بارداری پنهان چیست؟

مفهوم حاملگی پنهان یک پدیده واقعی است و آنچنان که شما تصور می کنید غیر معمول نیست.

بارداری در بیشتر مادران بدون مشکل است؛ شما وزن اضافه می کنید، جنین شما شروع به رشد می کند، علائمی مانند (حالت تهوع صبحگاهی و خستگی گرفته تا کمردرد) را تجربه می کنید و این ضربات کوچک را دوست دارید. اما در برخی از زنان، پدیده حاملگی پنهان اتفاق می افتد.

بارداری پنهان چیست؟

حاملگی پنهان که به عنوان “حاملگی مخفی” یا “حاملگی بدون علامت” نیز شناخته می شود؛ زمانی اتفاق می افتد که یک زن باردار است اما تا شروع زایمان آن را نمی داند (یا آن را انکار می کند).

چگونه یک حاملگی پنهان اتفاق می افتد؟

به نظر غیرممکن است اما حاملگی های پنهان بیشتر از آنچه فکر می کنید اتفاق می افتد و تقریباً در هر 475 حاملگی 1 مورد اتفاق می افتد.
زنان مبتلا به حاملگی پنهان اغلب علائم بارداری معمولی را که اکثر مادران دارند، ندارند و اگر هم آنها را داشته باشند، متوجه نمی شوند که چیست.

زنانی که اغلب بارداری های پنهان دارند، حالت تهوع صبحگاهی ندارند، دچار تورم شکمی نمی شوند یا متوجه آن نمی شوند یا اضافه وزن پیدا نمی کنند یا اضافه وزن آنها محسوس نیست.

آنها همچنین تاخیر و پریود نشدن خود را عجیب نمی دانند، شاید به این دلیل که معمولاً قاعدگی های نامنظم دارند یا از قرص های ضد بارداری یا تزریق استفاده کرده اند که پریودهای آنها را پراکنده یا ناموجود کرده است و متوجه حرکت جنین نمی شوند یا اگر متوجه شوند آن را با گاز یا ناراحتی عمومی معده همراه می کنند.

بارداری پنهان

چه کسانی بیشتر احتمال دارد بارداری پنهان داشته باشند؟

حاملگی های پنهان در شرایط زیر شایع تر است:

در زنانی که چاق هستند

این بدان معنا نیست که در زنان با وزن متوسط اتفاق نمی افتد، فقط زنان چاق کمتر متوجه تغییرات فیزیکی و رشد شکم در دوران بارداری می شوند. حاملگی های پنهان در زنان لاغرتر نیز ممکن است اتفاق بیفتد، مخصوصاً اگر قد بلندی داشته باشند.

در زنانی که پریودهای نامنظم دارند

در برخی از زنان ورزشکار که ممکن است در حال حاضر قاعدگی نامنظمی داشته باشند و ممکن است متوجه بارداری نشوند، زیرا ماهیچه های محکم شکمی آنها می تواند برآمدگی نوزاد را به خوبی پنهان کند.

در زنانی که بلافاصله پس از زایمان باردار می شوند، زیرا به هر حال انتظار بازگشت قاعدگی خود را ندارند و ممکن است تصور کنند که هرگونه افزایش وزن و تورم شکم مربوط به بارداری قبلی است.

علائم بارداری پنهان چیست؟

علائم حاملگی پنهان همان علائم حاملگی معمولی است.

تنها تفاوت آن این است که مادر ممکن است این علائم را به عنوان حاملگی تشخیص ندهد.

در این نوع بارداری، زن ممکن است احساس خستگی زیادی کند، اما تصور می کند به دلیل کار زیاد یا خواب ناکافی است. ممکن است حالت تهوع داشته باشد اما فکر می کند به دلیل غذایی است که خورده است.

او همچنین ممکن است پریود نشدن های خود را به کنترل بارداری ، یائسگی یا الگوی قاعدگی نامنظم معمول خود نسبت دهد یا ممکن است لکه بینی های خود را به دوران پریودش نسبت دهد.

بارداری پنهان

آیا بارداری پنهان برای نوزاد یا مادر خطرناک است؟

بخشی از آنچه به سلامت بارداری کمک می کند مراقبت های درست و صحیح دوران بارداری است.

هنگامی که یک زن متوجه بارداری خود نمی شود، نمی تواند مراقبت های مورد نیاز دوران بارداری را دریافت کند، ممکن است تغذیه مناسب دوران بارداری را رعایت نکند و جنین به خطر بیفتد. به عنوان مثال نوشیدن الکل یا سیگار کشیدن.

افزون بر این، ممکن است او حتی متوجه نشود که در حال زایمان است و این می تواند منجر به زایمان بدون مراقبت شود.

نوزادانی که از مادرانی متولد می شوند که متوجه بارداری خود نشده اند اغلب با وزن کم یا زودرس به دنیا می آیند. همچنین ، از آنجایی که تعیین تاریخ حاملگی پنهان غیرممکن است، سن حاملگی نوزاد هنگام زایمان و اینکه آیا نیاز به نظارت یا درمان اضافی بعد از تولد وجود دارد، ممکن است مشخص نباشد.

آیا نوزاد متولد شده پس از حاملگی پنهان نیاز به درمان خاصی دارد؟

پس از تولد، نوزاد باید توسط پزشک مورد ارزیابی قرار گیرد تا بفهمد آیا به درمان خاصی نیاز دارد یا خیر. این امر با بررسی وضعیت نوزاد، در میان سایر معیارهای سلامتی نوزاد تعیین می شود.

با اینکه مادران با بارداری پنهان نمی دانستند باردار هستند اما می توانند بچه های سالم داشته باشند، همیشه بهتر است از مراقبت های خوب دوران بارداری برای کاهش خطرات و افزایش شانس سالم بودن نوزاد استفاده کنید.

فراموش نکنید هر زمانی که علائم غیرمعمول، افزایش وزن یا تغییرات در زمان پریود خود داشتید به باردار بودن شک کنید و با پزشک خود تماس بگیرید.

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای سئو پارسی

1 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 کامنت
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

بسیار عالی ،اطلاعات خوبی بود

سلام درصورت حاملگی پنهان چه زمانی جنین دردستگاه سونوگرافی نشان داده میشه؟؟یاازمایش خون مثبت میشه؟؟