سونوگرافی هفته ششم بارداری

وقتی زنی باردار می شود، زندگی اش رو به تغییر می رود. این حتی در مورد همه افراد پیرامون مادر نیز صدق می کند. آنچه بیشتر استرس را ایجاد می کند، سردرگمی طی چند هفته اول است که خیلی از مادرها نگران وضعیت خود و جنین یا باردار بودن یا نبودنشان هستند.

به طور کلی با تکامل فناوری و پزشکی، می توان از سلامت جنین اطلاعاتی کسب کرد و حتی زمان زایمان را نیز پیش بینی کرد. سونوگرافی یکی از این فناوری است که به طور گسترده توسط متخصصان زنان انجام می شود تا خانواده ها بتوانند اطلاعات مناسبی را درباره ی جنین خود کسب کنند و پیشرفت بارداری آنها ارزیابی می شود. در این مقاله، در مورد سونوگرافی در هفته ششم بارداری صحبت خواهیم کرد.

سونوگرافی هفته ششم بارداری

سونوگرافی هفته ششم بارداری

سونوگرافی هفته ششم حاملگی برای چه انجام می شود؟

چند دلیل برای انجام این سونو وجود دارد:

رد حاملگی خارج رحمی و تأیید اینکه ساک بارداری در داخل رحم قرار دارد.

بررسی اینکه آیا قلب جنین ضربان دارد یا خیر

محاسبه تعداد هفته های بارداری یا آخرین پریود مادر

تشخیص هرگونه خونریزی یا لکه بینی در اندام های داخلی

بررسی تعداد نوزادان در رحم

وجود عوارض بارداری

بررسی اندام های لگن مادر

همچنین قطب جنینی کودک بررسی می شود. ناحیه سر و جوانه های پا معمولاً قابل مشاهده است و توسط تکنسین قابل تشخیص است.
کوریون و کیسه زرده، که هر دو برای رشد سالم جنین ضروری هستند، در سونوگرافی به وضوح قابل مشاهده است. کیسه زرده تا زمان ایجاد جفت، مواد مغذی مورد نیاز جنین را تأمین می کنند.

تصاویر سونوگرافی سه ماهه اول جنین – هفته اول تا ششم

هفته ششم بارداری

آماده شدن برای سونوگرافی هفته ششم بارداری

سونوگرافی به هیچگونه آمادگی خاصی نیاز ندارد. با این حال، تکنسین به شما توصیه می کند که از چند دقیقه قبل، مقدار زیادی آب بنوشید. این کار به این دلیل انجام می شود که مثانه شما باید پُر باشد تا سونوگرافیست بتواند تصاویر واضحی را از جنین و اندام تولید مثل شما مشاهده کند. نوشیدن چهار یا پنج لیوان آب حدود یک ساعت قبل از سونوی هماهنگ شده شما توصیه می شود تا مثانه تا زمان مناسب پُر شود. بعد از اتمام سونو می توانید به دستشویی بروید و مثانه خود را تخلیه کنید.

سونوگرافی هفته ششم بارداری

سونوگرافی هفته ششم بارداری

سونوگرافی هفته ششم چقدر طول می کشد؟

روند سونو زمان زیادی نمی برد. کل مراحل معمولاً طی چند دقیقه به پایان می رسد و به ندرت بیش از نیم ساعت طول خواهد کشید.

چگونه سونوگرافی انجام می شود؟

همانطور که قبلاً ذکر شد، دو روش برای انجام سونوگرافی وجود دارد. یکی سونوی ترانس ابدومینال و دیگری سونوگرافی ترانس واژینال. برای هر دو سونو، مادر باید روی تخت دراز بکشد. در حین سونوی ابدومینال، شکم با استفاده از ژل مرطوب می شود و یک پروب روی شکم؛ طوری که روی شکم فشار بیاید، قرار می گیرد. در طی سونوی واژن، یک پروب نازک تر وارد مهبل می شود. در هر دو مورد، تصاویر بر روی صفحه رایانه مورد بررسی قرار می گیرند.

به طور معمول، کیفیت تصاویر به دست آمده در هنگام سونوی ابدومینال به تکنسین کمک می کند تا تشخیص دهد که آیا شما نیاز به سونوگرافی ترانس واژینال دارید یا خیر، زیرا سونوی واژینال تصاویر واضح تری ارائه می دهند. پروب های مورد استفاده برای سونوی اولتراسوند امواج صوتی فراصوت را منتشر می کنند که به گرفتن تصویر از جنین داخل رحم کمک می کند. این تصاویر سپس توسط پزشک برای ارزیابی بارداری شما ارزیابی می شود.

آیا در سونوگرافی هفته ششم بارداری جنین مشخص است؟

در بعضی موارد، سونوگرافی ممکن است جنین یا هر یک از علائم حیاتی را نشان ندهد. عدم وجود ضربان قلب به معنای چیز مهمی نیست، زیرا سونوهای بعدی مطمئناً می توانند ضربان قلب جنین را تشخیص می دهند.

اگرچه سونوگرافی می تواند در مورد احتمال سقط جنین مواردی را اعلام کند، اما این واقعیت که ضربان قلب تشخیص داده نشود نشانه ای از یک اجازه برای سقط جنین نیست. ضربان قلب ممکن است خیلی ضعیف باشد و بعد از رشد کافی به اندازه یک یا دو هفته ی بعد قابل تشخیص باشد.

سونوگرافی هفته ششم بارداری

سونوگرافی هفته ششم بارداری

اگر ناهنجاری های دیگری در سونوگرافی پیدا شود، چه می شود؟

وقتی اولین سونوی حاملگی در هفته ششم بارداری انجام شود به پزشک متخصص، آگاهی کافی از پیشرفت بارداری و اطلاعاتی درباره عدم وجود ناهنجاری های رشد در جنین ارائه می دهد. در صورت وجود هر مشکلی، پزشک روش های درمانی را به شما توضیحاتی می دهد.

سونوگرافی در هفته ششم برای هر خانم باردار ضروری است، نه فقط برای ارزیابی سلامت جنین بلکه برای بررسی وضعیت مادر. همچنین به کاهش اضطراب کمک می کند و در صورت بروز ناهنجاری ها، برای اقدامات لازم و سریع مهم است.

مترجم: نفیسه اسلامبولچی

4 16 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
26 کامنت
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

سلام من ۶ هفته بارداری هستم چن روز پیش رفتم‌سونو گرافی کیسه زرده وقطب جنین مشخص شد ولی فعلا ضربان دیده نشده نگران هستم تاکی صب کنم لطفا زودتر جواب سوالمو بدید ممنون

تشکیل میشه

سلام اصلا نگران نباش ۸یا ۹ هفته بری صدای قلبشم میشنوی

سلام منم هفته ششم‌بارداری ساک حاملگی و کیسه زرده مشخصه ولی جنینی دیده نشد خیلی نگرانم

سلام، من شش هفته است پریود نشدم، تست خون و تست به خانه انجام دادم نتیجه مثبت بود، رفتم داکتر سنوگرافی بطنی انجام داد، پزشک گفت هیچ جنین معلوم نمی شود.
به نظر شما یک چیز نورمال است که در هفته شش جنین معلوم نشود؟

سلام شش هفته زوده برا دیدن جنین تو خیلیا اینجوریه من خودم بچه اولم هشت هفته دیده شد وضربان قلبشو شنیدم الانم بچه دومم شش هفته وچهار روز رفتم هنوز ن جنین دیده شد ن صدای قلبش دکتر گفت هشت هفته بیا

سلام ان شالله که دیده بشه ،منم شش هفته و پنج روز رفتم گفت اندازه ی کیسه خوبه و جنین دیده نشد برو دو هفته دیگه بیا ، ی هفته دیگه مونده به امید خدا برم ،برام دعا کنید همیشه مراب باشه و خدا ی دختر سالم و ناز و خوشکل بهم بده

سلام من هفته ششم حانلگی هستم رفتم سونو گفت ضربان قلب یکم کمه برا دوهفته دیگه سونو نوشت به نظرتون ممکنه سقط بشه؟خیلی نگرانم

سلام من امروز رفتم سونو هفته ششم هستم ولی ضربان قلب گفتن کمه برا دوهفته بعد دوباره سونو نوشتن خیلی نگرانم لطفا راهنماییم کنین

سلام منم هفته ششم کیسه زرده و ساک حاملگی مشخص و نورما ولی جنین دیده نشدنگرانم خیلی میترسم

رفتین دوباره سونو؟؟

سلام منم امروز رفتم سونو گفت ۶ هفته و ۱ روز هست. در صورتی که بنظر خودم ۸ هفته هستم. بنظرتون سونو هفته رو دقیق میگه؟؟

سونو تاریخ چند هفتگی بارداری رو دقیق میگه

۶ هفته و ۳ روز میگه

سلام من هفته ۶ ام بارداری هستم
ساک تشکیل شده اما جنین دیده نشده!!! این یعنی بارداری پوچ هست ؟؟؟ ممنون میشم جواب بدید

منم همینم‌یعنی چی

سلام منم امروز رفتم سونو ۶هفته ام ساک حاملگی بود ولی جنین دیده نشد خیلی نگرانم توروخدا به منم کمک کنید چکاذکنم

مشکل نداره ناراحت نباش

منم هفته ۶ بارداریم ولی جنین نیست فقط ساک حاملگی معلومه چیکار کنم

سلام عزیزم من ۴هفته و ۵روزم هست یه کیست بارداری هست فقط دکتر گفت هیچی معلوم نشده ن قلب ن هیچی خیلی استرس دارم نکنه قلبش تشکیل نشه

سلام من ۶ هفته وا روز رفتم سونو قلبش تشکیل نشده دکتر گفت باید سقط بشه چه کار کنم؟ صبر کنم تشکیل میشه؟

نه صبر کن

سلام من بی بی چکم مثبت شده و اول هفته ۶ هستم. لکه بینی قهوه ای دارم. اول فکر میکردم پریودم ولی بی بی زدم مثبت شد.تیتر بتا دادم فردا جوابش میاد، سونو کی برم بهتره؟

سلام من ۶ هفتم رفتم سونو گفت که نه ساک حاملکی مشخصه نه جنینی از نظر خودم دقیق ۶ هفتم ولی دکتر میگفت اشتباه محاسبه کردی برو دو هفته دیگه بیا ، تست بتا و بی بی چک دادم مثبت بود،به نظرتون دو هفته دیگه برم مشخص میشه؟

سلام من شش٠هفتمه رفتم سونوگرافی دکتر گفت یک سالک حاملگی با جداره نامنظم دیده میشه قلبم تشکیل نشده خون ریزی دارم بنظرتون خطر نداره

سلام من انروز رفتم یونو گفت ۶ هفته ۵ روزه ساک بارداری داری ولی جنینی نیست