کیست درموئید – علل، علائم و درمان – بخش دوم

عوارض کیست درموئید

در بیشتر موارد کیست های درموئید بی ضرر هستند و تهدید جدی به حساب نمی آیند. با این حال اگر کیست های اطراف صورت یا گردن پاره شود، می تواند منجر به پخش عفونت در بافت های مجاور شود.

کیست های موجود در تخمدان ها نیز به هیچ وجه نگران کننده نیستند، زیرا غیر سرطانی هستند. با این حال گاهی اوقات اندازه این کیست ها خیلی بزرگ می شود و ممکن است بر موقعیت تخمدان ها تأثیر بگذارد، باعث پیچش آن شود، یا جریان خون را در آن کاهش دهد. هر یک از این شرایط می تواند منجر به اختلال باروری زن شود.

کیست های درموئید نخاعی ممکن است در صورت بزرگ شدن به ستون فقرات یا اعصاب نخاعی آسیب برسانند.

تشخیص کیست های درموئید

پزشک معمولاً از طریق معاینه فیزیکی وجود احتمالی کیست را بررسی می کند. با این حال پزشک ممکن است در صورتی که محل قرارگیری کیست در یک نقطه حساس مانند شریان کاروتید در گردن یا چشم باشد، هر یک از آزمایشات تصویربرداری زیر را انجام دهد:

1. اسکن ام آر آی

روش MRI با استفاده از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی قدرتمند ، در ایجاد تصاویر دقیق و جامع از بدن کمک می کند.

عوارض کیست درموئید

2. سی تی اسکن

در روش CT Scan از تکنیک تصویربرداری اشعه ایکس برای ایجاد تصاویر سه بعدی و لایه ای از بافت های داخل بدن استفاده می شود.

این نوع تست های تصویربرداری به پزشک کمک می کند تا محل و میزان دقیق آسیب را شناسایی کند و همچنین وضعیت پر خطر که نیاز به مداخله پزشکی دارد را تشخیص دهد.

ممکن است از هر دو روش تصویربرداری در ایجاد تصویر کیست های درموئید لگن استفاده شود، همچنین برای تشخیص این کیست معاینه لگن یا سونوگرافی لگنی لازم است. ممکن است در برخی موارد سونوگرافی ترانس واژینال نیز انجام شود، در طی این سونو پزشک پروب نازک را در واژن فرد قرار می دهد تا از طریق امواج صوتی ساطع شده از پروب تصاویر زیر شکم و مناطق اطراف آن را بررسی کند.

کیست های درموئید چگونه درمان می شوند؟

تنها راه از بین بردن کیست های درموئید جراحی است. پزشک ممکن است قبل از تصمیم گیری برای جراحی علائم، سابقه پزشکی، شدت کیست، خطر یا وجود عفونت، تحمل عمل جراحی و عوامل مختلف دیگر را بررسی کند. پس از تصمیم گیری برای جراحی و در نظر گرفتن همه فاکتورهای مهم می توان انتظار موارد زیر را از روند عمل داشت:

قبل از جراحی

پزشک دستورالعمل های مختلفی در مورد مصرف یا توقف داروهای مختلف و موارد دیگر به شما می دهد. حتماً آن ها را به درستی دنبال کنید. برای این جراحی از بیهوشی عمومی استفاده می شود، به این معنی که ممکن است پس از جراحی اقدامات جابجایی بیمار لازم باشد.

عوارض کیست درموئید

در حین جراحی

در جراحی کیست درموئید اطراف چشم، پزشک یک برش کوچک در نزدیکی خط مو یا ابرو ایجاد می کند و کیست از این طریق برداشته می شود. جراحی ممکن است تا نیم ساعت طول بکشد.

برای کیست های درموئید نخاعی، جراحی میکروسکوپی به منظور برداشتن کیست انجام می شود. این روش نیاز به استفاده از ابزارهای جراحی بسیار ظریف و کوچک دارد. پزشک برای دسترسی به کیست، یک پوشش بسیار نازک از ستون فقرات را باز می کند.

در تمام مراحل جراحی بیمار دراز کشیده و عملکردهای عصبی او از نزدیک کنترل می شود.

جراحی کیست درموئید تخمدان پیچیده ترین جراحی است. در صورتی که کیست به اندازه کافی بزرگ نباشد و آسیب زیادی به تخمدان وارد نکرده باشد، فقط کیست برداشته شود. این روش به عنوان سیستکتومی تخمدان شناخته می شود. اگر کیست خیلی بزرگ باشد و به قسمت عمده ای از تخمدان آسیب رسانده باشد، کیست و همچنین تخمدان آسیب دیده خارج می شود.

عوارض کیست درموئید

عوارض کیست درموئید

بعد از جراحی

روش جراحی از بین بردن کیست درموئید معمولا پیچیده نیست و می تواند به صورت سرپایی انجام شود. این بدان معنی است که بیمار می تواند همان روز پس از جراحی به خانه برود و مرخص شود.

با این حال ممکن است در صورت جراحی برداشتن کیست درموئید نخاعی یا تخمدانی (بر اساس عوارض جراحی) بیمار برای مدت چند روز تحت نظر قرار بگیرد. در بعضی موارد پزشک ممکن است کل کیست را خارج نکند و بخشی از آن را درآورد ( بیشتر در مورد کیست درموئید نخاعی دارای اتصال قوی با اعصاب نخاعی)، معمولا در چنین شرایطی توصیه می شود که برای کنترل کیست باقی مانده در بدن در بیمارستان ماند.

بهبودی بعد از عمل جراحی معمولاً در بیشتر موارد ممکن است دو تا سه هفته طول بکشد.

کیست های درموئید بی خطر هستند و در بیشتر موارد توده های بدون درد پوستی هستند و در صورت عدم درمان ممکن است به رشد خود ادامه دهند. جراحی میزان موفقیت خوبی دارد و همچنین خطر شیوع عفونت در بافت های مجاور یا آسیب اندام های بدن و سایر عوارض مرتبط را کاهش می دهد. بیمار باید قبل از تصمیم گیری در مورد جراحی در مورد نگرانی هایش با پزشک صحبت کند.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات