مشکلات کیفیت اسپرم و سقط جنین

از آن جا که جنین در رحم مادر حمل می شود، بسیاری از دلایل سقط جنین به بدن مادر مربوط می شود. به همین دلیل در گذشته نقش پدر یا به طور خاص اسپرم او، اغلب نادیده گرفته می شد. با این حال در مواردی ممکن است کیفیت اسپرم بر بارداری اثر بگذارد و حتی باعث سقط جنین شود.

به خاطر داشته باشید که اغلب هیچ توضیح واضحی برای سقط جنین وجود ندارد. به گفته انجمن پزشکی باروری آمریکا ، تنها کمتر از نیمی از سقط‌های جنین در ایالات متحده دلیل مشخص دارند. این مسئله می تواند ناامید کننده باشد، به ویژه برای زوج هایی که چندین سقط جنین را تجربه کرده اند. طبق ASRM دو سوم از زنانی که سقط جنین مکرر را تجربه می کنند، می توانند بارداری سالمی داشته باشند.

کیفیت اسپرم و سقط جنین

در گذشته در مورد سقط جنین بیشتر توجهات به زنان معطوف بود. اگرچه به تازگی پژوهش هایی به طور ویژه بر روی مردان و ارتباط کیفیت اسپرم با دست یابی به بارداری موفق انجام شده است.

اگرچه امروزه نقش مردان بر سلامت باروری شناخته شده است، ولی طبق نظر پزشکان متخصص باروری پژوهش های بیشتری در این زمینه لازم است. روش های مختلفی می تواند بر اسپرم و نتیجه بارداری نقش داشته باشد، از جمله کروموزوم های غیرطبیعی، قطعه قطعه شدن DNA اسپرم و حتی انتخاب سبک زندگی. توصیه می شود در صورت بروز سقط جنین (به ویژه چندین مرتبه)، پدر و مادر هر دو باید آزمایش انجام دهند.

کیفیت اسپرم

مسائل کروموزومی

علل اصلی سقط جنین مشکلات کروموزومی است. در واقع کروموزوم ها بلوک هایی از DNA هستند که تمام اطلاعات مورد نیاز در طول رشد را رمزگذاری می کنند. از آن جایی که نیمی از کروموزوم‌های جنین از پدر گرفته می شود، این احتمال وجود دارد که کروموزوم‌های غیرطبیعی پدر در بارداری نقش داشته باشد.

از هر 4 سقط جنین، 3 مورد آن در سه ماهه اول بارداری اتفاق می‌افتد. به طور معمول، اگر خانمی در سه ماهه اول سقط داشته باشد، علت آن وجود مشکل در کروموزوم های جنین است.

مشکلات کروموزومی، در حین لقاح اتفاق می افتد و جنین تعدادی کروموزوم‌های نامناسب (خیلی زیاد یا خیلی کم) دریافت می‌کند. این مسئله ممکن است در نهایت منجر به سقط جنین شود. با این حال، تمام جنین هایی که تعداد کروموزوم‌های شان صحیح نیست، سقط نمی‌شوند. برای نمونه، جنین های دارای تریزومی 21 (اختلالات کروموزومی) با سندرم داون متولد می شوند.

در گذشته پژوهشگران بر روی تخمک به عنوان منبع اصلی مشکلات کروموزومی تمرکز داشتند، یکی از دلایل این مسئله این است که در هر چرخه قاعدگی فقط یک تخمک از تخمدان آزاد می شود. از نظر تئوری طبق انتخاب طبیعی باید مناسب ترین اسپرم به تخمک برسد تا لقاح صورت گیرد.

افزون بر این، مطالعات ژنتیکی بر روی بافت‌های ناشی از سقط‌ جنین، خطاهای مرحله اول میوز مادر (رشد اولیه تخمک) را به عنوان محتمل‌ترین منبع ناهنجاری‌هایی که باعث سقط می‌شوند، در نظر گرفته ‌است.

اما طبق پژوهش های دهه گذشته برخی از موارد سقط‌ های مکرر نشانه شیوع زیادی از کروموزوم‌های غیرطبیعی در اسپرم های پدر است.

در مورد این که مشکلات اسپرم تا چه حد می تواند عامل سقط جنین مکرر باشد، تخمین واقعی وجود ندارد و اعتقاد بر این است که مشکلات کروموزومی در اسپرم دلیل اصلی از دست دادن جنین مکرر نیست. احتمال این موضوع به ویژه در مردانی بیشتر است که اسپرم های آن ها مورفولوژی غیر طبیعی یا سایر نشانگرهای باروری کمتر از حد طبیعی را نشان می دهد.

قطعه قطعه شدن DNA اسپرم

یکی از فاکتورهای اصلی کیفیت اسپرم در DNA آن نهفته است. هنگامی که در DNA اسپرم آسیب رخ دهد، به آن قطعه قطعه شدن DNA اسپرم (SDF) گفته می شود. این موضوع مورد توجه بسیاری از مطالعات پژوهشی در زمینه بررسی علل سقط جنین است.

قطعه قطعه شدن یا تجزیه و تحلیل DNA ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد، از جمله مرگ سلولی، سموم محیطی و بیماری یا تب. اسپرم نمی تواند آسیب سلولی را مانند سایر سلول های بدن ترمیم کند و این مشکل یکی از دلایل اصلی ناباروری در مردان است. این آسیب همچنین بر ساختار DNA درون اسپرم نیز اثر می‌گذارد و اگر در این وضعیت تخمک بارور شود، می‌تواند منجر به سقط جنین شود.

بر اساس پژوهش های انجام شده ارتباط بین SDF و باروری می تواند عامل سقط جنین باشد. با این حال پژوهشگران در مورد این مسئله که قطعه قطعه شدن DNA اسپرم به تنهایی نمی تواند خطر سقط جنین را پیش بینی کند، نظر قطعی ندارند.

کیفیت اسپرم

کیفیت اسپرم

گزینه های سبک زندگی

معمولا برای داشتن بارداری و جنین سالم، بر اهمیت سبک زندگی تاکید می شود. سبک زندگی مردان نیز در این مسئله به اندازه سلامت زن نقش دارد.

این موضوع در درجه اول به اثر سبک زندگی بر کیفیت اسپرم مربوط می شود. مواردی مانند سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر و الکل، تغذیه، وزن و ورزش همگی می توانند بر سلامت اسپرم مردان اثر بگذارند.

انتخاب های ناسالم می تواند منجر به کاهش شانس بارداری موفقیت آمیز شود. این عوامل شامل کاهش تحرک و قابلیت زنده ماندن اسپرم، کاهش تعداد و مورفولوژی غیر طبیعی (اندازه و شکل اسپرم) اسپرم است.

سبک زندگی ناسالم همچنین می تواند منجر به آسیب جسمی شود. هر گونه آسیب به اسپرم باعث مشکلات باروری مرد می شود و بارور شدن تخمک در این شرایط در نهایت منجر به سقط جنین می شود.

آزمایش اسپرم

در شرایطی که هیچ دلیلی برای سقط مکرر یافت نشود، برخی از پزشکان ممکن است توصیه به انجام آزمایش کیفیت اسپرم کنند. در طی این آزمایش شکل، تحرک و تعداد اسپرم ها در نمونه ارزیابی می شود.

چند آزمایش برای بررسی وضعیت DNA اسپرم وجود دارد که فراتر از معاینه بصری است. با این حال این ارزیابی در بهترین حالت آزمایشی است و پیش‌بینی ‌کننده قابل اعتمادی برای توانایی باروری مرد یا احتمال سقط جنین نیست.

کیفیت اسپرم گاهی (اما نه همیشه) با تغییر در سبک زندگی یا مصرف دارو قابل بهبود است.

خلاصه مطلب

در نهایت، بسیاری از افرادی که سقط را تجربه می کنند، خیلی دقیق متوجه دلیل این اتفاق نمی شوند. عوامل مختلفی در سقط جنین نقش دارند و نقش اسپرم در این مسئله خیلی مشخص نیست. در صورتی که به دنبال پاسخی برای مشکل سقط جنین هستید، بهترین گزینه مشورت با پزشک یا متخصص باروری است.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات