چه زمانی لانه گزینی در بارداری اتفاق می افتد

لانه گزینی فرآیندی است که تخمک بارور شده که تقسیم شده، تکثیر شده و به مجموعه ای از سلول ها به نام بلاستوسیست تبدیل شده است، از لوله فالوپ عبور کرده و به دیواره رحم می چسبد. این اتفاق به طور متوسط بین 6 تا 12 روز پس از تخمک گذاری رخ می دهد که حدود یک هفته پس از آغاز بارداری است.

زمان تخمک گذاری ممکن است جزئیاتی به نظر برسد که فقط به متخصص زنان و زایمان مربوط می شود، اما دانستن زمان لانه گزینی برای زوج هایی که می خواهند با لقاح آزمایشگاهی (IVF) باردار شوند مهم است، زیرا هم بر نحوه زمان بندی رابطه جنسی برای بارداری و هم زمان دقیق انجام تست بارداری اثر می گذارد. در این مطلب درباره لانه گزینی، نقش آن در بارداری و زمان انجام لانه گزینی آشنا می شوید.

زمان تخمک گذاری و لانه گزینی

لانه گزینی زمانی اتفاق می‌افتد که یک تخمک بارور شده به داخل دیواره رحم فرو می‌رود و شروع به رشد می‌کند. این پدیده تاریخ دقیقی ندارد و نمی توان به طور دقیق زمان آن را پیش بینی کرد، زیرا برای هر فرد متغیر است و بسته به طول کلی چرخه و زمان بارور شدن تخمک دارد.

به طور کلی، تخمک گذاری حدود 14 روز قبل از شروع قاعدگی اتفاق می افتد. تخمک از تخمدان چپ یا راست آزاد می شود، حدود 24 ساعت پس از آزاد شدن در لوله ی رحم منتظر یک اسپرم باقی می ماند تا لقاح انجام شود. اگر هیچ اسپرمی اطراف تخمک نباشد تا آن را بارور کند، تخمک از لوله ی رحم خارج شده و وارد رحم می شود، سپس تجزیه می شود. در نهایت پوشش داخلی رحم فرو می ریزد و قاعدگی شروع می شود.

برای باردار شدن لازم نیست درست در لحظه تخمک گذاری رابطه جنسی داشته باشید، کافی است نزدیک به زمان تخمک گذاری اقدام کنید. در حالت ایده آل بهتر است از چند روز قبل از تخمک گذاری رابطه جنسی داشته باشید، زیرا اسپرم می‌تواند تا 5 روز در داخل بدن زنده بماند و با تخمکی که از طریق لوله فالوپ به رحم می‌رسد، برخورد ‌کند. سپس اسپرم وارد تخمک می‌ شود و آن را بارور می کند.

لانه گزینی در بارداری

در نهایت تخمک بارور شده راه باقی مانده را به سمت رحم طی می کند، این سفر چند روز طول می کشد. لانه گزینی معمولا بین 6 تا 12 روز پس از لقاح تخمک اتفاق می افتد.

زمان تقریبی تخمک گذاری و لانه گزینی بر اساس طول چرخه

 

طول چرخه تخمک گذاری و لقاح لانه گزینی
28 روز روز 14 روز 20 تا 24
30 روز روز 16 روز 22 تا 26
32 روز روز 18 روز 24 تا 28

 

 آزمایشات لانه گزینی و بارداری

تست‌های بارداری زمان‌ بندی خاصی دارند، زیرا وجود هورمونی به نام گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) را آزمایش می‌کنند. از آن جا که hCG توسط جفت در حال رشد تولید می شود، بدن نمی تواند تا زمان انجام لانه گزینی آن را تولید کند.

به همین دلیل سطوح hCG در بدن بسته به مدت زمان انجام تست بارداری پس از لانه گزینی متفاوت است. در مراحل اولیه بارداری، hCG بسیار کمی در ادرار وجود دارد، زیرا زمان کافی برای تجمع آن در بدن وجود ندارد.

پس از لانه گزینی و 4 روز پیش از شروع چرخه قاعدگی، سطح هورمون hCG در بدن افزایش می یابد و نتیجه تست بارداری مثبت می شود. انجام آزمایش زود هنگام معمولا توصیه نمی شود، مگر این که دلیل بسیار خاصی وجود داشته باشد، زیرا ممکن است نتیجه منفی کاذب شود.

علائم و نشانه های لانه گزینی

لانه گزینی بیشتر زنان هیچ علامت یا نشانه خاصی ندارد، با این حال برخی ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

خونریزی لانه گزینی

تعداد کمی از افراد باردار پدیده ای به نام خونریزی لانه گزینی را تجربه می کنند. خونریزی لانه گزینی معمولا فقط شامل لکه بینی بسیار خفیف است. اما گاهی به دلیل زمان بندی لانه گزینی، لکه بینی بارداری با یک دوره قاعدگی یا حتی سقط جنین سه ماهه اول اشتباه گرفته شود.

فرو رفتن لانه گزینی

افرادی که دمای پایه بدن خود (BBT) را بر اساس تقویم باروری دنبال می‌کنند، در طول لانه گزینی متوجه یک کاهش مختصر و یک روزه در BBT می شوند. این مسئله معمولا فرورفتگی لانه گزینی نامیده می شود و می تواند حاملگی را در افرادی که BBT خود را روی نمودار ثبت می کنند نشان دهد.

علائم اولیه بارداری

به طور معمول، علائم بارداری بلافاصله پس از لانه گزینی رخ نمی دهد. بیشتر افراد علائم اولیه بارداری مانند حالت تهوع، خستگی و حساسیت سینه را در حوالی زمان تاخیر در قاعدگی خود تجربه می کنند.

لانه گزینی در بارداری

لانه گزینی در بارداری

مشکلات لانه گزینی

اغلب لانه گزینی جنین بدون مشکل اتفاق می افتد، اما گاهی ممکن است با عوارض همراه باشد:

حاملگی خارج رحمی

گاهی لانه گزینی در جایی غیر از داخل رحم اتفاق می افتد، به این عارضه حاملگی خارج رحمی می گویند. این نوع از بارداری اغلب حاملگی لوله ای نیز نامیده می شود، زیرا در بسیاری از موارد در لوله فالوپ رخ می دهد. برخی از این بارداری ها در جاهایی مانند تخمدان، شکم یا دهانه رحم نیز ایجاد می شود.

زمانی که تخمک در محدوده رحم نباشد، بارداری تداوم نمی یابد. حاملگی خارج رحمی برای فرد باردار خطرناک است، زیرا می تواند باعث خونریزی شدید شود.

درمان بارداری خارح رحمی می تواند شامل دارو یا جراحی باشد. در طی جراحی ممکن است لوله فالوپ برداشته شود. این نوع حاملگی گاهی ممکن است برای بارداری های آینده عوارض داشته باشد (از جمله افزایش احتمال مجدد حاملگی خارج رحمی)، با این حال بیشتر زنان با سابقه حاملگی خارج رحمی بارداری های موفقیت آمیز دارند.

لانه گزینی دیر هنگام

سفر از لقاح تا لانه گزینی از 6 تا 12 روز طول می کشد. هنگامی که یک جنین در اواخر طیف 6 تا 10 روزه کاشته شود، به آن لانه گزینی دیر هنگام می گویند. به طور ویژه تر، لانه گزینی دیر هنگام معمولا بین روزهای 8 تا 10 رخ می دهد.

در این دوره لانه گزینی با موفقیت انجام می شود و معمولا جای نگرانی نیست. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد لانه گزینی دیرهنگام باعث سقط جنین می شود، ولی هرچه تخمک دیرتر کاشته شود، احتمال سقط جنین بیشتر است.

در حالی که نمی توانید زمان و مکان لانه گزینی جنین را کنترل کنید، ولی بهتر است بدانید که سیگار کشیدن و سن بالای مادر از عوامل خطر برای لانه گزینی دیرهنگام به حساب می آید.

شکست لانه گزینی

مشکل دیگری که ممکن است رخ دهد، عدم موفقیت رویان در لانه گزینی است. اگر این اتفاق در طول یک چرخه معمولی از اقدام برای بارداری رخ دهد، احتمالا متوجه آن نمی شوید.

با این حال هنگام استفاده از درمان‌های باروری، احتمالا متوجه می شوید که چه زمانی جنین با موفقیت لانه گزینی نمی ‌کند. در صورتی که این اتفاق 3 بار یا بیشتر در تلاش‌های ناموفق لقاح آزمایشگاهی (IVF) رخ دهد، شکست مکرر لانه گزینی (RIF) نامیده می‌شود.

علل شکست در لانه گزینی همیشه مشخص نیست، اما تصور می شود ناشی از ترکیبی از ناهنجاری های رحمی (مانند آندومتریوز، پولیپ، یا عفونت) یا ناهنجاری های جنینی (اغلب کروموزومی) باشد. سایر عوامل خطر مرتبط با زوج می تواند شامل سیگار کشیدن، سن، شاخص توده بدنی و استرس باشد.

خلاصه مطلب

لانه گزینی یک نقطه عطف کلیدی در سفر بارداری به حساب می آید. درک چگونگی و زمان وقوع این فرآیند می تواند به باردار شدن و دریافت نتیجه دقیق تست بارداری کمک کند.

اگرچه روند لقاح دلهره آور به نظر می رسد، اما باید بدانید که به طور کلی با داشتن رابطه جنسی منظم طی 1 سال، احتمال بارداری بسیار بالا است. در واقع 85 درصد زوج‌ ها بعد از 1 سال اقدام موفق به بارداری می‌شوند. احتمال بارداری زوج های جوان ‌تر از 30 سال بیشتر است.

2.5 2 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

سلام
من دو بار با نامزدم رابطه داشتم فقط در حد تماس آلت ها بود نه دخول
بار اول بدون کاندوم بود ک از ایشون مایعی خارج نشد
بار دوم با کاندوم بود ولی خارج شد
سیکل قاعدگیم ۲۶ روزه هست ولی همزمان با تایم پریودم لکه بینی داشتم که اولش قهوه ای تیره بود بعد الان که روز ۴ ام هست کمرنگ تر شده
در ضمن مقدارش هم کمتر هست نسبت به قاعدگی های قبلیم
الان من واقعا پریودم یا باردار ؟؟؟؟