10 روش افزایش باروری و تعداد اسپرم در مردان

ناباروری مسئله ای بسیار شایع است که تقریبا از هر شش زوج یک نفر را درگیر می‌کند و طبق تخمین پژوهشگران از هر سه مورد، یک مورد به ناباروری مردان مرتبط است.

اگرچه ناباروری همیشه قابل درمان نیست، ولی مواردی وجود دارد که می توانید برای افزایش شانس بارداری انجام دهید. گاهی می توان قدرت باروری را تنها با یک رژیم غذایی سالم، مکمل ها و سایر استراتژی های اصلاح سبک زندگی بهبود بخشید.

در این مطلب با برخی از فاکتورهای اصلی سبک زندگی، غذاها، مواد مغذی و مکمل‌هایی که با بهبود باروری در مردان مرتبط هستند، آشنا می ‌شوید.

ناباروری مردان چیست؟

باروری به توانایی تولید مثل افراد بدون کمک پزشکی اشاره دارد. به ناتوانی یک مرد در باردار کردن همسرش ناباروری مردان می گویند. این مسئله معمولا به کیفیت سلول های اسپرم مرد بستگی دارد. گاهی ناباروری با عملکرد جنسی مرتبط است و گاهی می تواند با کیفیت اسپرم در ارتباط باشد. در ادامه چند نمونه از این موارد آورده شده است:

میل جنسی: میل جنسی که به عنوان رابطه جنسی نیز شناخته می شود، تمایل فرد به برقراری رابطه جنسی را توصیف می کند. به غذاها یا مکمل هایی که منجر به افزایش میل جنسی می شوند، تقویت کننده جنسی می گویند.

اختلال در نعوظ: اختلال در نعوظ که به عنوان ناتوانی جنسی نیز شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که مرد قادر به ایجاد یا حفظ نعوظ نباشد.

تعداد اسپرم: یکی از جنبه های مهم کیفیت اسپرم، تعداد یا غلظت سلول های اسپرم در مقدار معینی از مایع منی است.

تحرک اسپرم: یکی از عملکردهای ضروری سلول‌های اسپرم سالم، توانایی حرکت و شنا کردن است. درصد تحرک اسپرم ها (motility) در یک نمونه از مایع منی اندازه گیری می شود.

سطح تستوسترون: سطح پایین تستوسترون (هورمون جنسی مردان)، می تواند مسئول ناباروری در برخی از مردان باشد.

عوامل متعددی در ناباروری مردان دخیل هستند، این عارضه می تواند به ژنتیک، سلامت عمومی، تناسب اندام، بیماری ها، آلاینده ها و رژیم غذایی بستگی داشته باشد. افزون بر این، سبک زندگی سالم و رژیم غذایی از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

روش افزایش باروری

در ادامه 10 روش علمی برای افزایش تعداد اسپرم و بهبود قدرت باروری در مردان آورده شده است:

1. مکمل های دی آسپارتیک اسید مصرف کنید

دی اسپارتیک اسید (DDA)، نوعی اسید آمینه است که به عنوان مکمل غذایی فروخته می‌شود. این مکمل نباید با ال آسپارتیک اسید (LAA)، که ساختار بسیاری از پروتئین ها را تشکیل می دهد و بسیار رایج است، اشتباه گرفته شود.

دی اسپارتیک اسید عمدتا در غدد خاصی مانند بیضه ها و همچنین در سلول های اسپرم و منی وجود دارد. پژوهشگران بر این باورند که این مکمل در باروری مردان نقش دارد. در واقع، سطح دی اسپارتیک اسید در مردان نابارور به طور قابل توجهی کمتر از مردان بارور است.
پژوهش ها حاکی از آن است که مکمل های دی اسپارتیک اسید می تواند سطح تستوسترون را افزایش دهند.

2. به طور مرتب ورزش کنید

ورزش منظم افزون بر این که برای سلامت عمومی مفید است، می تواند باعث افزایش سطح تستوسترون و بهبود باروری شود. پژوهش ها نشان می‌دهد مردانی که به طور مرتب ورزش می‌کنند، نسبت به مردان غیرفعال از سطح تستوسترون بالاتر و کیفیت مایع منی بهتری برخوردار هستند.

با این حال، باید از ورزش بیش از حد اجتناب کنید، زیرا می تواند اثرات نامطلوب داشته باشد و به طور بالقوه سطح تستوسترون را کاهش دهد. دریافت مقدار مناسب روی می تواند این خطر را به حداقل برساند. اگر به ندرت ورزش می کنید، برای افزایش قدرت باروری تان فعالیت بدنی را اولویت اصلی خود قرار دهید.

3. به مقدار کافی ویتامین C دریافت کنید

ویتامین C افزون بر تقویت سیستم ایمنی می تواند باعث بهبود قدرت باروری شود. استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می افتد که سطح اکسیژن فعال (ROS) به حد مضر در بدن برسد.

این مسئله زمانی رخ می‌ دهد که دفاع آنتی‌اکسیدانی بدن به دلیل بیماری، کهولت سن، سبک زندگی ناسالم یا آلاینده‌های محیطی تحت تاثیر قرار گیرد.

ROS به طور مداوم در بدن تولید می شود، اما سطح آن در افراد سالم کنترل می شود. سطوح بالای اکسیژن فعال می تواند باعث آسیب و التهاب بافتی شود و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را افزایش دهد.

همچنین استرس اکسیداتیو و سطح بیش از حد بالای ROS می تواند منجر به ناباروری در مردان شود. مصرف مقدار کافی آنتی اکسیدان، مانند ویتامین C می تواند به مقابله با برخی از این اثرات مضر کمک کند. همچنین مکمل های ویتامین C ممکن است کیفیت مایع منی را بهبود بخشند.

بر اساس یک پژوهش بر روی مردان نابارور مصرف 1000 میلی گرم مکمل ویتامین C دو بار در روز به مدت 2 ماه باعث افزایش تحرک اسپرم تا 92 درصد و تعداد اسپرم ها تا 100 درصد می شود. مکمل های ویتامین C همچنین به طور قابل توجهی تعداد و تحرک اسپرم را بهبود می بخشد و تعداد سلول های اسپرم تغییر شکل یافته را کاهش می دهد.

در مجموع، این یافته ها نشان می دهد که ویتامین C می تواند به بهبود باروری در مردان نابارور مبتلا به استرس اکسیداتیو کمک کند.

4. آرام باشید و استرس را به حداقل برسانید

حفظ روحیه در زمان تنش و استرس دشوار است، اما این حالت ممکن است بجز عدم تمایل به رابطه جنسی، رضایت جنسی را کاهش داده و قدرت باروری را مختل کند. پژوهشگران بر این باورند که هورمون کورتیزول می تواند تا حدودی مسئول اثرات نامطلوب استرس باشد.

استرس طولانی مدت با افزایش سطح کورتیزول اثرات نامطلوبی بر تستوسترون دارد، به این ترتیب که افزایش سطح کورتیزول باعث کاهش سطح تستوسترون می شود. اگرچه اضطراب شدید با دارو قابل درمان است، ولی با استفاده از تکنیک های آرامش استرس خود را مدیریت کنید.

روش افزایش باروری

5. مقدار کافی ویتامین D دریافت کنید

ویتامین D می‌تواند برای باروری مردان و زنان مهم باشد. این ماده مغذی ممکن است سطح تستوسترون را افزایش دهد. طبق یک پژوهش مردان دارای کمبود ویتامین D ، به احتمال زیاد سطح تستوسترون پایینی دارند.

مصرف روزانه 3000 واحد بین المللی (IU) ویتامین D3 به مدت 1 سال، سطح تستوسترون را حدود 25 درصد افزایش می دهد.

6. خارخسک مصرف کنید

خارخسک (Tribulus terrestris) که به عنوان انگور سوراخ دار نیز شناخته می شود، یک گیاه دارویی است که اغلب برای تقویت باروری مردان استفاده می شود. یک پژوهش در مردان با تعداد اسپرم کم نشان داد که مصرف 6 گرم ریشه تریبولوس 2 بار در روز به مدت 2 ماه باعث بهبود عملکرد نعوظ و میل جنسی می شود.

اگرچه خارخسک سطح تستوسترون را افزایش نمی‌دهد، ولی پژوهش ها نشان می‌دهد که این گیاه می تواند اثرات تقویت‌کننده میل جنسی تستوسترون را افزایش دهد. با این حال، پژوهش های بیشتری برای تایید خواص تقویت میل جنسی و ارزیابی خطرات و مزایای طولانی مدت مکمل آن نیاز است.

7. مکمل های شنبلیله مصرف کنید

شنبلیله یک گیاه محبوب خوراکی و دارویی است. یک پژوهش بر روی 30 مردی که چهار بار در هفته تمرینات قدرتی داشتند، اثرات مصرف روزانه 500 میلی گرم عصاره شنبلیله را مورد بررسی قرار داد. شنبلیله سطح تستوسترون، قدرت و کاهش چربی را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

پژوهش دیگری روی 60 مرد سالم نشان داد که مصرف 600 میلی گرم تستوفن، مکملی که از عصاره دانه شنبلیله و مواد معدنی ساخته شده، هر روز به مدت 6 هفته میل و عملکرد جنسی و قدرت باروری را بهبود می بخشد.

این یافته ها با یک پژوهش جامع تر دیگر بر 120 مرد سالم تایید شد. مصرف 600 میلی گرم تستوفن روزانه به مدت 3 ماه باعث بهبود عملکرد نعوظ و میزان فعالیت جنسی می شود. همچنین، این مکمل به طور قابل توجهی سطح تستوسترون را افزایش می دهد. (همه این مطالعات عصاره شنبلیله را بررسی کرده اند. بعید است که شنبلیله کامل که در پخت و پز و چای گیاهی استفاده می شود، به همین میزان موثر باشد)

روش افزایش باروری

8. به میزان کافی روی دریافت کنید

روی یک ماده معدنی ضروری است که به مقدار زیاد در غذاهای حیوانی مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ و صدف یافت می شود. دریافت مقدار کافی روی یکی از ارکان باروری مردان است.

پژوهش ها نشان می دهد که کمبود روی با سطوح پایین تستوسترون، کیفیت پایین اسپرم و افزایش خطر ناباروری مردان در ارتباط است.
همچنین، مصرف مکمل‌های روی سطح تستوسترون و تعداد اسپرم را در افرادی که کمبود روی دارند، افزایش می‌دهد. این مکمل‌ باعث بهبود سطح تستوسترون کاهش یافته (بر اثر ورزش های شدید و بیش از حد) نیز می شود.

9. آشواگاندا مصرف کنید

آشواگاندا یک گیاه دارویی است که از زمان های قدیم در هند مورد استفاده قرار گرفته است. پژوهش ها نشان می دهد که آشواگاندا می تواند با افزایش سطح تستوسترون، باروری مردان را بهبود بخشد.

یک پژوهش در مردان با تعداد سلول های اسپرم کم نشان داد که مصرف 675 میلی گرم عصاره ریشه آشواگاندا هر روز به مدت 3 ماه قدرت باروری را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد.

به طور ویژه، به نسبت شروع پژوهش تعداد اسپرم ها 167 درصد، حجم مایع منی 53 درصد و تحرک اسپرم ها تا 57 درصد افزایش داشت. در مقایسه، حداقل پیشرفت‌ها در میان افرادی که تحت درمان با دارونما بودند، مشاهده شد.

طبق پژوهشی دیگر، مصرف روزانه 600 میلی گرم عصاره ریشه آشواگاندا به طور قابل توجهی باعث افزایش سطح تستوسترون، توده عضلانی و قدرت بدنی می شود.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که مکمل‌های آشواگاندا می تواند تعداد اسپرم، تحرک اسپرم، وضعیت آنتی‌اکسیدانی و سطح تستوسترون را بهبود بخشد.

روش افزایش باروری

10. ریشه ماکا بخورید

مصرف مکمل های ریشه ماکا می تواند میل جنسی، قدرت باروری و عملکرد جنسی را بهبود بخشد. ریشه ماکا یک غذای گیاهی محبوب است و به طور سنتی برای افزایش باروری و میل جنسی استفاده می شود.

چندین پژوهش در مردان نشان داد که مصرف 1.5 تا 3 گرم ریشه خشک ماکا برای دوره‌های حداکثر 3 ماهه، باعث بهبود میل جنسی می‌ شود.
پژوهش ها همچنین حاکی از آن است که ریشه ماکا می تواند عملکرد جنسی را بهبود بخشد. در مردان مبتلا به اختلال نعوظ خفیف، مصرف 2.4 گرم ریشه خشک ماکا به مدت 12 هفته می تواند کمی عملکرد جنسی و نعوظ را بهبود بخشد.

مصرف 1.75 گرم پودر ریشه ماکا هر روز به مدت 3 ماه، باعث افزایش تعداد و تحرک اسپرم در مردان سالم می شود.

این یافته‌ها تا حدودی تایید شده‌اند، اما پژوهشگران خاطر نشان کردند که شواهد محدود است و برای ادعای قطعی پژوهش های بیشتری لازم است.

افزون بر این، به نظر نمی رسد که ریشه ماکا بر سطح هورمون ها اثر بگذارد. مصرف روزانه 1.5 تا 3 گرم ریشه ماکا به مدت 3 ماه هیچ اثری بر تستوسترون یا سایر هورمون های تولید مثلی در مردان سالم و بارور نداشت.

نکات دیگر

بسیاری از موارد گفته شده می توانند به افزایش قدرت باروری کمک کنند، اما این که چه چیزی برای شما مفید است به علت مشکل باروری بستگی دارد. همچنین به خاطر داشته باشید که باروری و میل جنسی معمولا با سلامت عمومی همراه هستند. به همین دلیل، هر چیزی که سلامت کلی فرد را بهبود می بخشد، احتمالا باعث تقویت قدرت باروری می شود. در ادامه چند نکته اضافی برای افزایش قدرت باروری، تعداد و کیفیت اسپرم ها آورده شده است:

– سبک زندگی سالم داشته باشید: شیوه های زندگی ناسالم به سلامت کلی از جمله باروری آسیب می رساند.

– کاهش وزن اضافی: اضافه وزن با ناباروری مربوط است. اگر پزشک مشکوک به ارتباط وزن با ناباروری باشد، در مورد کاهش وزن به عنوان یکی از اهداف سلامتی با شما صحبت می کند.

– به مقدار کافی فولات دریافت کنید: چند پژوهش نشان داد که مصرف کم فولات ممکن است کیفیت اسپرم را مختل کند.

– خواب کافی داشته باشید: خواب کافی برای حفظ سلامتی حیاتی است. خواب کم یا بیش از حد نیز با کیفیت ضعیف اسپرم مرتبط است.

– میان وعده گردو مصرف کنید: به نظر می رسد خوردن برخی غذاهای غنی از آنتی اکسیدان، مانند گردو، برای باروری مفید است.

– مکمل مصرف کنید: به نظر می رسد مکمل های آنتی اکسیدانی در باروری موثر هستند. برخی شواهد نشان می‌دهد که کوآنزیم Q10 کیفیت اسپرم را بهبود می‌بخشد.

– از خوردن بیش از حد سویا خودداری کنید: سویا سرشار از ایزوفلاون است که با کیفیت پایین اسپرم مرتبط است.

خلاصه مطلب

ناباروری مشکلی نسبتا شایع است که بسیاری از زوج ها را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. اگر مشکل باروری دارید، یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید این است که بر بهبود سلامت عمومی خود تمرکز کنید. بسیاری از نکات بیان شده در بالا، اجزای کلیدی یک سبک زندگی سالم هستند.

اگرچه راه حل قطعی برای درمان ناباروری وجود ندارد، اما اگر کمبود مواد مغذی یا سطوح پایین تستوسترون عوامل موثر باشند، نکات سبک زندگی می تواند به شما کمک کند.

1.7 3 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

اسپرم درمردان باید زیاد باشد برای باروری موفق باشید