آزمایش خون برای تعیین عامل Rh خون و بررسی آنتی بادی – بخش سوم

در صورتی که بدن مادر آنتی بادی تولید کند، چه اتفاقی برای جنین می افتد؟

به خاطر داشته باشید که اگر مراقبت های دوران بارداری را به خوبی انجام دهید و آمپول روگام را در مواقع لزوم تزریق کنید، احتمال بسیار کمی وجود دارد که مشکلی برای فرزند شما پیش بیاید. حتی در صورتی که آمپول روگام را دریافت نکنید، احتمال تولید آنتی بادی و حساس شدن به Rh، پس از چندین بارداری با ناسازگاری Rh، فقط 50 درصد است.

در صورتی که آمپول روگام تزریق نشود و نسبت به Rh حساس شده باشید و Rh خون فرزند بعدی شما هم مثبت باشد، احتمال دارد دچار بیماری Rh (بیماری همولیتیک) بشود. آنتی بادی های بدن شما می توانند از جفت عبور کرده و Rh خون جنین را یک ماده خارجی تلقی کرده و به آن حمله کنند و در نتیجه سلول های قرمز خون او را نابود کرده و منجر به کم خونی شوند. این بیماری باعث مشکلاتی مانند زردی شدید نوزاد تا آسیب های مغزی و در موارد شدیدتر باعث سقط جنین یا مرده زایی می شود.

هنگامی که نسبت به Rh حساس شوید، آنتی بادی ها برای همیشه در بدن شما وجود خواهند داشت. و با هر بار بارداری، آنتی بادی های بیشتری را تولید خواهید کرد، بنابراین خطر بیماری Rh در نوزادان بعدی بیشتر خواهد شد. در حالی که ارائه دهنگان خدمات بهداشتی، سعی می کنند تا با غربالگری و درمان زنان بارداری که در معرض این مشکل قرار دارند، بیماری Rh را کاهش دهند، با این وجود، سالانه حدود 5000 نوزاد در ایالات متحده دچار بیماری Rh می شوند.

Rh خون

Rh خون

خبر خوب این است که پزشکان روش های جدیدی را برای نجات نوزادان مبتلا به بیماری Rh پیدا کرده اند. امروزه پزشکان می توانند سطح آنتی بادی های بدن مادر را بررسی کرده و وضعیت نوزاد را در دوران بارداری از جهت ابتلا به بیماری Rh به دقت تحت نظر بگیرند. با استفاده از سونوگرافی داپلر یا آمنیوسنتز، وضعیت گلبول های قرمز جنین را می توان بررسی کرد.

در صورتی که همه چیز خوب پیش برود، این احتمال دارد که بتوانید دوران بارداری خود را بدون هیچ عارضه ای بگذرانید. پس از تولد نوزاد، با تعویض و تزریق خون، سلول های سالم با Rh منفی را جایگزین سلول های قرمز بیمار خون با Rh مثبت می کنند. این کار، سطح سلول های قرمز خون را پایدار کرده و آسیب ناشی از آنتی بادی های موجود در جریان خون را کاهش می دهد.

با گذشت زمان، سلول های خونی با Rh منفی از بین می روند و تمام سلول های قرمز خون نوزاد، دوباره دارای Rh مثبت خواهند شد، اما تا آن زمان، خطر حمله آنتی بادی ها وجود نخواهد داشت.

اگر جنین شما مشکلی داشته باشد، ممکن است نیاز به زایمان زود هنگام یا انتقال خون از طریق بند ناف به وجود بیاید. نرخ بقا در جنین هایی که نیاز به انتقال خون در داخل رحم پیدا می کنند، 80 تا 100 درصد است، ولی اگر نوزاد دچار هیدروپس (hydrops) شود که بر اثر کم خونی شدید به وجود می آید، شانس زنده ماندن او حدود 40 تا 70 درصد خواهد بود.

آزمایش خون برای تعیین عامل Rh خون و بررسی آنتی بادی – بخش اول

آزمایش خون برای تعیین عامل Rh خون و بررسی آنتی بادی – بخش دوم

مترجم: منیره غفرانی

1 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات