نکاتی درباره تغذیه با شیر مادر که قبل زایمان باید آن را بدانید

نکات زیر باعث اعتماد به نفس بیشتر در شیردهی می شود تا شما و نوزادتان بتوانید از مزایای این تجربه شیرین بهره مند شوید:

قبل از زایمان

– همه چیز را در مورد شیردهی بیاموزید: حتی قبل از بچه دار شدن می توان با مطالعه به یادگیری شیردهی پرداخت. کلاس های شیردهی که توسط بیشتر بیمارستان‌ها، مشاوران شیردهی یا خانه های بهداشت ارائه می‌شوند، مهارت شیردهی از جمله نحوه چفت شدن دهان نوزاد و تقویت شیر را به مادران آموزش می دهند.

– اتاق خصوصی بگیرید: هر چه مادر و نوزاد زمان بیشتری را در بیمارستان با هم بگذرانند، با شیردهی راحت‌تر کنار می آیند، زیرا مادر می‌تواند در صورت نیاز به فرزندش شیر بدهد. جدا کردن نوزاد از مادر بعد از تولد باعث کاهش دفعات شیردهی می شود، بنابراین میزان شیری که مادر تولید می کند نیز کم می شود. در صورت امکان برای ماندن نوزاد در کنارتان قبل از زایمان خود درخواست هم اتاقی کامل (full-time rooming)، یا هم اتاقی ناکامل (partial rooming) در روزها (نه شب ها) را دهید. اگر هم اتاقی اختیاری نیست یا تصمیم به انصراف از آن دارید، فقط هر زمان که آماده شیردهی هستید یا حداقل در طول روز هر 2 تا 3 ساعت یک بار، بخواهید که نوزاد را نزد شما بیاورند.

در بیمارستان

– شیردهی را هرچه زودتر شروع کنید: نوزادان بلافاصله پس از تولد آماده برای تغذیه با شیر مادر هستند، حتی در 2 ساعت اول اشتیاق بیشتری برای مکیدن نشان می دهند. رفلکس مکیدن (sucking reflex) حدود 30 تا 60 دقیقه پس از تولد در قوی ترین حالت خود قرار دارد. بنابراین در اسرع وقت به نوزاد خود شیر دهید.

– از قبل با بیمارستان صحبت کنید: محل نگهداری شیرخواران در بیمارستان ها مکان‌های شلوغی هستند، بنابراین جای تعجب نیست که کارکنان آن جا برای آرام کردن نوزادان بهانه گیر سریع به آن ها شیشه شیر دهند. اما تغذیه با شیر مادر از همان ابتدا به افزایش عرضه شیر کمک می کند، افزون بر این با دادن شیشه به نوزاد، او به عملکرد سر شیشه که از سینه راحت تر است، عادت می کند. بنابراین اگر تصمیم دارید از همان ابتدا به فرزند خود به طور انحصاری شیر مادر بدهید، ترجیحات خود را برای کارکنان بیمارستان توضیح دهید.

– با یک مشاور شیردهی صحبت کنید: قبل از ترخیص از بیمارستان، با مشاور شیردهی ملاقات کنید تا متخصص بتواند نحوه شیردادن شما به نوزادتان را مشاهده و بررسی کند. مشاور شیردهی همچنین می‌تواند نکاتی در مورد مراقبت از سینه‌های شیرده و دوشیدن شیر، همراه با بروشور راهنما به شما ارائه دهد. هرگز از پرسیدن سؤالات زیاد نترسید.

وقتی به خانه رسیدید

– به دنبال آرامش و سکوت باشید: تا زمانی که شیرتان جریان یابد، باید در طول شیردهی تمرکز داشته باشید. بنابراین در محیطی با کم ترین حواس پرتی و سر و صدا مستقر شوید. وقتی شیردهی برای تان راحت‌ تر شد، می‌توانید مجله، تلفن یا تبلت را در نزدیکی خود نگه دارید تا سرگرم شوید. فقط فراموش نکنید که هر از گاهی آن را کنار بگذارید تا با نوزاد کوچک خود ارتباط برقرار کنید. برقراری پیوند عاطفی با نوزاد یسیار مفید است. در چند هفته اول در حین شیردهی از تماشای تلویزیون یا صحبت با تلفن خودداری کنید.

– راحت و آسوده باشید: در موقعیتی قرار بگیرید که برای شما و نوزاد راحت باشد. برای نمونه روی کاناپه، مبل، صندلی راحتی یا در رختخواب، در حالت تکیه داده، دراز کشیده یا نشسته. در حالی که نشسته اید، یک بالش روی پاهای خود قرار دهید تا ارتفاعی مناسب برای شیردهی داشته باشید. همچنین با کمک بالش از بازوهای خود پشتیبانی کنید، تا برای نگه داشتن نوزاد دچار گرفتگی و درد بازو نشوید.

– تشنگی خود را برطرف کنید: زمانی که به نوزاد خود شیر می دهید، یک لیوان نوشیدنی خنک مانند شیر، آبمیوه یا آب در کنار خود داشته باشید، تا آب مورد نیاز بدن خود را تامین کنید. در صورت نشت شیر از نوشیدن مایعات گرم خودداری کنید و اگر مدتی از آخرین وعده غذایی شما گذشته است، یک میان وعده بخورید.

– تمرین، تمرین، تمرین: در چند روز اول پس از زایمان عرضه شیر مادر متناسب با نیازهای نوزاد است. نیازهای تغذیه ای نوزاد کم است و معده او معمولا به راحتی با آغوز پر می شود. بنابراین برای افزایش تولید شیر، تکنیک های شیردهی را اجرا کنید. هنگامی که شیرتان تراوش یافت، همچنان به تمرینات ادامه دهید.

– از هر دو سینه شیر دهید: هر شیردهی را با سینه‌ای که نوزاد آخرین بار از آن شیر نخورده یا کاملا تخلیه نشده، شروع کنید. قرار دادن یک پد یا دستمال شیردهی در کاپ سوتین (سمتی که شیر نمی دهید)، ایده خوبی برای محافظت از هرگونه نشتی است.

– ادامه بده: ممکن است وسوسه شوید که فاصله بین شیردهی را طولانی کنید، اما این کار را انجام ندهید، زیرا تولید شیر به ویژه در چند هفته اول تحت تاثیر دفعات، شدت و مدت مکیدن است. کاهش تقاضای مکرر، کوتاه کردن وعده ها یا خواب طولانی نوزاد بین شیردهی، به ویژه در طول روز، می تواند عرضه شیر را کاهش دهد.

– به زمان نیاز است: به خاطر داشته باشید که نوزاد و شما هر دو تازه کار هستید (در صورتی که اولین فرزندتان است، هرچند نوزادان باهم متفاوت هستند)، فرآیند یادگیری برای هر دوی شما به زمان نیاز دارد، حتی اگر تجربه شیردهی موفقیت آمیزی (به نوزاد دیگر) داشته باشید.

– آرامش خود را حفظ کنید: کمی احساس گیجی در اوایل شیردهی طبیعی است، اما استرس می تواند مانع از تولید شیر شود. بنابراین اگر قبل از شیردهی احساس ناراحتی می‌کنید، سعی کنید با چند تمرین ساده آرامش خود را به دست آورید. مانند تمرین‌های زایمان (طبیعی) چند نفس عمیق بکشید، چشمان خود را ببندید و به موسیقی گوش دهید. در واقع نوزاد نیز با حال خوب شما آرام می شود.

 

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات