علائم واریکوسل ، علل ناباروری و درمان

علائم واریکوسل

واریکوسل (VAR-a-co-cell تلفظ شده) یک رگ بزرگ شده در بیضه و بیضه است که معمولاً در سمت چپ دیده می شود ، اما احتمالاً در دو طرف کیسه بیضه و به ندرت فقط در سمت راست دیده می شود. به احتمال زیاد با واریس ، که در پاها ایجاد می شود ، آشنا هستید.

همانند رگهای واریسی ، هنگام وجود واریکوسل ، دریچه وریدی که به جریان خون به سمت بالا در قلب کمک می کند ، غیرفعال می شود. این باعث جمع شدن خون در منطقه می شود. این ممکن است منجر به تورم ، کوچک شدن بیضه ، ناباروری و گاهی درد شود.

واریکوسل نسبتاً شایع است و در 15٪ مردان مشاهده می شود. در حقیقت ، واریکوسل اصلی ترین علت ناباروری مردان است که در 40٪ از مردان با تعداد اسپرم کم مشاهده می شود. واریکوسل قابل درمان است و تا زمانی که سایر مشکلات باروری برای شریک زندگی زن یا مرد وجود نداشته باشد ، بارداری بدون درمان باروری اضافی ممکن است امکان پذیر باشد.

با این حال ، اینکه آیا درمان واریکوسل در همه موارد میزان موفقیت بارداری را بهبود می بخشد ، محل بحث است ، با برخی از مطالعات نشان داده است که میزان بارداری بهبود یافته است و برخی دیگر نه ، اگر چه طبق مطالعاتی که در سال 2016 انجام شده ، گفتند که ترمیم واریکوسل در مردان دارای مشکلات باروری بسیار حائض اهمیت است . شما باید با یک متخصص ارولوژی و یک متخصص غدد درون ریز تولید مثل در مورد اینکه آیا جراحی برای شرایط خاص شما منطقی است صحبت کنید.

علائم و تشخیص

اکثر مردان تا زمانی که مشکلات باروری را تجربه نکنند ، از واریکوسل آگاهی ندارند. گاهی فقط با معاینه فیزیکی بیضه می شود واریکوسل را کشف کرد.

با این حال ، برخی از مردان علاوه بر ناباروری ، علائم یا نشانه هایی را تجربه می کنند. آنها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

• درد مبهم یا احساس سنگینی در بیضه ، به ویژه پس از ورزش

• تورم یا توده ای در کیسه بیضه که گاهی اوقات احساس می شود مانند کیسه رشته فرنگی است

• یک بیضه به طور قابل توجهی کوچکتر از دیگری است

واریکوسل در حین معاینه فیزیکی قابل تشخیص است. متخصص اورولوژی ممکن است از شما بخواهد که بایستید و پایین بیایید. سپس او از نظر جسمی کیسه بیضه شما را معاینه می کند. اگر واریکوسل وجود داشته باشد ، پایین آمدن شما معمولاً باعث بزرگ شدن و آشکار شدن واریکوسل می شود. همچنین ممکن است بدون نیاز به پایین آمدن قابل مشاهده باشد. پزشک همچنین ممکن است شما را در حالت دراز کش معاینه کند. واریکوسل باید در موقعیت افقی ناپدید شود.

ممکن است واریکوسل در طی معاینه فیزیکی قابل مشاهده نباشد و فقط با استفاده از سونوگرافی کشف شود. با این حال ، واریکوسل در این اندازه معمولاً درمان نمی شود .

اگر معاینه جسمی فراگیر باشد ، یا اگر توده بیضه وجود داشته باشد که به نظر نمی رسد واریکوسل باشد ، پزشک ممکن است سونوگرافی بیضه را تجویز کند. اگر درد و مشکلی در باروری ندارید، اما در بیضه خود توده ای حس می کنید ، تصور نکنید که توده ای که روی کیسه بیضه خود پیدا می کنید ، واریکوسل است. توده ممکن است مسئله جدی تری باشد که نیاز به درمان فوری دارد.

علائم واریکوسل

چگونه واریکوسل ممکن است باعث ناباروری شود

وجود واریکوسل با کاهش تعداد اسپرم ، افزایش اسپرم آسیب دیده به DNA ، مورفولوژی (یا شکل) اسپرم ضعیف و حرکت ضعیف اسپرم همراه است. دقیقاً مشخص نیست که چرا واریکوسل باعث ناباروری می شود ، اما نظریه هایی وجود دارد.

مشهورترین نظریه این است که خون جمع شده دمای کلی را در بیضه افزایش می دهد. افزایش گرمای کیسه بیضه می تواند به اسپرم آسیب برساند.

نظریه دیگر این است که گردش خون ضعیف منجر به افزایش سطح سموم می شود که به نوبه خود منجر به ضعف سلامتی مایع منی می شود. نظریه دیگری نشان می دهد که افزایش فشار بیضه به سلامت منی آسیب می رساند. اکسیژن رسانی ضعیف بیضه ها نظریه دیگری است.

علل و عوامل خطر

هیچ کس مطمئن نیست که چه چیزی باعث ایجاد واریکوسل می شود. واریکوسل ممکن است برای اولین بار در زمان بلوغ ظاهر شود و بیشتر در مردان 15 تا 30 ساله دیده می شود. اضافه وزن ممکن است خطر ابتلا به واریکوسل را افزایش دهد.

درمان

درمان یا عدم درمان واریکوسل به اندازه واریکوسل بستگی دارد ، آیا باعث درد شما می شود ، آیا فاکتورهای اضافی باروری در بازی وجود دارد و همینطور به برنامه ریزی راه های درمان ناباروری شما و همسرتان نیز بستگی دارد. سن زن نیز در نظر گرفته خواهد شد زیرا درمان به سرعت نتیجه نمی دهد.

اگر به عنوان مثال ، درمان IVF به دلیل ناباروری فاکتورهای زنانه مورد نیاز باشد ، درمان برای بهبود واریکوسل احتمالاً توصیه نمی شود. دلیل دیگری که ممکن است توصیه نشود این است که اگر در تجزیه و تحلیل منی شما هیچ اسپرمی پیدا نشود، همچنین به آن آزواسپرمی می گویند و آزواسپرمی به دلیل انسداد در اندام های تولید مثل مردان باشد این درمان توصیه نمی شود. اما تحقیقات سال 2018 نشان می دهد که درمان واریکوسل در این مورد هم ارزشمند است و مردانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند ممکن است برای بازیابی اسپرم برای IVF به TESE (یا استخراج اسپرم بیضه) نیاز داشته باشند.

از طرف دیگر ، اگر هیچ عامل باروری اضافی در بازی وجود نداشته باشد و تعداد اسپرم های شما فقط به طور غیرطبیعی کم باشد (برخلاف کاملاً نبودن) ، درمان می تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

گزینه های درمانی واریکوسل شامل موارد زیر است:

واریکوسلکتومی میکروسکوپی

این جراحی بسیار ماهر به صورت مفصل ران انجام می شود ، یعنی از ناحیه کشاله ران یا زیر زانو ، یعنی از طریق یک برش منفرد که تقریباً یک اینچ بالاتر و در کنار آلت تناسلی مرد است و از میکروسکوپ برای ترمیم استفاده می کند. این روش جراحی دارای کمترین خطرات و کمترین زمان بهبودی است و آن را به یک روش درمانی جراحی انتخابی تبدیل کرده است.

واریکوسلکتومی لاپاراسکوپی

در این حالت ترمیم از طریق شکم انجام می شود. به دلیل افزایش خطر و زمان بهبودی طولانی تر ، این مورد به ندرت انتخاب می شود.

درمان آمبولیزاسیون از راه پوست (که به آن سایش رادیولوژیک نیز می گویند)

این یک روش غیر جراحی است که خطرات و درد آن کمتر از هر یک از درمان های جراحی فوق است. این روش درمانی شامل یک رادیولوژیست است که به داخل ورید مشکل حلقه های کوچک یا الکل تزریق می کند تا از ورید ایجاد کننده مشکل جلوگیری کند. این روش درمانی نیاز به یک رادیولوژیست آگاه در این روش دارد که ممکن است در همه مناطق در دسترس نباشد. در مورد میزان موفقیت طولانی مدت این روش درمانی اختلاف نظر وجود دارد.

همه این روش های درمانی دارای درجاتی از خطر هستند ، آمبولیزاسیون از راه پوست کمترین خطر را دارد و ترمیم جراحی لاپاراسکوپی بیشترین میزان خطر را دارد. حتماً با پزشک خود در مورد تمام امکانات درمانی خود ، از جمله اطلاعات کامل در مورد خطرات ، میزان موفقیت و زمان بهبودی ، مشورت کنید.

میزان موفقیت در افراد مختلف متفاوت خواهد بود ، اما برخی تحقیقات نشان داده است که در بیش از دو سوم بیماران، بهبودی حاصل شده است. همچنین 30 تا 50 درصد زوجین به طور طبیعی بعد از جراحی می توانند به بارداری برسند.

البته توجه داشته باشید که با توجه به چرخه زندگی منی ، سه تا چهار ماه طول می کشد تا ترمیم انجام شود تا سلامت منی حاصل شود.

پزشک شما ممکن است هر سه تا چهار ماه پس از ترمیم ، تجزیه و تحلیل مایع منی را برای پی بردن به موفقیت درمان پیشنهاد کند. ممکن است شش تا دوازده ماه طول بکشد تا بارداری پس از درمان رخ دهد.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات