تستوسترون و استروژن طبیعی در زنان – بخش دوم

سطح استروژن

تستوسترون و استروژن طبیعی در زنان – بخش اول

چرا سطح استروژن بالا می رود؟

در دوران بلوغ طبیعی است که سطح استروژن افزایش یابد. به این دلیل است که این هورمون در بدن یک دختر جوان تغییر می کند. به عنوان مثال ، در رشد سینه ها ، باسن بزرگتر و ایجاد موهای زائد و زیر بغل نقش دارد.

بعلاوه ، میزان بالای استروژن در خانمهایی که به شدت اضافه وزن دارند ، دیده می شود. سطح استروژن در طی یک بارداری سالم افزایش می یابد و افزایش سطح استروژن ممکن است با تومورهای تخمدان ، بیضه یا غدد فوق کلیوی مشاهده شود.

برخی از داروها مانند داروهای استروئیدی ، آمپی سیلین ، داروهای حاوی استروژن ، فنوتیازین ها و تتراسایکلین ها می توانند سطح استروژن را افزایش دهند.

سطح استروژن

سطح استروژن

چه اتفاقی می افتد که سطح تستوسترون بالا می رود یا کاهش پیدا می کند؟

اگر بدن شما بیش از حد تستوسترون تولید کند ، شما ممکن است دوره قاعدگی نامنظم داشته یا اصلا پریود نشوید. همچنین ممکن است موهای بدن بیشتری نسبت به زن معمولی داشته باشید. برخی از خانمها که تستوسترون بالایی دارند ، دچار ریزش مو می شوند. از دیگر اثرات احتمالی آن می توان به آکنه ، بزرگ شدن کلیتوریس ، افزایش توده عضلانی و تعمیق صدا اشاره کرد.

سطح بالای تستوسترون همچنین می تواند منجر به ناباروری شود و معمولاً در سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مشاهده می شود. PCOS یک بیماری غدد درون ریز است که بعضی اوقات در زنان در سن باروری دیده می شود که در بارداری دچار مشکل هستند. زنان مبتلا به PCOS دارای علائمی مشابه با تستوسترون بالا هستند. آنها شامل موارد زیر هستند:

چاقی

بدن سیب شکل

موهای بیش از حد یا نازک

آکنه

بی نظمی قاعدگی

PCOS با موارد زیر در ارتباط است :

سطح بالاتر هورمونهای مردانه

مقاومت به انسولین

عدم تحمل کربوهیدرات – شرایطی که شما را مستعد افزایش وزن می کند

سطح پایین کلسترول HDL – ” خوب ”

تری گلیسیرید بالا

کلسترول بالا – LDL – “بد”

چاقی

فشار خون بالا

با وجود PCOS ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

سطح استروژن

سطح استروژن

در یائسگی ، خانم ها کاهش تستوسترون را تجربه می کنند. این کاهش ممکن است با کاهش میل جنسی مرتبط باشد. برخی از یافته ها نشان می دهد که درمان جایگزینی تستوسترون ممکن است از عملکرد جنسی در برخی از زنان در آستانه یائسگی و یائسگی بهره مند شود.

جایگزینی تستوسترون در خانم های مبتلا به سرطان پستان یا رحم غیر قابل مشاهده است. همچنین ممکن است احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی یا کبد را افزایش دهد. بنابراین ، متخصصان در مورد توصیه ها محتاط هستند.

چگونه بدانم سطح هورمون من خیلی زیاد است یا خیلی پایین؟

پزشک شما می تواند معاینه جسمی را انجام داده و وضعیت سلامتی و علائم شما را ارزیابی کند تا مشخص کند آیا آزمایش های بعدی آزمایشگاهی برای بررسی میزان هورمون مورد نیاز است. در صورت داشتن شرایط سلامتی مانند PCOS یا اینکه اگر قاعدگی را به دلیل ورزش بیش از حد یا بی اشتهایی عصبی قطع کرده اید ، ممکن است این آزمایشات مهم باشد. اگر آزمایش ها میزان غیر طبیعی هورمون ها را نشان دهند ، پزشک شما می تواند درمان مؤثر را برای شما تجویز کند.

مترجم: فاطمه حاج ابوالقاسم

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات