هفته چهارم بارداری دوقلو

برخی از علائم اولیه بارداری عبارت است تاخیر قاعدگی، احساس خستگی، حالت تهوع، خونریزی لانه گزینی، حساس شدن سینه ها، نوسانات خلقی (یا بدون علائم). نشانه‌های بارداری دوقلو می‌تواند احساس شدیدتر علائم اولیه بارداری تک قلو باشد، البته تا زمانی که دو جنین در سونوگرافی دیده نشوند، واقعا هیچ راهی برای اطلاع از بارداری دوقلویی وجود ندارد. در هفته چهارم بارداری دوقلویی، بلاستوسیست ها در فرآیندی به نام لانه گزینی به دیواره رحم متصل می شوند، به جنین ها تبدیل می شوند و در نهایت اعضای بدن آن ها شروع به شکل گیری می کند. در این زمان جفت، کیسه‌های آمنیوتیک و کیسه‌های زرده نیز برای حمایت از جنین ها تشکیل می‌شوند.

در هفته چهارم بارداری دوقلویی، شما ممکن است به تازگی متوجه شوید که باردار هستید، یا شاید هنوز از بارداری خود مطلع نباشید. ممکن است علائم اولیه بارداری را تجربه کنید یا هیج علامتی نداشته باشید. حتی شاید متوجه علائم اولیه بارداری، مانند خونریزی لانه گزینی یا حساسیت سینه شده باشید، ولی برای چند هفته هیچ نشانه دیگری از بارداری را تجربه نکنید که این موضوع کاملا طبیعی است. در این هفته ممکن است تست بارداری تان مثبت شود، اگرچه هنوز احتمال منفی کاذب نیز وجود دارد. برای اطلاع از بارداری دوقلویی تنها نتیجه مثبت تست بارداری کافی نیست و حتما باید جنین ها در سونوگرافی مشاهده شوند.

علائم بارداری دوقلو در هفته 4

علائم بارداری دوقلو در 4 هفتگی مانند علائم بارداری تک قلو است. شما ممکن است علائم اولیه بارداری را تجربه کنید، یا هیچ نشانی از بارداری نداشته باشید. برخی از علائم شایع مانند حالت تهوع و حساس شدن سینه ها در بارداری دوقلو شدیدتر از بارداری تک قلو است. اگرچه علائم شدید می تواند نشانه بارداری دوقلو باشد، ولی تنها راه تایید بارداری دوقلویی سونوگرافی است.

احتمال بارداری دوقلو

هفته چهارم بارداری

برخی از علائم اولیه بارداری در هفته 4 عبارت است از:

بدون علائم: از آن جا که هفته 4 بارداری جزء مراحل اولیه است، ممکن است متوجه اتفاقات زیادی در بدن خود نشوید. بسیاری از زنان هیچ علامتی را تجربه نمی کنند و نمی دانند باردار هستند. در صورتی که قاعدگی تان نامنظم باشد، شاید تا هفته ها از بارداری خود مطلع نشوید.

قاعدگی از دست رفته: بسیاری از زنان با عقب افتادن قاعدگی متوجه بارداری می شوند. البته از دست دادن یک دوره پریود ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد، اما این مسئله دلیل موجهی برای انجام تست بارداری است.

خستگی: وقتی بدن شروع به حمایت از بارداری می کند و هورمون پروژسترون افزایش می یابد، ممکن است فرد احساس خستگی بارداری را تجربه کند.

هفته چهارم بارداری دوقلو

هفته چهارم بارداری دوقلو

حالت تهوع و استفراغ: بسیاری از زنان حالت تهوع بارداری را تجربه می کنند، این عارضه معمولا بین هفته های 4 تا 8 بارداری شروع می شود. حالت تهوع گاهی و نه همیشه همراه با استفراغ است. حالت تهوع بارداری ناشی از تولید هورمون HCG (گنادوتروپین جفتی انسانی) و افزایش هورمون استروژن در بدن است. اگرچه اغلب به این عارضه “بیماری صبحگاهی” می گویند، ولی می تواند در هر زمانی از روز بروز کند.

نوشیدن مایعات، خوردن وعده های کوچک و سبک به دفعات، مصرف مواد غذایی حاوی کربوهیدرات مانند کراکر نمکی یا چیزهای ساده پیش از احساس گرسنگی، می تواند به حداقل رساندن حالت تهوع کمک کند.

خونریزی لانه گزینی: خونریزی لانه گزینی زمانی اتفاق می افتد (اما نه همیشه) که تخمک بارور شده در دیواره رحم کاشته می شود و معمولا به صورت لکه بینی خفیف است که یک تا دو هفته پس از لقاح رخ می دهد. زنان باردار همیشه خونریزی لانه گزینی را تجربه نمی کنند، بنابراین اگر متوجه آن نشدید نگران نباشید. در این مرحله همچنین احتمال گرفتگی لانه گزینی نیز وجود دارد. خونریزی لانه گزینی به طور معمول بسیار سبک تر و کوتاه تر از پریود است.

حساسیت سینه: حساسیت، تورم و درد سینه یکی ازعلائم اولیه بارداری است که به دلیل افزایش هورمون‌ها اتفاق می افتد. در طول بارداری تغییرات دیگری نیز ممکن است در سینه ایجاد شود، برای نمونه تیره شدن قسمت دور آرئول.

نوسانات خلقی: نوسانات خلقی نیز می تواند نشانه اولیه بارداری باشد و مانند سایر علائم بارداری ناشی از تغییرات هورمون ها است. این عارضه با دوره‌هایی از شادی و سپس غمگینی یا عصبانیت در اوایل بارداری خود را نشان می دهد. شما ممکن است متوجه شوید که احساسات تان شدیدتر شده است. در حالی که این عارضه در بارداری طبیعی است، اگر فکر می کنید درگیر افسردگی یا اضطراب شده اید، از یک مشاور کمک بگیرید.

رشد جنین دوقلو در هفته 4 بارداری

در این مرحله بلاستوسیست ها در دیواره رحم کاشته شده تا به جنین تبدیل می شوند. جفت، کیسه آمنیوتیک و کیسه زرده برای حمایت از جنین شروع به رشد می کنند.

– کاشت بلاستوسیست

دوقلوها می توانند همسان یا ناهمسان باشند. دوقلوهای همسان از یک تخمک بارور شده ایجاد شده اند که پس از تقسیم از آن دو جنین به وجود آمده است. اما دوقلوهای غیرهمسان از دو تخمک جداگانه لقاح یافته به وجود آمده اند.

هر تخمک بارور شده به سرعت شروع به تقسیم سلولی می کند تا به بلاستوسیست تبدیل ‌شود و به زودی جنین و غشاهای حمایت کننده از جنین تشکیل می‌شوند.

هفته های بعد (حدود هفته هشتم)، رویان ها به جنین تبدیل می شوند. در این هفته بلاستوسیست ها در پوشش داخلی رحم کاشته می شوند.

– جنین

در هفته 4 بارداری لایه داخلی بلاستوسیست ها به جنین تبدیل می شود و لایه های بیرونی آن که در دیواره رحم دفن شده اند، به جفت تبدیل می شوند. رویان ها از سه لایه سلولی مجزا تشکیل شده اند و هر یک از این لایه ها در نهایت به سیستم ها و قسمت های مختلف بدن جنین تبدیل می شوند.

در چند هفته آینده، سلول های جنین تکثیر می شوند و تمایز می یابند تا عملکردهای خاصی داشته باشند. مغز، طناب نخاعی، قلب و دستگاه گوارش جنین های دوقلو شروع به رشد خواهند کرد. جوانه ها به بازو و پا تبدیل می شوند، ویژگی های صورت نمایان می شود، قلب با ریتم منظم می تپد و ریه ها رشد می کنند.

– جفت و کیسه ی آمنیوتیک دوقلوها

در بارداری دوقلویی به احتمال زیاد هر جنین جفت و کیسه آمنیوتیک مجزا دارد. با این حال گاهی جنین های دوقلو جفت مشترک دارند. در موارد نادر جنین های دوقلو یک جفت و یک کیسه آمنیوتیک مشترک دارند. اگر بارداری شما یکی از دو حالت های اخیر باشد، باید به منظور بررسی هرگونه عارضه تحت نظر پزشک باشید.

– کیسه ی آمنیوتیک

کیسه ی آمنیوتیک از بقیه بلاستوسیست ها (لایه نازک باقی مانده) تشکیل می شود و رشد می کند تا جنین ها را احاطه کند، در نهایت کیسه با مایع آمنیوتیک پر می شود تا جنین ها در آن شناور شوند.

– کیسه زرده

کیسه زرده یک ساختار اولیه بارداری در کیسه آمنیوتیک و متصل به رویان است که به عنوان منبع اصلی تغذیه برای جنین در حال رشد عمل می کند. با پیشرفت بارداری و رشد جفت کیسه زرده به طور طبیعی از بین می رود.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات