عکس رنگی رحم

عگس رنگی رحم یا هیستروسالپنگوگرافی (Hysterosalpingography) با نام اختصاری HSG یک تکنیک تصویربرداری تشخیصی از لگن است که از نوعی اشعه ایکس به نام فلوروسکوپی و یک مادۀ حاجب حاوی ید برای مشاهده داخل رحم و لوله‌های رحم زنان استفاده می شود. کاربرد این روش بررسی برخی مشکلات و بیماری های زنان مانند مشکلات ناباروری است. به کمک این عکس می توان شکل و ساختار رحم، باز بودن لوله ها و بافت های اِسکار داخل رحم و حفره شکم را مورد بررسی قرار داد.

پزشک با بررسی نتیجه و گزارش عکس‌ برداری از رحم می تواند به راحتی وضعيت داخلي رحم و لوله های رحمی را بررسی نموده و با توجه به وضعیت آن ها بهترین برنامه درمانی را برای شما انتخاب نماید.

عکس رنگی رحم چند روز بعد از پریود انجام می شود

بهترین زمان انجام عکس رنگی رحم بعد از پایان پریود و قبل از تخمک گذاری است که تصویر واضحی از رحم دیده می شود. به طور دقیق تر تست HSG باید در 10 روز اول سیکل قاعدگی انجام شود، یعنی بین روزهای 7 تا 10 چرخه.

اقدامات قبل از انجام عکس رنگی رحم

داشتن آگاهی و اطلاعات درباره عکس رنگی رحم و اقدامات قبل از انجام آن بسیار اهمیت دارد، زیرا در این صورت می توان با آسودگی خاطر برای انجام هیستروسالپنگوگرافی رحم به رادیولوژیست متخصص مراجعه کرد. قبل از تست باید یک سری اقدامات لازم انجام دهید و پزشک را از وضعیت خود آگاه سازید. این اقدامات شامل موارد زیر هستند:

– اطمینان از عدم بارداری: اگر قبل از تصویربرداری احتمال می دهید باردار باشید، باید آن را به پزشک اطلاع دهید. زیرا این آزمایش می تواند برای جنین خطرناک باشد (به دلیل قرارگیری در معرض اشعه x).

– خالی بودن روده: برای وضوح بیشتر عکس رنگی باید روده خالی باشد، بنابراین ممکن است به شما یک داروی مسهل و تخلیه کننده روده داده شود تا روده ها پیش از تصویربرداری خالی شده و اندام های پیرامونی رحم به خوبی دیده شوند.

– تجویز مسکن: ممکن است متخصص برای کاهش درد خفیف عکس رنگی رحم، به شما مسکن بدهد. البته طبق دستور پزشک، قبل و بعد از آزمایش باید آنتی بیوتیک های تجویز شده را مصرف کنید.

– لباس و وسایل شخصی: کلیه اشیای فلزی مانند ساعت، عینک و یا جواهرات باید از بدن خارج شود تا در کار تصویربرداری اشعه ایکس X اختلال ایجاد نشود. در هنگام انجام مراحل عکس رنگی رحم امکان دارد از شما درخواست شود یک بخش یا همگی لباس خود را بیرون آورده و یک لباس ویژه بپوشید.

همچنین در صورتی که به عفونت لگنی یا بیماری های مقاربتی مبتلا هستید باید قبل از آزمایش آن را با متخصص در میان بگذارید. اگر از داروی خاصی استفاده می کنید و یا به ماده ی حاجب ید دار آلرژی دارید، باید پیش از گرفتن عکس آن را به پزشک خود اطلاع دهید.

عکس رنگی رحم

راه های کاهش درد عکس رنگی رحم چیست؟

حتما چیزهایی در مورد درد ناشی از عکس رنگی رحم شنیده اید. اگرچه درد این روش در حد یک معاینه داخلی ساده است و شما به احتمال زیاد در طول آزمایش، گرفتگی هایی مانند دردهای قاعدگی را احساس خواهید کرد.

در صورتی که عکس رنگی رحم در یک مرکز حرفه ای و توسط پرسنل مسلط و با تجربه انجام شود، لزومی ندارد از این مسئله ترسی داشته باشید.

بهتر است بدانید که وجود عفونت و زخم های ناحیه تناسلی باعث درد می شوند، بنابراین لازم است قبل از گرفتن عکس رنگی رحم این گونه مشکلات درمان شوند.

روش هیستروسالپنگوگرافی رحم به دو صورت با بی هوشی و بدون بی هوشی انجام می شود. پزشک برای کاهش درد افرادی که امکان انجام تصویربرداری با بیهوشی را ندارند، مسکن تجویز می کند. بهتر است قبل از انجام عکس رنگی از شیاف دیکلوفناک استفاده کرده و قرص ژلوفن مصرف کنید.

هزینه هیستروسالپنگوگرافی رحم چقدر است

دغدغه همیشگی بیماران هزینه انجام آزمایش ها و کلیه اقدامات درمانی است. فاکتور اساسی در تعیین هزینه روش های درمانی، نوع بیمه بیمار است. هزینه عکس رنگی رحم هم بر اساس تعرفه های وزارت بهداشت و مرکز پذیرش تعیین و محاسبه می شود. در صورت انجام عکس رنگی با بی هوشی، هزینه بیهوشی به هزینه تصویربرداری اضافه می شود.

هزینه عکس رنگی رحم با بی هوشی چقدر است

هزینه هیستروسالپنگوگرافی یا همان عکس رنگی رحم با بیهوشی بیشتر است و رقم آن بسته به قرار داد مرکز درمانی با بیمه دارد.

کلینیک سونوگرافی و رادیولوژی صدرا زیر نظر دکتر علیرضا رضوانی زاده، یکی از بهترین مراکز عکس رنگی رحم بدون بیهوشی در تهران و محدوده تهرانپارس است.

5 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات