سونوگرافی هفته نهم بارداری

تبریک می گوییم شما وارد ماه سوم بارداری خود شده اید. در دو ماه گذشته شما دیگر با بارداری خود کنار آمده اید و حالا دیگر کاملا باور کرده اید که یک جنین درون شما در حال رشد است.

بدون شک شما دوست دارید تا از جنین خود اطلاعاتی را به دست بیاورید. در هفته نهم بارداری پزشک برای اطلاع از اندازه جنین شما شاید پیشنهاد سونوگرافی را به شما بدهد. در این اسکن، یک لکه ی کوچک و ضربان قلب قابل مشاهده است که در نهایت در روند رشد است تا جنین شما نیز بزرگتر شود.

چرا باید در هفته نهم سونوگرافی داشته باشید؟

این اولین اسکن اولتراسوند است که برای اهداف زیر انجام می شود:

برای بررسی اینکه جنین در موقعیت مناسب در داخل رحم است یا خیر

برای رد حاملگی خارج رحمی و تأیید اینکه جنین دقیقا در رحم است یا خیر

سونوگرافی هفته نهم بارداری

سونوگرافی هفته نهم بارداری

قلب جنین حدود هفته ششم در دوران بارداری شروع به تپش می کند و تا هفته نهم می توان ضربان قلبش را حس کرد. بنابراین، برای بررسی ضربان قلب جنین، سونوگرافی انجام خواهد شد؛ همچنین به پزشک کمک می کند تا تشخیص دهد که روند بارداری چگونه است.

اگر در این مدت لکه بینی یا خونریزی را تجربه کردید، اسکن سونوگرافی می تواند به تعیین علت آن کمک کند.

همچنین چند قلو بودن جنین ها در این سونو مشخص می شود.

زوج هایی که تحت درمان آی وی اف IVF قرار گرفته اند، برای تعیین کاشت موفقیت آمیز و بررسی زنده بودن جنین در بارداری به این اسکن نیاز دارند.

چگونه برای سونوگرافی هفته نهم بارداری آماده شوید؟

اگر حدود هفته نهم اسکن داشته باشید، به طور معمول یک اسکن ترانس واژینال (TVS) خواهد بود. دلیل این امر این است که در این زمان جنین شما در اوایل بارداری در شکم خیلی کوچک است. این مدل سونو به پزشک شما اجازه می دهد تا رحم را از طریق واژن اسکن کند. برای آماده سازی برای اسکن، ابتدا باید مثانه خود را خالی کنید. مثانه کامل می تواند در حین اسکن، جلوی وضوح تصویر بگیرد.

از آنجا که سونوگرافی با پروب واژینال است ، باید دراز بکشید. پیشنهاد می شود شلوار گشاد بپوشید تا در زمان سونوگرافی بتوانید راحت تر باشید.

سونوگرافی هفته 9 حاملگی چقدر طول می کشد؟

این سونو حدود 20 تا 30 دقیقه طول می کشد. با این حال، اگر پزشک نیاز به گرفتن عکس واضح داشته باشد، ممکن است کمی بیشتر طول بکشد، اما نیازی به نگرانی در مورد آن نیست زیرا سونوگرافی ترانس واژینال نسبت به سونوگرافی شکمی و ابدومینال آسان تر است.

تصاویر سونوگرافی سه ماهه اول جنین – هفته هفتم تا دوازدهم

هفته نهم بارداری

در طول سونوگرافی چه اتفاقی می افتد؟

در طول سونوگرافی از شما خواسته می شود روی میز معاینه یا تختخواب دراز بکشید. شما باید زانوهای خود را در موقعیتی قرار دهید که کف پای شما روی تخت صاف باشد. لازم است پاهای شما از هم باز شود زیرا پزشک فضای لازم برای انجام اسکن را دارد. این حالت دقیقا شبیه موضعی است که شما برای معاینه داخلی نزد پزشک زنان قرار داشته اید.

پروب با یک غلاف لاتکس استریل که شبیه کاندوم است پوشانده می شود و ژل روان کننده ای روی آن اعمال می شود تا با سهولت از مهبل عبور کرده و بتواند تصاویر واضح را بگیرد. کاوشگر برای انجام سونو دو یا سه اینچ (حدود 5 تا 8 سانتی متر) در مهبل وارد می شود. اگرچه این روش احساس خوشایندی ندارد اما اگر احساس راحتی و آرامش داشته باشید، سونوگرافیست راحت تر می تواند پروب را وارد کند. اگر ماهیچه های خود را سفت کنید، ورود پروب ناراحت کننده و دردناک می شود. بنابراین به یاد داشته باشید که نفس عمیق بکشید و آرام باشید.

چه چیزی در هفته نهم بارداری مشخص می شود؟

آنچه شما می توانید در این هفته در سونوگرافی مشاهده کنید:

جنین شما در حدود 2.3 سانتی متر اندازه گیری می کند و تقریباً 2 گرم وزن دارد.

شما قادر خواهید بود سر، بدن و اندام های جنین را ببینید.

ضربان قلب جنین را نیز می توان در سونوگرافی هفته نهم شنید. این میزان معمولاً در حدود 130 تا 150 ضربه در ثانیه خواهد بود.

پزشک شما برای احتمال هرگونه خونریزی مانند هماتوم سابرکورینیک، اطراف ساک حاملگی را به دقت معاینه می کند.

سونوگرافی هفته نهم بارداری

سونوگرافی هفته نهم بارداری

معنای وجود یک کیسه زرده خالی در طول هفته نهم بارداری چیست؟

کیسه زرده؛ جنین در حال رشد و مایع آمنیوتیک را پوشش می دهد. کیسه زرده درون ساک حاملگی موجود است و منبع تغذیه جنین در حال رشد در اوایل بارداری است. تا حدود 5 تا 6 هفته حاملگی قابل مشاهده نیست، از این رو نشانه مشاهده ی آن بستگی به سن بارداری دارد. هنگامی که هیچ کیسه زرده ای تا حدود هفته 6 دیده نشد، ممکن است به این دلیل باشد که در به خاطر سپردن تاریخ آخرین دوره پریود شما خطایی رخ داده است. در این شرایط، پزشک برای تأیید وجود یک کیسه زرده، طی یک یا دو هفته اسکن دیگر را انجام می دهد. اگر هنوز در حدود هفته 9 بارداری دیده نشده باشد، می تواند نشانه سقط جنین باشد. بعضی اوقات نیازی به انتظار برای پیگیری نیست، اگر تصاویر سونوگرافی در این هفته ساک حاملگی را حدود 25 میلی متر یا بیشتر نشان دهد و هیچ کیسه زرده یا جنین وجود نداشته باشد، پزشک بلافاصله سقط جنین را تشخیص می دهد.

اگر برخی از ناهنجاری ها در سونوگرافی مشاهده شوند، چه می شود؟

پزشکان به دنبال ناهنجاری های جزئی در سونوگرافی به عنوان “یک نشانه” هستند که می تواند یک مشکل جدی تر را نشان دهد یا طبیعی باشد. بنابراین، اگر چیزی غیر عادی پیدا کردند، ممکن است از شما بخواهند تست هایی مانند نمونه برداری از پرزهای جفتی CVS یا آمنیوسنتز را انجام دهید تا کروموزوم های موجود در نوزاد را بررسی کنند.

اگر جنین مشکل جدی داشته باشد ممکن است تصمیماتی مانند خاتمه حاملگی، آماده شدن برای کودکانی که ممکن است نیازهای ویژه ای داشته باشند یا در موارد بسیار نادر انجام جراحی روی جنین انجام شود.

مترجم: نفیسه اسلامبولچی

3.2 5 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات