شکاف لب یا کام در نوزادان

شکاف لب و کام

شکاف به معنای تقسیم یا جدایی است. در اوایل بارداری، بخش های مختلف صورت به شکل جداگانه ایجاد می شوند و سپس به هم متصل می شوند. لب ها معمولا 5 تا 6 هفته پس از بارداری و کام تا هفته ی 10 بارداری شکل می گیرد. شکاف در هر نوعی، شکل و شدت آن متفاوت است.

شکاف لب چیست؟

شکاف لب، شکافی در لب فوقانی بین دهان و بینی است که در صورت عدم جوش خوردن مناسب اتفاق می افتد. این می تواند از یک شکاف جزئی در قسمت رنگی لب باشد تا جداسازی کامل در یک یا هر دو طرف لب گسترش پیدا کند و به سمت بینی باشد. شکاف از یک طرف شکاف یک طرفه نامیده می شود. اگر شکاف در هر دو طرف رخ دهد، به آن شکاف دو طرفه گفته می شود.

شکاف لب ممکن است شامل جدایی استخوانهای فک فوقانی یا لثه فوقانی باشد. این ممکن است از یک شکاف کوچک در لثه تا تقسیم کامل لثه به قطعات جداگانه باشد.

شکاف کام چیست؟

شکاف کام، شکافی در لب فوقانی است که در آن دو طرف کام کامل به هم متصل نشده یا در هفته دهم رشد جنین به هم می پیوندند. پشت کام (به سمت گلو) کام نرم نامیده می شود و جلو (به سمت دهان) به عنوان کام سخت شناخته شده است. اگر قسمت داخلی دهان خود را با زبان خود احساس کنید، می توانید تفاوت بین نرم و کام سخت را متوجه شوید.

یک شکاف کام می تواند از یک باز شدن در قسمت پشت کام نرم تا جدایی تقریباً کامل سقف دهان (کام نرم و سخت) متغیر باشد.

شکاف لب و کام

شکاف لب و کام

علل شکاف کام

اگرچه درک کاملی از چرایی شکاف لب و شکاف کام شناخته نشده، اما به نظر می رسد با ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی ارتباط دارد. عوامل خطر ژنتیکی به تعداد افراد مبتلا در یک خانواده، نزدیکی بستگان مبتلا و شدت شکاف بستگی دارد.

به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات شکاف ها در خانواده ها به صورت ارثی ادامه پیدا می کند و گاهی نوزاد با شکاف متولد می شود، بدون اینکه سابقه ای در خانواده وجود داشته باشد.

درمان های شکاف کام

شکاف لب و کام کاملاً با ترکیبی از جراحی، دندانپزشکی و ارتودنسی درمان می شود. این مراقبت مداوم که توسط متخصصان شکاف کام و بین جمجمه صورت می گیرد، معمولاً طی چند سال با تمرکز بر بهبودی کامل انجام می شود. گفتاردرمانی اغلب جزئی از مکمل های این مراقبت مداوم است.

شیردهی نوزاد مبتلا به شکاف لب و کام

صرف نظر از شدت، نوزاد شما با برخی روش ها و موقعیت یابی قادر به دریافت همه ی مزایای شیردهی خواهد بود. همه مادرها نگران این هستند که نوزادشان بتواند برای رشد و نمو به اندازه کافی از شیر مادر تغذیه کند. نوزاد مبتلا می تواند از ماهیچه های دهان خود برای تغذیه و صحبت با همان سرعت سایر نوزادان استفاده کند؛ پس نگران این موضوعات نباشید.

شما با تیمی از مشاوره شیردهی، متخصصان جراحی صورت و روانشناسی گفتار آشنا می شوید که آموزش، پشتیبانی، لوازم مورد نیاز و منابع را برای کمک به شما و نوزادتان برای یک تجربه شیردهی مثبت را فراهم می کنند. نوزاد شما قادر به شیر خوردن، لذت بردن از غذاهای جدید و صحبت در مراحل عادی رشد خواهد بود.

شکاف لب و کام

اگر نوزاد شکاف لب داشته باشد، چه می شود؟

اگر نوزاد شما شکاف لب دارد، باید با روش های خاصی به او شیردهی کنید. نوزاد شما ممکن است برای گرفتن هاله اطراف نوک پستان، کمی مشکل داشته باشد. حتی بدون داشتن شکاف لب، برخی از نوزادان برای سهولت در نوشیدن شیر، به کمی زمان نیاز دارند. با کمی توجه بیشتر به موقعیت مناسب، شما و نوزاد می توانید از تجربه شیردهی لذت ببرید.

اگر نوزاد از هر دو طرف شکاف لب داشته باشد، چه می شود؟

اگر نوزاد شما از هر دو طرف شکاف لب داشته باشد، ممکن است شیردهی مشکل باشد. تیم متخصصان ممکن است برای جراحی دهان سریع تر اقدام کنند. ممکن است لازم باشد از شیشه شیرهای مخصوص شکاف لب استفاده کنید. بعد از عمل به شما کمک می کنند تا برای تنظیم روش های شیردهی نیز اقدام مناسب انجام دهید.

شکاف لب و کام

شکاف لب و کام

اگر شکاف کام نوزاد باریک باشد و محدود به بخش نرم کام باشد، چه می شود؟

اگر شکاف کام نوزاد باریک و محدود به کام نرم باشد، باید بتواند از قسمت جلوی کام سخت برای مکیدن نوک پستان استفاده کند. در بعضی موارد، ممکن است نوزاد بتواند از یک شیشه شیر مخصوص که با شیرمادر پر شده است، شیر بخورد.

اگر نوزاد شکاف لب و کام نرم و سخت شکاف داشته باشد، چه می شود؟

اگر نوزاد هر سه نوع گفته شده را داشته باشد، ممکن است نتواند از سینه ی مادر شیر بخورد. از آنجا که در این شرایط بین نوزاد بینی و دهان باز است، نمی تواند فشار کافی برای مکیدن موثر را ایجاد کنند. آنها معمولاً با موفقیت از شیشه شیرها و سرشیشه مخصوص که برای نوزادان دارای شکاف تهیه شده، تغذیه می کنند.

شما می توانید با استفاده از شیردوش، شیر خود را بدوشید؛ سپس درون شیشه شیر بریزید و به نوزاد بدهید.

در حین شیردهی، نگه داشتن نوزاد در وضعیت صاف تر، غالبا آروغ زدن و قرار دادن وقت زیادی برای تغذیه، برخی از مشکلات تغذیه ای معمول مانند نارسایی بینی را که شیر از طریق بینی خارج می شود، کاهش می دهد.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات