ضربان قلب نرمال جنین در دوران بارداری

آیا ضربان قلب جنین در این هفته بارداری در شرایط طبیعی قرار دارد؟ این سوالی است که پس از اولین باری که صدای قلب جنین و میزان آن را متوجه می شوید به دنبال آن خواهید بود. وقتی شما اولین بار صدای قلب جنین را می شنوید حسابی هیجان زده می شوید. یک صدای تند و سریع که شبیه دویدن اسب می ماند.

چطور ضربان قلب جنین شما تغییر می کند؟

ضربان قلب جنین سریعتر از ضربان قلب بزرگسالان می زند. ضربان قلب جنین در مراحل مختلف بارداری و در سراسر روز تغییر می کند.

در حدود هفته ی پنجم بارداری قلب جنین شروع به تپش می کند. در این مرحله، ضربان قلب نرمال جنین شبیه ضربان قلب مادر است حدود 80 تا 85 ضربه در دقیقه. از این زمان به بعد، ضربان شروع به افزایش می کند، در ماه اول 3 ضربه در دقیقه در روز بیشتر می شود. اندازه ی این ضربان آنقدر دقیق است که پزشک یا ماما می تواند از روی آن، سن بارداری را از طریق سونوگرافی مشخص کنند.

میزان سقط جنین در مادرانی که ضربان قلب جنین شان را شنیده یا دیده اند، کمتر است. با این وجود، چنانچه پزشک ضربان قلب جنین شما را یک هفته یا بیشتر مشاهده نکند، احتمال سقط جنین بیشتر می شود.

با شروع هفته نهم بارداری، نرخ ضربان قلب جنین به طور میانگین 175 ضربه در دقیقه است. در این مرحله، کاهش سریع ضربان قلب طبیعی جنین در اواسط بارداری به حدود 120 تا 180 ضربه در دقیقه می رسد. همچنین ضربان قلب طبیعی جنین در هفته 10 بارداری، هنوز 2 برابر ضربان قلب طبیعی بزرگسالان در حالت استراحت است.

ضربان قلب نرمال جنین

در طول روز، نرخ ضربان قلب جنین به طور طبیعی متفاوت است، درست مانند ضربان قلب شما. حرکات، خواب و فعالیت های دیگر می تواند دلایل نرمال تغییر ضربان در طول روز باشد. مطمئن باشید ماما یا دکتر شما درباره ی این موضوع وضعیت شما را پیگیری می کند؛ هرگونه نگرانی خود را با پزشک خود در میان بگذارید.

اگر شما تست بدون استرس یا ان اس تی بارداری را انجام داده اید، می توانید نوسانات را بشنوید. ضربان قلب در یک چهارچوب مشخص طبیعی بالا و پایین می رود. تصور کنید که اگر هنگام شروع ورزش و پس از خنک شدن، ضربان قلب خود را به طور مداوم بشنوید، چه روندی را خواهد داشت. ضربان قلب شما هم بالا و پایین می رود؛ جنین هم دقیقا همین واکنش ها را دارد.

مانیتورینگ ضربان قلب جنین

برخی از والدین از مانیتورینگ ضربان قلب جنین هیجان زده می شوند به همین دلیل با تهیه این دستگاه در منزل روزانه قلب جنین را چک می کنند اما این تمرین مزایا و معایبی دارند. همچنین گزینه هایی برای نظارت بر ضربان قلب جنین در وقت زایمان نیز وجود دارد.

در خانه

برخی از مادران با چک کردن ضربان قلب جنین در خانه، احساس بهترین دارند. استفاده از داپلر در خانه برای بیشتر مادران توصیه نمی شود. نگرانی های مختلفی در خصوص این امر وجود دارد که استفاده بیش از حد از دستگاه شنود داپلر و تفسیر درست یا نادرست ضربان از این دغدغه ها هستند.

ضربان قلب نرمال جنین

ضربان قلب نرمال جنین

در وقت زایمان

در مراحل مختلف زایمان با استفاده از استتوسکوپ، فتوسکوپ یا داپلر دستی به طور مداوم ضربان قلب جنین بررسی می شود. همچنین کمربندهای فتال مانیتورینگ نیز به طور متناوب ضربان را ثبت می کنند.

هر روشی می تواند مزایا و معایب خاص خود را برای شما یا جنین تان داشته باشد بهتر است اجازه دهید تا پزشک خود بهترین روش را برای شما در نظر بگیرد. به طور کلی زنانی که در معرض خطر خاصی نیستند نیاز به نظارت کمتری در وقت زایمان دارند.

با این حال، شاید در طور روند زایمان، نوزاد نیاز به نظارت بیشتری داشته باشد و شرایط زایمان به سمتی برود که حتما بررسی مداوم لازم باشد.

ترجمه: نفیسه اسلامبولچی

1 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات