ولی خلاف آن نیز ثابت نشده است.

طب سوزنی در دوران بارداری

مزایای طب سوزنی در دوران بارداری

طب سوزنی می تواند یک درمان اولیه یا ثانویه برای علائم شایع بارداری باشد. این روش قدیمی به تنهایی یا همراه با سایر روش های درمانی برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها کاربرد دارد.

مصرف برخی داروها در دوران بارداری ممنوع است، و به دلیل عوارض داروهای شیمیایی بسیاری از زنان باردار برای کاهش علائم خود تمایلی به استفاده از دارو ندارند. طب سوزنی روشی ایمن و مفید برای درمان بسیاری از این علائم است.

کاربرد طب سوزنی در درمان علائم بارداری

در دوران بارداری مدیریت همه علائم، آزار دهنده و ناراحت کننده است. در ادامه به توضیح برخی از علائم شایع بارداری قابل درمان با طب سوزنی پرداخته شده است.

تهوع صبحگاهی

زنانی که به طور منظم طب سوزنی انجام می دهند، کمتر دچار تهوع و استفراغ می شوند. از آن جا که مصرف بسیاری از داروهای ضد تهوع در بارداری ایمن نیست، طب سوزنی روشی موثر، ایمن و غیر شیمیایی است که می تواند تسکین پایداری را ارائه دهد. تعداد دفعات درمان بر اساس نیازهای فردی است. در موارد تهوع شدید ممکن است تنها با یک جلسه اثربخشی حاصل نشود و چندین جلسه درمانی نیاز باشد.

بر اهمیت مراجعه به متخصص طب سوزنی آموزش دیده در درمان علائم بارداری بسیار تأکید می شود، زیرا در این صورت راهکارهایی در مورد تغییرات رژیم غذایی یا سبک زندگی برای کاهش تهوع به شما ارائه می شود.

خستگی

پژوهش هایی در زمینه اثرات طب سوزنی بر خستگی شدید، به ویژه درمان سندرم خستگی مزمن (CFS) انجام شده است. هنوز هیچ مدرک قطعی وجود ندارد و داده ها محدود است.

با این حال، یک عامل بالقوه مشخص برای بهبود علائم خستگی از طریق طب سوزنی وجود دارد، طبق یک پژوهش در سال 2019 ، ثابت شده که طب سوزنی در مقایسه با سایر درمان های جایگزین برای کاهش شدت خستگی بهتر عمل می کند.

مشکلات دستگاه گوارش

اغلب در کنار مدیریت درد، توصیه به استفاده از طب سوزنی برای درمان مشکلات گوارشی می شود. این روش می تواند به شدت برای تنظیم روده ها و درمان نفخ و یبوست (عوارض شایع در بارداری) و ریفلاکس بارداری مفید باشد.

درمان برخی از این بیماری های گوارشی در دوران بارداری دشوار است، زیرا استفاده از بسیاری از داروهای بدون نسخه مانند ملین ها، آنتی اسیدها و ادرار آورها به دلیل نگرانی های ایمنی، محدودیت دارد.

سردرد و درد

بدن در 9 ماه بارداری تغییرات بسیاری می کند که می تواند کمی ناراحت کننده باشد. چند عوارض رایج شامل درد کمر، درد لگن، درد سیاتیک و سندرم تونل کارپال شایع است. اثر طب سوزنی در کاهش درد بیشتر از درمان دارویی است.

روش حرارت درمانی با گیاه موکسا، به نام موکسا باسیون برای کاهش عوارض بارداری بسیار مفید است. این روش با القای حرارت و تحریک نقاط خاص، با سوزاندن گیاه موکسا روی سوزن ها یا به طور مستقیم روی بدن، انرژی یانگ را افزایش می دهد. موکسا درمانی برای کمر درد در بارداری فوق العاده موثر است.

استرس و اضطراب

طب سوزنی می تواند با کاهش سطح کورتیزول مادر هرگونه هورمون استرس موجود را کاهش دهد. اگرچه سطح کورتیزول به طور طبیعی در دوران بارداری افزایش می یابد تا به رشد عصبی جنین کمک کند، ولی سطوح بالای این هورمون می تواند برای مادر و جنین خطرناک باشد. نشان داده شده که درمان های طب سوزنی اثر زیادی بر کاهش استرس دارند.

طب سوزنی در دوران بارداری

آمادگی برای زایمان

طب سوزنی درمانی حیاتی برای هفته های پیش از زایمان است، به ویژه اگر جنین در موقعیت بریچ باشد. طب سوزنی می تواند با تحریک یک سری از رویدادهای بیوشیمیایی در بدن، منجر به حرکت جنین به سمت پایین شود.

طب سوزنی نه تنها به چرخش جنین بریچ کمک می کند، بلکه از نیاز به زایمان سزارین جلوگیری می کند و می تواند باعث شروع فرآیند زایمان شود. این روش در 36 هفته بارداری انجام می شود. هدف از این کار آمادگی زنان باردار برای زایمان، دیلاتاسیون رحم (باز شدن دهانه رحم) و شروع درد زایمان در زمان مقرر است.

مشکلات گوناگون

بارداری هر فرد متفاوت است، بنابراین علائم مشخصی برای هر فرد وجود ندارد. طب سوزنی ایمنی نسبی به ویژه در مقایسه با سایر روش های درمانی دارد (که از باید از آن ها اجتناب شود یا حداقل با احتیاط جدی در دوران بارداری مورد استفاده قرار گیرد).

عوارض ناخوشایند بارداری شامل سردرد، میگرن، بی خوابی، افسردگی و لکه بینی یا خونریزی است. اگرچه طب سوزنی ترفندی جادویی برای درمان علائم پیچیده بارداری نیست، ولی می تواند جایگزین داروهای بدون نسخه یا تجویزی شود و اثر بخشی بیشتری داشته باشد.

محدودیت های استفاده از روش طب سوزنی در بارداری

در بارداری های سالم، هیچ دلیلی برای اجتناب از طب سوزنی وجود ندارد. حتی این روش در درمان علائمی مانند فشار خون بارداری توصیه می شود، اما حتما قبل از استفاده از طب سوزنی برای مدیریت فشار خون باید با پزشک مشورت کرد.

احتمالا افرادی که دچار اختلال خونریزی هستند، باید از درمان طب سوزنی اجتناب کنند (تنها برای رعایت جانب احتیاط).

طب سوزنی روشی در دسترس، سریع و کم هزینه است که برای مبارزه با استرس و اضطراب بسیار موثر است. البته در صورتی که مخالف طب سوزنی هستید و ذهنیت خوبی نسبت به آن ندارید، این روش برای شما موثر نخواهد بود.

خلاصه مطلب

درمان علائم با طب سوزنی مانند هر تصمیم دیگری در دوران بارداری، باید با مشورت پزشک یا ماما انجام شود. طب سوزنی استرس و ناراحتی های دوران بارداری را کاهش می دهد و به زایمان راحت کمک می کند. اگر چه هیچ اطلاعاتی در زمینه تایید ایمنی طب سوزنی در دوران بارداری وجود ندارد، ولی این روش قدیمی سابقه طولانی مدت در درمان بسیاری از بیماری های افراد عادی و اثربخشی در مدیریت درد، آرامش ذهنی و مشکلات زنان باردار دارد.

به احتمال زیاد استفاده از طب سوزنی برای بهبود حداقل یکی از علائم بارداری ایمن است، اما همچنان باید این کار را با مشورت پزشک انجام داد.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات