موارد احتیاط در مصرف مدروکسی پروژسترون – بخش اول

• خونریزی غیرطبیعی رحمی:

هنگام در نظر گرفتن درمان خاص برای خونریزی حاد یا مزمن رحمی غیرطبیعی (AUB) به دلیل اختلال عملکرد تخمک گذاری (علل ساختاری نیست) ، موارد منع مصرف پزشکی برای درمان های موجود و همچنین در صورت نیاز به پیشگیری از بارداری همزمان باید مورد توجه قرار گیرد.

• آسم:

در بیماران مبتلا به آسم، از استروژن به علاوه پروژسترون درمانی با احتیاط استفاده کنید. ممکن است بیماری را تشدید کند.

• بیماری های قلبی عروقی :

از استروژن های حاوی پروژسترون نباید برای جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی استفاده شود. با استفاده از داده های مطالعات بهداشت زنان (WHI) ، افزایش خطر ترومبوز ورید عمقی (DVT) ، آمبولی ریوی (PE) و سکته مغزی با CE 0.625 میلی گرم با MPA 2.5 میلی گرم در زنان یائسه 50 تا 79 سال گزارش شده است. عوامل خطر اضافی شامل دیابت ، هایپرکلسترولمی ، فشار خون بالا ، SLE ، چاقی ، مصرف دخانیات و یا سابقه ترومبوآمبولی وریدی (VTE) است. عوامل خطر باید به طور مناسب مدیریت شوند. در صورت بروز حوادث قلبی عروقی ، مصرف آنها را سریعاً قطع کنید. استفاده در زنان مبتلا به DVT ، بیماری ترومبوآمبولی منع مصرف دارد. هنگامی که برای پیشگیری از بارداری استفاده می شود ، در بیماران با عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی احتیاط کنید (Curtis 2016b). اگر ترومبوز با درمان پیشگیری از بارداری ایجاد شد ، درمان را متوقف کنید (مگر اینکه جایگزین دیگری برای پیشگیری از بارداری وجود داشته باشد).

• افسردگی:

در بیماران با سابقه افسردگی با احتیاط مصرف شود.

• دیابت:

استروژن و پروژسترون درمانی ممکن است اثرات سوئی بر تحمل گلوکز داشته باشد. در زنان مبتلا به دیابت احتیاط کنید.

• بیماری هایی که با احتباس مایعات تشدید می شوند:

با احتیاط در بیماران مبتلا به بیماری هایی که ممکن است با احتباس مایعات تشدید شوند ، از جمله اختلال عملکرد قلب یا کلیه استفاده شود.

• صرع:

در بیماران مبتلا به صرع با احتیاط از استروژن به علاوه پروژسترون درمانی استفاده کنید. ممکن است بیماری را تشدید کند.

• اختلال عملکرد کبدی:

استروژن ها به علاوه پروژستین ها در بیماران مبتلا به اختلال عملکرد کبدی متابولیزه ضعیفی دارند. با سابقه زردی کلستاتیک همراه با مصرف استروژن قبلی یا بارداری احتیاط کنید. در صورت بروز زردی یا بروز اختلالات حاد یا مزمن کبدی ، مصرف آن را قطع کنید. بیشتر محصولات با اختلال کبدی یا بیماری منع مصرف دارند. استفاده از مدروکسی پروژسترون برای درمان کارسینوم آندومتر در زنان با اختلال عملکرد کبدی قابل توجه توصیه نمی شود و در صورت بروز اختلال در عملکرد کبد باید قطع شود.

• همانژیوم کبدی:

در بیماران مبتلا به همانژیوم کبدی از استروژن به علاوه پروژسترون درمانی با احتیاط استفاده کنید. ممکن است بیماری را تشدید کند.

• هیپوپاراتیروئیدیسم:

در بیماران مبتلا به هیپوپاراتیروئیدیسم با احتیاط از استروژن به علاوه پروژسترون درمانی استفاده کنید، هیپوکلسمی ناشی از استروژن ممکن است رخ دهد.

• میگرن:

در بیماران مبتلا به میگرن احتیاط کنید. ممکن است بیماری را تشدید کند.

• پورفیریا:

در بیماران مبتلا به پورفیری با احتیاط از استروژن به علاوه پروژسترون درمانی استفاده کنید. ممکن است بیماری را تشدید کند.

• لوپوس اریتماتوز سیستمیک:

در بیماران مبتلا به لوپوس اریتماتوی سیستمیک (SLE) با احتیاط از استروژن به علاوه پروژسترون درمانی استفاده کنید. ممکن است بیماری را تشدید کند.

تداخلات دارویی:

• تداخلات دارویی – دارویی: ممکن است فعل و انفعالات بالقوه قابل توجهی وجود داشته باشد که نیاز به تنظیم دوز یا فرکانس ، نظارت اضافی و یا انتخاب درمان جایگزین دارد. برای اطلاعات دقیق تر ، با پایگاه داده تداخلات دارویی مشورت کنید.

جمعیت های خاص:

• یائسگی: استفاده از آن ممکن است شروع یائسگی را در زنان تحت درمان سرطان آندومتر پنهان کند.

• کودکان: برای استفاده قبل از قاعدگی استفاده نمی شود.

• بیماران جراحی: در صورت امکان ، حداقل 4 تا 6 هفته قبل از عمل جراحی همراه با افزایش خطر ترومبوآمبولی یا در طی دوره های بی حرکتی طولانی مدت ، باید پروژستین ها همراه با استروژن ها قطع شود.

دوز مربوط به بیماریهای خاص :

: Polysorbate 80 • برخی از اشکال دارویی ممکن است حاوی polysorbate 80 باشد که به آن Tweens نیز گفته می شود. حساسیت بیش از حد ، معمولاً یک واکنش تأخیری ، به دنبال قرار گرفتن در معرض محصولات دارویی حاوی پلی سوربات 80 در افراد خاص گزارش شده است ؛ ترومبوسیتوپنی ، آسیت ، وخیم ریوی و نارسایی کلیه و کبد در نوزادان نارس پس از دریافت محصولات تزریقی حاوی پلی سوربات 80 گزارش شده است. به برچسب سازنده مراجعه کنید.

سایر هشدارها / اقدامات احتیاطی:

• محافظت از عفونت HIV: به بیماران اطلاع دهید که داروهای ضد بارداری تزریقی از عفونت HIV یا سایر بیماریهای مقاربتی محافظت نمی کنند. به خانمهایی که در معرض خطر ابتلا به عفونت HIV هستند باید اطلاع داده شود که ممکن است با استفاده از داروی ضد بارداری تزریقی فقط پروژستین ، خطر ابتلا به HIV افزایش یابد. با این حال ، داده های موجود متناقض هستند و مزایای استفاده ممکن است بیشتر از خطر احتمالی باشد. در صورت لزوم نباید از درمان خودداری کرد. در مورد اقدامات پیشگیری از HIV باید به زنان آموزش داده شود.

• تغییرات آزمایشگاهی: استفاده از استروژن ها یا پروژستین ها ممکن است نتایج برخی آزمایشات آزمایشگاهی (به عنوان مثال ، عوامل انعقادی ، لیپیدها ، تحمل گلوکز ، پروتئین های اتصال دهنده) را تغییر دهد. دوز ، مسیر و استروژن / پروژستین خاص بر این تغییرات تأثیر می گذارد.

• استفاده طولانی مدت:

به عنوان یک روش کنترل بارداری طولانی مدت (یعنی بیش از 2 سال) یا درمان پزشکی برای درد همراه با آندومتریوز توصیه نمی شود مگر اینکه گزینه های دیگر ناکافی شناخته شوند. هنگامی که برای کارسینوم آندومتر استفاده می شود ، اثرات استفاده طولانی مدت بر عملکرد آدرنال ، کبد ، تخمدان ، هیپوفیز و رحم مشخص نیست.

• خطرات در مقابل فواید:

هنگامی که برای تسکین علائم یائسگی استفاده می شود ، اگر بیمارانی که هیچ منع مصرفی برای درمان ندارند ، کمتر از 60 سال سن دارند ، در طی 10 سال از شروع یائسگی ، خطر منفی هورمون درمانی ترکیبی مطلوب است. دارای مشخصات لیپیدی مطلوبی هستند و از ژنوتیپ فاکتور V لیدن یا سندرم متابولیک برخوردار نیستند. هنگام ارزیابی روش درمانی و روش تجویز ، باید عوامل خطرزای بیماری های قلبی عروقی را نیز در نظر گرفت . استروژن های دارای پروژستین باید در کمترین زمان ممکن در کمترین دوز موثر و مطابق با اهداف درمانی و خطرات مربوط به هر زن استفاده شوند. بیماران باید از نظر بالینی مورد ارزیابی مجدد قرار گیرند تا مشخص شود که آیا هنوز درمان لازم است. اطلاعات موجود در رابطه با خطرات درمان از مطالعات ابتکار بهداشت زنان (WHI) است که CE 0.625 میلی گرم خوراکی را با یا بدون MPA 2.5 میلی گرم نسبت به دارونما در زنان یائسه ارزیابی کرده است. سایر ترکیبات و دوزهای استروژن و پروژستین مورد مطالعه قرار نگرفتند. نتایج گزارش شده از آزمایشات بالینی با استفاده از CE با MPA یا بدون آن باید برای سایر دوزها و سایر اشکال دوز استروژن و پروژستین مشابه باشد تا زمانی که داده های قابل مقایسه در دسترس باشد.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات