سرطان اندومتر (Endometrial cancer) – بخش دوم

در ابتدا بخش اول این مقاله را با عنوان ” سرطان آندومتر (Endometrial cancer) – بخش اول ” مطالعه نمایید.

پرتو درمانی

پرتودرمانی از اشعه‌های قوی انرژی نظیر اشعۀ ایکس و اشعۀ پروتون برای کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. در برخی موارد، پزشک از این روش استفاده می‌کند تا احتمال بازگشت مجدد بیماری پس از عمل جراحی را کاهش دهد. در برخی موقعیت‌ها نیز ممکن است که پرتو درمانی پیش از جراحی انجام بگیرد تا به این واسطه تومور به تکه‌هایی کوچک‌تر تبدیل شده و راحت‌تر از میان برداشته شود.

اگر سطح سلامت بیمار برای انجام جراحی مناسب نباشد، فقط از پرتودرمانی استفاده می‌شود. این فرایند ممکن است به یکی از دو روش زیر انجام گیرد:

• پرتودهی توسط دستگاهی که خارج از بدن قرار دارد.

طی انجام این نوع پرتو درمانی که به آن پرتو‌دهی خارجی می‌گویند، روی تخت دراز می‌کشید و یک دستگاه، پرتوها را به سمت بخش های خاصی از بدن‌تان هدایت می‌کند و می‌تاباند.

سرطان اندومتر

سرطان اندومتر

• قراردادن مواد رادیواکتیو در درون بدن

در براکی‌تراپی یا نزدیک‌درمانی (brachytherapy)، دستگاهی حاوی مواد پرتوزا نظیر دانه‌هایی کوچک، سیم یا استوانه برای مدت زمانی کوتاه داخل واژن قرار داده می‌شوند.

شیمی‌ درمانی

شیمی‌درمانی از دارو برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. در حین شیمی‌ درمانی ممکن است از یک داروی شیمیایی، دو دارو یا ترکیبی از داروهای مختلف استفاده شود. بیمار، ممکن است این داروها را به صورت قرص (خوراکی) یا تزریق درون وریدی دریافت کند. در هر دو صورت، این داروها وارد خون می‌شوند، در بدن جریان می‌یابند و سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند.

اگر پس از عمل جراحی، همچنان احتمال بازگشت مجدد سرطان بالا باشد، شیمی‌درمانی انجام می‌گیرد. همچنین ممکن است که شیمی‌ درمانی پیش از جراحی انجام بگیرد تا به این واسطه سرطان با جراحی کاملا از میان برداشته شود.

از شیمی‌درمانی برای درمان سرطان اندومتر در مرحله‌ی پیشرفته یا سرطانی که مجددا عود کرده نیز استفاده شود.

هورمون‌ درمانی

در هورمون‌درمانی با استفاده از دارو سطح هورمون های بدن را پایین می آورند. در واکنش به این درمان، سلول های سرطانی که برای بقا و رشد به هورمون های بدن وابسته اند، ممکن است از بین بروند. در مواردی که سرطان اندومتر پیشرفت کرده باشد و به ارگان هایی خارج از رحم سرایت نموده باشد از هورمون‌درمانی استفاده می شود.

هدف‌ درمانی دارویی (Targeted therapy)

هدف‌درمانی دارویی با ناهنجاری‌هایی خاص، درون سلول‌های سرطانی مبارزه می‌کند. با از بین بردن و مسدود سازی این ناهنجاری ها، هدف‌درمانی دارویی می تواند منجر به از بین رفتن سلول های سرطانی شود. هدف‌ درمانی دارویی به همراه شیمی درمانی برای درمان سرطان های پیشرفته ی آندومتر به کار برده می شوند.

ایمنی‌ درمانی (ایمونوتراپی)

ایمونوتراپی از سیتم ایمنی بدن برای مبارزه با سرطان استفاده می‌کند. سیستم ایمنی بدن‌تان شاید به این دلیل با سرطان‌ مبارزه نمی‌کند که سلولهای سرطانی پروتئین تولید می‌کنند و این پروتئین سلول‌های ایمنی بدن را کور می‌کند. ایمونوتراپی با دخالت در این فرایند به مبارزه با سرطان کمک می‌کند. در خصوص سرطان اندومتر، ایمونوتراپی زمانی به‌کار می‌آید که سرطان در مرحله ی پیشرفته قرار داشته و دیگر روش های درمانی تاثیر نداشته باشند.

سرطان اندومتر
سرطان اندومتر

مراقبت تسکینی (palliative care)

مراقبت تسکینی، نوعی مراقبت پزشکی است که در جهت کاهش درد و علائم بیماری‌های شدید به‌کار برده می‌شود. متخصصین مراقبت تسکینی با شما، خانواده‌تان و دیگر پزشکانی که مشغول درمان‌تان هستند همکاری می‌کنند تا بتوانند حمایت بهتر و مضاعفی از شما به عمل بیاورند. مراقبت تسکینی را می توان در حین درمان‌های سخت نظیر جراحی، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی به‌کار بست.

به‌کار گیری این نوع مراقبت به همراه روش‌های درمانی دیگر می‌تواند به بیماران سرطانی کمک کند تا احساسی بهتر و زندگی طولانی‌تری داشته باشند.

مراقبت تسکینی توسط کادر پزشکی، پرستاران و متخصصینی ارائه می‌شود که در این زمینه آموزش دیده‌اند. هدف از این مراقبت، بهبود کیفیت زندگی بیمار و خانوادۀ او است و همگام با فرایند درمان انجام می‌گیرد.

ادامه دارد …

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات