سقط جنین چیست؟

سقط جنین چیست

از دست رفتن بارداری می تواند ضربه ای بسیار وحشتناک باشد. علاوه بر شوک احساسی برای شما و عزیزانتان، ممکن است علائم بیماری های جسمی نیز در شما بروز کند که به سختی برای تان قابل تحمل باشد.

در ادامه اطلاعاتی در خصوص همۀ مراحل از دست دادن بارداری، دلایل این اتفاق و توصیه هایی در خصوص برداشتن اولین قدم های بهبودی ارائه شده است.

سقط جنین چیست

سقط جنین چیست؟

سقط جنین از دست دادن بچه پیش از هفتۀ بیست و چهارم بارداری است. اگر این اتفاق در 12 هفتۀ اول بارداری بیفتد، به آن سقط جنین زودهنگام می گویند. اگر سقط جنین بین هفتۀ 12 تا 24 روی دهد، به آن سقط جنین دیرهنگام می گویند.

سقط جنین چقدر رایج است؟

این مسئله به زمانی که سقط جنین در آن روی می دهد بستگی دارد. متاسفانه، سقط جنین زودهنگام بسیار رایج است. بیشتر سقط جنین ها در 12 هفتۀ اول بارداری اتفاق می افتد.

در بسیاری از موارد، سقط جنین حتی پیش از آن که زن متوجه بارداری شود، رخ می دهد.. این سقط جنین زودهنگام معمولا با عادت ماهانۀ آخر اشتباه گرفته می شود. بیش از نیمی از تخم های بارور شده در اولین روزهای بارداری و قبل از انجام آزمایش حاملگی از بین می روند.

از میان بارداری های تایید شده، 20 درصد آن ها به سقط جنین منتهی می شوند. اگر فکر می کنید که این میزان سقط جنین زیاد است، در نظر داشته باشید که این فقط یک آمار کلی است. برای مثال، احتمال سقط جنین زمانی که جوانتر هستید کمتر است و این احتمال با افزایش سن افزایش می یابد.

سقط جنین دیرهنگام کمتر و در حدود 2 درصد از بارداری ها اتفاق می افتد. تحمل سقط جنین دیرهنگام بسیار سخت است. در این مرحله، برای بسیاری از والدین واژه “سقط جنین” نمی تواند به درستی گویای عمق غم و اندوهی باشد که از دست دادن فرزند خود احساس می کنند.

سقط جنین چیست
سقط جنین چیست

برخی از زنان به طور مکرر اندوه سقط جنین را تجربه می کنند. به این معنا که آنها سه بار یا بیشتر سقط جنین پشت سر هم دارند. از میان هر 100 زنی که برای بارداری تلاش می کنند برای یکی چنین اتفاقی روی می دهد.

سقط جنین چیست

سقط جنین به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

سقط جنین زودهنگام تقریبا همیشه به این دلیل اتفاق می افتد که جنین آنگونه که باید رشد نمی کند. به نظر می رسد که مشکلات کروموزومی شایع ترین دلیل این اتفاق باشند. این مشکلات معمولا بدون هیچ دلیل خاصی بروز می کنند.

برای رشد مناسب، یک کودک نیاز به تعداد درستی کروموزوم به هنجار دارد. او به 23 کروموزوم از طرف پدر و 23 کروموزوم از طرف مادر احتیاج دارد. ناهنجاری های کروموزومی از رشد کودک جلوگیری می کنند. این ناهنجاری ها به دلیل تعداد بالای کروموزوم، تعداد ناکافی کروموزوم یا تغییرات در ساختار آن ها روی می دهند. در چنین مواردی، بارداری معمولا در مرحلۀ نوجنینی (رویانی) پایان می یابد.

سقط جنین دیرهنگام به دلایل متعددی رخ می دهد. پایان بارداری یا به دلیل مشکلات رشدی کودک یا به علت مشکلات سلامتی مادر اتفاق می افتد.

سقط جنین چیست

اگر سقط جنین پشت سرهم برایتان اتفاق افتاده باشد، ممکن است از پیدا کردن دلیل این اتفاق ناامید شده باشید. در حدود نیمی از موارد، نمی توان دلیل را پیدا کرد. ولی می توانید امید داشته باشید چون سه چهارم از زنانی که سه سقط جنین پشت سرهم و بی دلیل داشته اند، در بارداری بعدی خود کودکی سالم به دنیا می آورند. مراقبت های پزشکی مناسب و دریافت حمایت از ابتدای دوران بارداری می تواند به این امر کمک کند.

مترجم: ملوک دانشمند

1 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
5 کامنت
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات