جلوگیری از بارداری بعد از ریختن اسپرم

برای جلوگیری از بارداری بعد از ریختن اسپرم، باید اقدامات ویژه ای انجام داد. تکنیک‌های مختلفی برای این منظور وجود دارد که زوج‌ها می‌توانند با توجه به شرایط بدنی و سلامت خود، از یکی از آن‌ها استفاده کنند. براساس پژوهش های انجام شده امروزه 85 تا 90 درصد زوج‌ ها در طول یک سال رابطه بدون محافظت به طور طبیعی بچه‌ دار می‌شوند.

گاهی افراد به دلایل مختلف تصمیم به بچه ‌دار شدن ندارند، به همین خاطر به دنبال روش های جلوگیری از بارداری هستند. تا چند دهه گذشته به دلیل محدود ‌بودن روش های ضد بارداری و ناآگاهی نسبت به آن‌ها، فرآیند بارداری اغلب پدیده‌ای غیرقابل کنترل درنظر گرفته می شد که حتی در صورت کنترل هم، با خطاهای زیادی همراه بود. اما امروزه چند روش ایمن پیشگیری از بارداری در دسترس وجود دارد.

خوشبختانه با استفاده از چند روش می‌توان از بارداری بعد از یک رابطه جنسی محافظت نشده جلوگیری کرد، از بهترین این روش‌ها مصرف قرص‌های اورژانسی و استفاده از IUD مسی است. به طور کلی هر چه این روش‌ها زودتر به کار گرفته شوند، احتمال اثرگذاری آن‌ها بیشتر است. از آن جا که با گذشت زمان، احتمال بارداری افزایش پیدا می‌کند، قرص های اورژانسی باید ظرف مدت حداکثر 72 ساعت و آی یو دی مسی نیز طی 5 روز استفاده شود.

روش های جلوگیری از بارداری بعد از ریختن اسپرم

جلوگیری اورژانسی، شانس بارداری بعد از رابطه جنسی محافظت نشده را کاهش می‌دهد. از آن جا که بارداری ناخواسته عواقب بسیار بد و جبران ناپذیری برای زوج ها دارد، بهتر است تا قبل از برقراری رابطه جنسی از یک روش مطمئن برای پیشگیری از بارداری استفاده کرد. البته باید قبل از انتخاب هر روشی به شرایط زوج به ویژه خانم توجه کرد تا مشکلی به وجود نیاید.

استفاده از قرص های ضد بارداری

استفاده از قرص های ضد بارداری روشی برای جلوگیری از بارداری پس از رابطه جنسی محافظت نشده است. این قرص ها با ایجاد اختلال در فرایند تخمک گذاری مانع از بارداری می شوند. از جمله این قرص ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– قرص‌های پروژسترونی خالص مانند لوونورژسترول که هر چه زودتر استفاده شوند اثر بهتری دارند. این قرص با مختل کردن تخمک گذاری، از بارداری جلوگیری می کند. بیشترین اثر قرص های پروژسترونی خالص طی 72 ساعت بعد از رابطه محافظت نشده است و پس از این مدت تا روز پنجم اثر متوسطی دارد. ( این قرص بدون نسخه هم قابل تهیه است).

– قرص ضد بارداری لوونورژسترول با نام های گوناگونی تولید می شود و حاوی پروژسترون است. این قرص نیز هرچه زودتر مصرف شود اثر بهتری دارد (تا 72 ساعت پس از رابطه). این نوع قرص اورژانسی را می توان بدون نسخه از داروخانه تهیه کرد و معمولا به صورت یک قرص 1.5 میلی گرمی یا دو قرص 0.75 میلی گرمی است. قرص دوتایی را باید به فاصله 12 ساعت از هم مصرف کرد.

– قرص‌های ضد بارداری ترکیبی (LD و HD)، ترکیب استروژون و پروژسترون دارند و برای اثرگذاری بیشتر باید هر چه زودتر پس از رابطه مصرف شوند تا تخمک گذاری را به تعویق بیندازند. بهتر است این قرص ها با تجویز پزشک مصرف شوند. مصرف قرص‌های ضدبارداری ترکیبی باید بیشتر از موارد عادی باشد تا اثر جلوگیری اورژانسی داشته باشند. در اولین فرصت قرص HD باید 2 عدد و 2 عدد دیگر هم 12 ساعت بعد مصرف شود. قرص LD نیز ابتدا 4 عدد و سپس 4 عدد دیگر به فاصله 12 ساعت مصرف ‌شود.

آمپول ضد بارداری

از دیگر روش های جلوگیری از بارداری بعد از رابطه جنسی محافظت نشده، تزریق هورمونی به نام دپوپروورا است. این آمپول می تواند تا مدت 3 ماه از بارداری جلوگیری کند. این دارو با فعال شدن هورمون پروژستین جلوی حرکت تخمک ها از تخمدان ها را گرفته و مانع از بارداری می شود.

آی یودی مسی

آی یو دی وسیله کوچکی است که پزشک آن را درون رحم می گذارد. آی یو دی مسی (که با نام پاراگارد فروخته می شود) اگر در عرض 5 روز از رابطه جنسی محافظت نشده در رحم قرار داده شود کارایی بالایی در جلوگیری از بارداری دارد. مزیت آی یو دی مسی این است که تقریبا تا مدت 10 سال مانع بارداری می شود.

نکاتی برای جلوگیری از بارداری بعد از ریختن اسپرم

– هرچه بعد از نزدیکی اولین دوز قرص‌های اورژانسی ضدبارداری زودتر مصرف شود، احتمال بارداری کاهش می یابد. البته بهترین بازه زمانی برای اثر حداکثری این قرص ها تا 72 ساعت بعد از رابطه محافظت نشده است. در برخی موارد تا 5 روز هم می‌شود قرص را مصرف کرد، اما احتمال بارداری به مرور زمان بالاتر می‌رود.

– محدوده مصرف قرص های اورژانسی در هر چرخه پریود، 1 بار و در هر سال 2 تا 3 بار. مصرف مداوم و بیشتر این قرص ها خطرناک است.

– هر بار که فرد رابطه‌ جنسی محافظت نشده داشته باشد، ریسک بارداری را به جان می‌ خرد، حتی با اولین نزدیکی.

– استفاده از قرص اورژانسی، ممکن است چرخه قاعدگی را تا 1 هفته به تاخیر بیندازد.

– در صورتی که طی 3 تا 4 هفته از مصرف قرص اورژانسی پریود نشدید، لازم است آزمایش بارداری بدهید.

– برخی افراد پس از مصرف قرص اورژانسی، عوارض خفیف و موقتی را تجربه می‌کنند. در صورت مصرف بیش از حد این قرص ها و مشاهده‌ی عوارض جانبی شدید، به پزشک مراجعه کنید.

– پیشگیری اورژانسی نباید جایگزین روش‌ های عادی جلوگیری از بارداری شود.

خلاصه مطلب

برای پیشگیری از بارداری روش‌های مختلفی وجود دارد که انتخاب هر کدام از آن ها به تصمیم زوج برای بچه‌دار شدن در آینده مرتبط می ‌شود. برای انتخاب بهترین و مناسب ترین گزینه قبل از استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری با پزشک زنان مشورت کنید، زیرا برخی از این روش‌ها ممکن است برای افراد دارای بیماری‌ و مشکلات جسمی یا روانی خاص مناسب نباشند.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 کامنت
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

سلام روز بخیر بنده با نامزدم رابطه داشتم و حین انزال کاندوم تو واژن پاره شد و پارت دوم رابطه بوده یعنی آب دوم و یک رب بعد از رابطه قرص لوونورژسترول 75/0دوعدد مصرف شده است ایا امکان بارداری هستش چ کاری باید کرد !؟

سلام من باهمسرم رابطه داشتم وجلوگیری نداشتم قرصم نخوردم