خونریزی پس از رابطه جنسی در دوران بارداری

اگرچه در دوران بارداری نگرانی هایی وجود دارد و اغلب باید از برخی موارد خاص (مانند مصرف مشروبات الکلی، نوشیدنی های کافئین دار و دوش آب گرم) پرهیز کرد، ولی درحالت کلی این مسئله دلیلی بر به تاخیر انداختن فعالیت جنسی نیست. در حقیقت، رابطه جنسی در دوران بارداری برای بیشتر زنان کاملا ایمن است، مگر این که پزشک آن را توصیه نکند.

گفته شده برخی از زنان در دوران بارداری پس از نزدیکی دچار خونریزی می شوند. در ضمن 9 درصد از زنانی که پریود می شوند، گاهی پس از رابطه جنسی، خونریزی واژینال را تجربه می کنند.

به طور طبیعی، تجربه خونریزی و لکه بینی در دوران بارداری ناخوشایند و نگران کننده است. خوشبختانه، در اغلب موارد، لکه بینی های خفیف یا خونریزی پس از رابطه جنسی جای نگرانی ندارد.

خونریزی پس از رابطه جنسی در دوران بارداری نشانه چیست؟

در اغلب موارد، خونریزی خفیف پس از رابطه جنسی به علت افزایش طبیعی رگ های سطحی و مویرگ های ناحیه رحم و واژن است. به همین ترتیب، خونریزی واژینال به ویژه در اوایل بارداری همچنین می تواند نشانه لانه گزینی باشد.

خونریزی حتی می تواند نتیجه تغییرات طبیعی در دهانه رحم باشد. البته خونریزی شدید می تواند نشانه مسئله جدی تر مانند سقط جنین یا حاملگی خارج رحمی باشد.

صرف نظر از شدت خونریزی (خفیف، متوسط یا سنگین)، شما باید با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک با اطلاع از شدت و رنگ خون ( قرمز روشن، قرمز تیره، قهوه ای یا ترکیبی از آن ها) متوجه علت مشکل می شود. در دوران بارداری معمولا چندین مرتبه خونریزی پس از رابطه جنسی جای نگرانی ندارد.

طبق کالج آمریکایی زنان و زایمان (ACOG)، حدود 15 تا 25 درصد از زنان، خونریزی را در 3 ماهه اول بارداری تجربه می کنند. این مسئله به ویژه در زنانی که سابقه بارداری دارند، شایع تر است.

تقریبا در تمام شرایط، رابطه جنسی در دوران بارداری کاملا ایمن است. در واقع، جنین در داخل رحم مادر قرار دارد و واژن توسط پلاگین های ضخیم در دهانه رحم پوشانده شده است. بنابراین خیلی بعید است که رابطه جنسی خطری برای جنین داشته باشد و باعث سقط جنین یا عوارض جدی شود.

خونریزی پس از رابطه جنسی در بارداری

علل بالقوه خونریزی پس از رابطه جنسی در دوران بارداری

دلایل طبیعی بسیاری وجود دارد که موجب خونریزی پس از نزدیکی می شود. برای نمونه، در دوران بارداری جریان خون به واژن افزایش می یابد، بنابراین تعداد مویرگ ها و رگ های خونی موجود در واژن و دهانه رحم افزایش می یابد.

از آن جا که این مویرگ ها اغلب ظریف و نزدیک به سطح هستند، در طول رابطه جنسی کم ترین اصطحکاک می تواند باعث پاره شدن آن ها و خونریزی شود. در ادامه با برخی دیگر از دلایل احتمالی خونریزی پس از رابطه جنسی آشنا می شوید:

لانه گزینی

در اوایل دوران بارداری، ممکن است خونریزی لانه گزینی رخ دهد. این خونریزی زمانی اتفاق می افتد که جنین به لایه داخلی رحم متصل می شود. در نتیجه، در طی رابطه جنسی مخاط واژن و مایع منی می توانند مقداری از این خون را از واژن خارج کنند و لکه بینی یا خونریزی سبک روی دهد.

عفونت واژن

عفونت های قارچی یا مخمری یا حتی عفونت های مقاربتی (مانند کلامیدیا و سوزاگ)، می تواند باعث خونریزی های سبک و برخی علائم شود. عفونت معمولا با علائم دیگری مانند خارش و سوزش همراه است. این عارضه را می توان به راحتی با آزمایش ترشحات واژن تشخیص داد، بنابراین برای حفظ سلامتی خود و جنین تان مهم است که سریع به دنبال درمان باشید.

خشکی واژن

خشکی می تواند منجر به پارگی کوچک دیواره واژن شود و این مسئله یکی از دلایل احتمالی خونریزی یا لکه بینی در دوران بارداری است. در برخی موارد تغییرات هورمونی در اواخر بارداری می تواند باعث ناراحتی جنسی شود. پزشک می تواند به شناسایی علت و کنترل خشکی واژن کمک کند و روش های ایمن استفاده از روان کننده های مبتنی بر آب (برای رابطه جنسی) را به شما نشان دهد. قبل از استفاده از هر گونه روان کننده، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

تغییرات گردن رحم

در دوران بارداری گردن رحم دستخوش تغییرات بسیاری می شود و اگر در حین رابطه جنسی یا در طی معاینه پزشک تحت فشار قرار بگیرد حساس تر شده و احتمال خونریزی یا لکه بینی بیشتر می شود. در صورتی که نگران این موضوع هستید، با پزشک صحبت کنید.

سقط جنین

در سه ماهه اول یا دوم بارداری خونریزی شدید با رنگ قرمز روشن همراه با درد می تواند نشانه سقط جنین باشد. افزون بر این، خون با رنگ قرمز روشن نگران کننده تر از خون قهوه ای است.

اگر خونریزی تان همراه با علائم است، شاید لازم باشد به اورژانس مراجعه کنید. اما به یاد داشته باشید، رابطه جنسی منجر به سقط جنین نمی شود، ولی می تواند باعث شروع خونریزی شود.

خونریزی پس از رابطه جنسی در بارداری

علل جدی خونریزی پس از رابطه جنسی در دوران بارداری

در برخی موارد، خونریزی پس از برقراری رابطه جنسی می تواند نشانه یک مشکل جدی باشد. هرچند داشتن رابطه جنسی احتمالا هیچ یک از این عوارض را ایجاد نمی کند.

خونریزی شدید در دوران بارداری طبیعی نیست و به فوریت پزشکی نیاز دارد. در ادامه به برخی از علل جدی تر خونریزی در دوران بارداری اشاره شده است:

بارداری خارج رحمی

بارداری خارج رحمی، که تخمک بارور در خارج از رحم لانه گزینی می کند، می تواند باعث خونریزی و درد شدید در سه ماهه اول بارداری شود. این موضوع مهم یک عارضه جدی است که به مراقبت های پزشکی سریع نیاز دارد. متأسفانه، حاملگی خارج رحمی ماندگار نیست و باید متوقف شود.

جفت سرراهی (placenta previa)

جفت سرراهی عارضه ای است که در آن جفت یک قسمت یا تمام دهانه رحم را می پوشاند. این وضعیت معمولا در طول سه ماهه دوم یا سوم بارداری اتفاق می افتد و اغلب با خونریزی شدید همراه است. از آن جا که گاهی این شرایط با درد همراه نیست، مهم است که شدت خونریزی خود را پیگیری کنید.

در موارد شدید این وضعیت می تواند منجر به خونریزی شدید شود. رابطه جنسی می تواند خطر خونریزی را بیشتر کند و وضعیت بسیار خطرناک شود.

قطع جفت

جدا شدگی جفت یک مشکل جدی و خطرناک برای مادر و جنین است. در این وضعیت، در طول بارداری جفت از دیواره رحم جدا شده و باعث خونریزی شدید و درد شکم و کمر می شود. در صورت داشتن خونریزی شدید همراه با درد، سریع به پزشک مراجعه کنید.

زمان دریافت کمک های پزشکی

اگر در طول بارداری خونریزی شدید یا خونریزی همراه با گرفتگی، فشار لگن، انقباضات یا تب داشته باشید، باید در اسرع وقت برای معاینه به اورژانس مراجعه کنید. در این وضعیت سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و نگران نباشید، زیرا این احتمال وجود دارد که خونریزی ناشی از مسئله جدی نباشد.

در این شرایط از پد بهداشتی استفاده کنید (نه تامپون) تا بفهمید شدت خونریزی چه قدر است. به همین ترتیب، در صورت دفع بافت یا لخته، نوار بهداشتی را به پزشک نشان دهید.

خلاصه مطلب

اگرچه خونریزی واژینال پس از رابطه جنسی نوعی هشدار است، ولی اغلب دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. بنابراین، در صورت تجربه خونریزی پس از نزدیکی و تایید پزشک، نگذارید این مسئله شما را از رابطه جنسی دور نگه دارد.

با این حال، اگر خونریزی پس از رابطه جنسی با احساس ناراحتی یا درد همره باشد، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد. شما می توانید برای برقراری رابطه عاطفی با همسر خود روش های دیگر را امتحان کنید. افزون بر این با گذشت چند ماه از بارداری می توان رابطه جنسی را از سر گرفت.

3.1 7 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات