سونوگرافی تعیین سن بارداری – بخش دوم

تعیین سن بارداری با سونوگرافی

در ابتدا پیشنهاد میکنیم بخش اول این مقاله را با کلیک بر روی “سونوگرافی تعیین سن بارداری” مطالعه نمایید.

اندازۀ بچۀ من در هفتۀ 12 بارداری چقدر است؟

بچه تان از سر تا ته اندازه گیری می شود. این اندازه گیری که سی آر ال یا اندازه گیری طول فرق سر تا کفل (CRL) نامیده می‌شود، اندازه گیری دقیقی است که در سه ماهۀ اول بارداری صورت می‌گیرد. اندازۀ بچۀ شما به زمان انجام سونوگرافی بستگی دارد:

• در هفتۀ 10 بارداری بچه در حدود 3 سانتی متر (2/1 اینچ) است.

• در هفتۀ 12 بارداری بین 5 سانتی متر (2 اینچ) و 6 سانتی متر (4/2 اینچ) است.

• در هفتۀ 13 بارداری 7 سانتی متر (8/2 اینچ) است.

پس از هفتۀ 13، کودک می تواند در خودش خم شده یا خود را به سمت بیرون بکشد. بنابراین دقت اندازه گیری طول کودک کاهش می یابد. بنابراین از هفتۀ 13 بارداری به بعد، یا زمانیکه جنین بیش از 84 میلی متر باشد، اندازه گیری دور سر بهترین روش اندازه گیری محسوب می شود.

تعیین سن بارداری با سونوگرافی
تعیین سن بارداری با سونوگرافی

آیا می توانم همزمان با این سونوگرافی تست غربالگری هم داشته باشم؟

بیشتر واحدهای سونوگرافی پیشنهاد می دهند که تست غربالگری برای تشخیص سندروم داون و سایر ناهنجاری‌ها و سونوگرافی تعیین تاریخ بارداری همزمان انجام شوند.

تست غربالگری برای سندروم داون شامل سونوگرافی ان‌ تی یا اندازه‌گیری ضخامت مایع زجاجی پشت گردن (NT) و یک آزمایش خون است که غربالگری ترکیبی نامیده می شود.

تست غریالگری ترکیبی را می توانید از هفتۀ 11 بارداری تا هفتۀ 13 به علاوۀ 6 روز انجام دهید، یا زمانی که طول فرق سر تا کفل (CRL) جنین بین 45 میلی متر (8/1 اینچ) تا 84 میلی متر (3/3 اینچ) باشد.

تا زمانی که در این بازۀ زمانی قرار داشته باشید، سونوگرافی NT و آزمایش خون می توانند در یک جلسه به طور هم زمان انجام شوند. اما ابتدا باید سونوگرافی تعیین تاریخ بارداری انجام شود. دلیل این امر آن است که برای انجام تست غربالگری باید از تاریخ دقیق زایمان مطمئن بود.

بخش اول مقاله سونوگرافی تعیین سن بارداری

هورمون های موجود در خون با توجه به این که در چه مرحله‌ای از بارداری قرار دارید، تغییر می کنند. آزمایش خون در هفته ای که خودتان فکر می کنید هفتۀ 13 بارداری تان است اما در واقع هفتۀ 16 است کمکی نمی کند. نتیجۀ تست در این زمان ممکن است نشانگر احتمال بالای ابتلای جنین به سندروم داون باشد در حالیکه جنین سالم است و رشد طبیعی دارد (جواب مثبت کاذب).

در سازمان سلامت ملی (NHS) در انگلستان، اسکاتلند و ولز انجام تست غربالگری ترکیبی شامل سونوگرافی NT و آزمایش خون امکان پذیر است. در ایرلند شمالی ممکن است تست به شکل ترکیبی انجام شود یا به طور جداگانه؛ در حالت دوم زنان باردار مجبور هستند تا به طور جداگانه برای هر کدام هزینه بپردازند.

اگر ترجیح می دهید می توانید تست غربالگری را جداگانه انجام دهید. بیشتر کلینیک های خصوصی، علاوه بر تست غربالگری ترکیبی، تست های غیرتهاجمی (NPIT) پیش از تولد نیز ارائه می دهند که دقیق ترین نوع تست غربالگری برای سندروم داون محسوب می شوند (میزان دقت این تست‌ها 99 درصد است).

تعیین سن بارداری با سونوگرافی
تعیین سن بارداری با سونوگرافی

از سال 2018، سازمان ملی سلامت در انگلستان زنان بارداری که نتایج تست ترکیبی آن‌ها نشانگر احتمال بالای ابتلای جنین به سندروم داون است را برای انجام تست‌های غیرتهاجمی پیش از تولد (NIPT) ارجاع می‌دهد.

آیا انجام سونوگرافی معایبی هم دارد؟

سونوگرافی های فراصوتی اگر توسط افراد حرفه ای انجام شود کاملا برای شما و فرزندتان بی خطر خواهد بود. با این حال بعضی اوقات، انجام سونوگرافی می تواند باعث ایجاد نگرانی‌های بی مورد یا سبب بروز مشکلاتی جزئی بشود؛ مشکلاتی که به خودی خود حل خواهند شد.

نتیجۀ این سونوگرافی هم همانند همۀ تست های غربالگری دیگر ممکن است مثبت کاذب یا منفی کاذب باشد. برای مثال میزان مثبت کاذب در سونوگرافی NT برای سندروم داون 5 درصد است یعنی از هر بیست زنی که سونوگرافی می دهند به یک زن گفته می شود که به احتمال زیاد کودکی با سندروم داون خواهد داشت.

انجام یا عدم انجام سونوگرافی کاملا به خودتان مربوط است. ممکن است فقط سونوگرافی تعیین تاریخ بارداری را بدون سونوگرافی NT انجام دهید، یا حتی روز سونوگرافی نظرتان را تغییر دهید. به هرحال مسئول سونوگرافی طبق تصمیم شما عمل خواهد کرد.

مترجم: ملوک دانشمند

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات