سونوگرافی هفته پنجم بارداری

هفته 5 معمولاً زمانی است که بیشتر خانمها متوجه می شوند که باردار هستند. اگر دوره عادت ماهانه شما به تاخیر افتاده و به تازگی احساس سرگیجه یا خستگی، همچنین نوسانات خلقی را نیز تجربه کرده اید، پس ممکن است باردار باشید. برای تأیید این مساله، باید به پزشک مراجعه کرده و سونوگرافی انجام شود. در بیشتر موارد اولین سونوگرافی، در طی هفته پنجم است. اگر گمان می کنید باردار هستید، برای تأیید این موضوع با پزشک مشورت کنید. در ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید که در هفته 5 حاملگی در اسکن سونوگرافی چه اتفاقی می افتد!

چه زمانی باید اولین سونوگرافی خود را انجام دهید؟

شما باید نخستین اسکن سونوگرافی خود را در حدود هفته پنجم بارداری انجام دهید زیرا در این هفته اولین نشانه های ضربان قلب بروز می کند. این اسکن به تأیید حضور جنین در رحم کمک می کند. اسکن سونوگرافی (اولتراسوند) به طور کلی در جهت تایید بارداری زنان و وجود جنین انجام می شود.

سونوگرافی هفته پنجم بارداری

سونوگرافی هفته پنجم بارداری

دلایل زیادی وجود دارد که هفته پنجم برای بررسی بارداری مناسب است زیرا تا قبل از آن نمی توان به تأیید بارداری پرداخت. برخی از سقط ها در هفته های پیش اتفاق می افتند. بنابراین، سونو در هفته ی 5 بارداری به عنوان اولین بار مناسب تر است.

چرا باید هفته پنجم بارداری سونوگرافی انجام دهید؟

دلایل زیادی برای انجام سونوگرافی هفته پنجم حاملگی وجود دارد که به شرح زیر است.

احتمال وجود چند قلو بودن جنین و همسان بودن یا نبودن شان در این هفته مشخص می شود.

با اینکه این هفته در اوایل بارداری است، پزشک کیسه زرده و ساک حاملگی را بررسی می کند تا هرگونه ناهنجاری را تشخیص دهد.

در این سونو مشخص می شود که آیا جنین به طور طبیعی در حال رشد است یا خیر، به خصوص اگر این دومین بارداری شما باشد و سابقه ی مشکل در بار قبل را داشته باشید.

در این سونو قد و وزن جنین نیز بررسی می شود.

آماده شدن برای سونوگرافی بارداری هفته پنجم

اولین چیزی که پزشک به شما توصیه می کند این است که برای سونو، مقدار زیادی آب بنوشید تا مثانه کامل پر باشد. این امر جنین را که به اندازه یک دانه سیب است، به سمت بالا سوق می دهد و در نتیجه سونوگرافی دید واضحی را از جنین پیدا می کند.

برای سونو از شما خواسته می شود که روی تخت دراز بکشید. یک تکنسین سونوگرافی ژل روان کننده ای را در قسمت تحتانی شکم شما می ریزد و سپس دستگاه را روی شکم تان قرار می دهد. ساک حاملگی و ضربان قلب جنین توسط سونوگرافیست پیدا می شود. امواج به تولید تصاویر شفاف از جنین روی صفحه کمک می کنند. مهم است که در طی فرایند آرامش داشته باشید.

اگر سونوگرافیست نتواند کیسه حاملگی را پیدا کند، شاید اسکن واژینال را به شما پیشنهاد کند. مراحل اولیه بارداری می تواند برای شما بسیار چالش برانگیز باشد زیرا ممکن است دچار سردرد شوید و احساس خستگی و سرگیجه کنید. آرامش خاطر می تواند به کاهش استرس کمک کند و به شما در بهبود و کاهش علائم کمک می کند.

تصاویر سونوگرافی سه ماهه اول جنین – هفته اول تا ششم

هفته پنجم بارداری

سونوگرافی هفته پنجم بارداری چقدر طول می کشد؟

انجام سونوگرافی حدود 20 تا 30 دقیقه طول می کشد. کل فرایند باید حداکثر 30 دقیقه یا نهایت یک ساعت طول بکشد. در صورت تمایل می توانید عکس سونوگرافی را نیز درخواست کنید.

در هفته پنجم بارداری در سونو چه چیزی مشخص است؟

در حین اسکن، شما می توانید ساک حاملگی را به همراه کیسه زرده که در طی هفته 5 تشکیل می شود، ببینید. در بارداری دوقلوها می توانید کیسه زرده را به همراه قطب های جنین نیز مشاهده کنید. اگر دوقلوهای یکسان را حمل می کنید، یک کیسه حاملگی منفرد را به همراه دو کیسه زرده مشاهده می کنید.

ساک حاملگی ناحیه سیاه و سفید است در حالی که کیسه زرده دایره سفید کوچکی در سمت چپ بالای ساک است. همچنین منبع مواد مغذی برای جنین است. به طور معمول جنین از هفته ی پنجم قابل مشاهده است اما دستگاه های خیلی تخصصی تری هم برای مشاهده ی جنین پیش از این هفته وجود دارد.

سونوگرافی هفته پنجم بارداری

اگر اسکن سونوگرافی هیچ چیزی را نشان ندهد چه می شود؟

اگر پزشک شما در هفته 5 سونوگرافی چیزی نمی بیند ، مهم است که از او بپرسید که یک کیسه زرده وجود دارد یا نه. گاهی اوقات ، جنین ممکن است خیلی کوچک باشد که در سونوگرافی ظاهر شود. اگر در 5 هفته از بارداری شما هیچ ساک حاملگی وجود نداشته نباشد، می تواند به معنای موارد زیر باشد:

تاریخ های اشتباهی به شما داده شد و کودک باید طی چند روز آینده در سونو مشاهده شود.

بارداری خارج رحمی اتفاق افتاده است.

دچار سقط جنین شده باشید.

اگر برخی از ناهنجاری ها در سونو مشاهده شوند چه می شود؟

سونوگرافی می تواند به تشخیص ناهنجاری های موجود در کیسه زرده ، قطب جنین و کیسه حاملگی کمک کند. براساس شدت ناهنجاری می توانید مراحل تعیین شده توسط پزشک را دنبال کنید.

نفیسه اسلامبولچی

3.7 9 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
8 کامنت
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

سلام من دیروز رفتم سونو گفتن ساک حاملگی 8.6
و کیسه زرده قابل مشاهده است
ولی فتال پل مشهود نمیباشدیعنی چی
گفتن هفته 5 ولی با تاریخ پریودی الان باید 7 هفته باشم

سلام منم همین مشکل داشتم چیشد بعد چن هفته. رفتین برای تشکیل قلبش

سلام ببخشید حامله بودین؟

سلام من سونو گرفتم 5هفته وپنج روز ساک حاملگی دیده شد ولی زده دیده نیس

منم همین مشکل دارم اگه میشه راهنمایی کنید

سلام من دیروز رفتم سونو که مشخص شده بر اساس ساک بارداری 5هفته و 3روز ساک بارداری قابل مشاهده بوده و کیسه زرده و جنین مشخص نبود میشه راهنمایی کنین

منم دقیقا مینطور

سلام ببخشید شما حامله بودین؟ برای من کیسه زرد نیست