مدروکسی پروژسترون چیست؟

مدروکسی پروژسترون (نوعی پروژسترون) ، هورمونی زنانه است که به تنظیم تخمک گذاری (آزاد شدن تخمک از تخمدان) و دوره های قاعدگی کمک می کند. مدروکسی پروژسترون برای درمان بیماری هایی مانند قاعدگی غایب یا نامنظم یا خونریزی غیرطبیعی رحم استفاده می شود. در ضمن مصرف استروژن ها از مدروکسی پروژسترون برای کاهش خطر هیپرپلازی آندومتر (بیماری که ممکن است منجر به سرطان رحم شود) استفاده می شود. مدروکسی پروژسترون همچنین برای جلوگیری از رشد بیش از حد در پوشش رحم در زنان یائسه که تحت درمان جایگزینی هورمون استروژن قرار دارند ، استفاده می شود.

داروشناسی

استات مدروکسی پروژسترون (MPA) آندومتر پرولیفراتیو را به آندومتر ترشحی تبدیل می کند. هنگامی که با استروژن های کونژوگه تجویز می شود ، MPA بروز هیپرپلازی آندومتر و خطر آدنوکارسینوما را کاهش می دهد. هنگامی که به عنوان تزریق برای جلوگیری از بارداری استفاده می شود (دوزهای 150 میلی گرم IM یا 104 میلی گرم SubQ) که MPA ترشح گنادوتروپین های هیپوفیز را مهار می کند ، که از بلوغ فولیکولار و تخمک گذاری جلوگیری می کند و باعث نازک شدن آندومتر می شود. پروژسترون ها مانند مدروکسی پروژسترون هنگام استفاده برای آندومتریوز منجر به آتروفی بافت آندومتر می شوند. همچنین ممکن است رشد و کاشت جدید را سرکوب کنند. درد همراه با آندومتریوز کاهش می یابد.

راه جذب دارو

خوراکی به سرعت جذب می شود و عضلانی که به کندی جذب می شود.

متابولیسم :

دارو به صورت گسترده ای در کبد متالیزه می شود.

دفع

از طریق ادرار

شروع عملکرد دارو :

زمان تخمک گذاری (بعد از آخرین تزریق) : 10 ماه (متوسط بین 6 تا 12 ماه)

حداکثر زمان :

خوراکی 2 تا 4 ساعت

تزریق عضلانی 3 هفته

تزریق زیر جلدی 1 هفته

متوسط زمان دفع :

خوراکی : 12 تا 17 ساعت

تزریق عضلانی : 50 روز

تزریق زیر جلدی : 43 روز

پروتئین اتصالی :

حدود 85 تا 90 درصد به پروتئین های پلاسما به خصوص آلبومین اتصال می یابد و به گلوبین متصل به هورمون جنسی متصل نمی شود.

مدروکسی پروژسترون

مدروکسی پروژسترون

اطلاعات مهم

در صورت بارداری یا داشتن بیماری کبدی ، سرطان مربوط به هورمون مانند سرطان پستان یا رحم ، سابقه سکته مغزی یا لخته شدن خون یا خونریزی غیر طبیعی از واژن که توسط پزشک بررسی نشده است ، نباید از داروی مدروکسی پروژسترون استفاده کنید.

برای جلوگیری از بیماریهای قلبی ، سکته مغزی یا زوال عقل نباید از داروی مدروکسی پروژسترون استفاده کرد. این دارو در واقع ممکن است خطر ابتلا به این شرایط را افزایش دهد. استفاده طولانی مدت از مدروکسی پروژسترون ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان ، حمله قلبی ، سکته مغزی یا لخته شدن خون را افزایش دهد. با پزشک خود در مورد خطر فردی خود صحبت کنید.

قبل از مصرف این دارو

مدروکسی پروژسترون می تواند نقایص مادرزادی ایجاد کند. در صورت بارداری از این دارو استفاده نکنید. اگر در حین درمان باردار شدید فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت حساسیت به مدروکسی پروژسترون یا داشتن موارد زیر نباید از این دارو استفاده کنید.

خونریزی غیرطبیعی واژن که تشخیص داده نشده است.

یک سرطان مرتبط با هورمون مانند سرطان پستان یا رحم ؛

بیماری کبد؛ یا سابقه سکته مغزی یا لخته خون.

برای اطمینان از بی خطر بودن دارو برای شما ، اگر این موارد را دارید به پزشک خود بگویید:

بیماری قلبی ، نارسایی احتقانی قلب ، سکته مغزی یا حمله قلبی اخیر

فشار خون بالا؛

کلسترول بالا یا تری گلیسیرید ؛

مقادیر کم کلسیم در خون

درد شدید لگن

سقط جنین

صرع

آسم؛

سردردهای میگرنی

اختلال تیروئید.

بیماری کلیوی، دیابت یا لوپوس

مدروکسی پروژسترون ممکن است خطر ابتلا به بیماری سرطان رحم را افزایش دهد. برای كمك به كاهش این خطر ، پزشك ممكن است پروژسترونی را برای شما تجویز كند كه با مدروکسی پروژسترون مصرف كنید. هرگونه خونریزی غیر معمول واژن را فوراً گزارش دهید.

مدروکسی پروژسترون می تواند به شیر مادر منتقل شود و ممکن است به کودک شیرخوار آسیب برساند. اگر کودک را با شیر مادر تغذیه می کنید به پزشک خود اطلاع دهید.

مدروکسی پروژسترون از بیماری های قلبی ، سرطان پستان یا زوال عقل جلوگیری نمی کند و در واقع ممکن است خطر ابتلا به این شرایط را در زنان بعد از یائسگی افزایش دهد. مدروکسی پروژسترون همچنین ممکن است خطر ابتلا به سرطان رحم یا تخمدان را در برخی از زنان افزایش دهد. درمان طولانی مدت با استروژن ها و پروژسترون ها (مانند مدروکسی پروژسترون) نیز ممکن است خطر حمله قلبی ، لخته شدن خون یا سکته مغزی را افزایش دهد.

با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای خاص مصرف این دارو صحبت کنید ، به خصوص اگر سیگار می کشید یا اضافه وزن دارید. پزشک شما باید پیشرفت شما را به طور منظم (هر 3 تا 6 ماه) بررسی کند تا مشخص کند که آیا شما باید این درمان را ادامه دهید.

2 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات