احتمال بارداری دوقلو

اگر شما هم جزء آن دسته از مادرانی هستید که همیشه آرزوی داشتن یک خانواده پرجمعیت را در ذهن می پروراندید، ممکن است داشتن بچه های دوقلو جذابیت زیادی برای شما داشته باشد. دوقلوزایی فقط در درصد کمی از تولدها اتفاق می افتد. با این حال، عوامل متعددی مانند سن مادر، نژاد و همچنین استفاده از درمان های ناباروری، احتمال داشتن فرزندان دوقلو را افزایش می دهند.

چه عواملی احتمال دوقلوزایی را افزایش می دهند؟

نطفه دوقلوهای ناهمسان زمانی بسته می شود که دو تخمک توسط سلول های اسپرم مختلف در یک چرخه قاعدگی بارور شوند؛ اما در دوقلوهای همسان، یک تخمک توسط یک سلول اسپرم بارور می شود و سپس این تخمک بارور شده به دو قسمت تقسیم شده و دو جنین را در رحم شکل می دهد. بارداری دوقلوهای ناهمسان دو برابر متداول تر از بارداری دوقلوهای همسان است.

روش هایی که برای درمان ناباروری استفاده می شوند، احتمال داشتن دوقلوهای همسان و ناهمسان را افزایش می دهند. با اين حال، عوامل مختلف دیگری مانند سن، نژاد و سابقه خانوادگی هم وجود دارند که می توانند این احتمال را افزایش دهند:

وراثت: در صورتی خودتان دوقلو هستید یا در خانواده شما دو قلو وجود دارد، احتمال این که خودتان هم دوقلو داشته باشید، زیاد است.

سن: هر چه سن شما بیشتر باشد، احتمال داشتن دوقلوها و حتی چند قلوهای ناهمسان بیشتر خواهد بود. طبق یک نظریه، زنان 35 ساله و بالاتر نسبت به زنان جوان تر، هورمون محرک فولیکول (FSH) بیشتری تولید می کنند. FSH همان هورمونی است که باعث می شود هر ماه یک تخمک بالغ شده و برای آزاد شدن آماده شود. زنانی که FSH اضافی دارند ممکن است بیش از یک تخمک را در دوران تخمک گذاری آزاد کنند. بنابراین، از نظر آماری زنانی که سن بالاتری دارند، احتمال کمتری برای باردار شدن دارند؛ اما در صورت بارداری احتمال بارداری دوقلو در آن ها بیشتر است.

احتمال بارداری دوقلو

سابقه دوقلو زایی: اگر سابقه داشتن دوقلوهای ناهمسان را داشته باشید، در بارداری های بعدی احتمال داشتن دوقلو دو برابر بیشتر خواهد بود.

تعداد بارداری ها: هر چه تعداد بارداری های شما بيشتر باشد، شانس شما براي داشتن فرزندان دوقلو بيشتر خواهد بود.

نژاد: دوقلوها در ميان سفيدپوستان و آمريکايی های آفريقايی تبار بيشتر از حد متوسط و در ميان مردم اسپانيايي و آسيايي کمتر ديده مي شوند.

نوع بدن: بارداري دوقلوهاي ناهمسان در زنان درشت اندام و قد بلند، بيشتر از زناني که جثه کوچک تري دارند ديده مي شود.
از ميان روش هايي که براي درمان ناباروري استفاده مي شوند، کدام روش ها بر دوقلوزايي تأثير مي گذارند؟

برخي از درمان هاي ناباروري ممکن است با افزايش تخمک گذاري، احتمال بارداري دوقلو، سه قلو و چند قلو را افزايش دهند.

به عنوان مثال، گنادوتروپين ها داروهاي باروري تزريقي هستند که تخمدان هاي شما را براي توليد چندين تخمک در طول تخمک گذاري تحريک مي کنند. اگر تخمک هاي بيشتري آزاد شوند، احتمال بارور شدن بيش از يک تخمک و در نتيجه بارداري چندقلو افزايش مي يابد.

استفاده از فناوري هاي کمک باروري مانند IVF هم شانس شما را براي داشتن دوقلو افزايش مي دهد؛ اما شما مي توانيد از پزشک خود بخواهيد که فقط يک جنين را انتفال دهد و به اين ترتيب از بارداري چندقلو جلوگيري کنيد.

درصد درمان هاي IVF که منجر به تولد دوقلو پس از انتقال تمام جنين ها مي شود، با افزايش سن کاهش مي يابد.

روش هايي که براي درمان ناباروري استفاده مي شوند، راه آساني براي داشتن دوقلو نيستند. اين روش ها به طور معمول هزينه هاي بالايي دارند و تحت پوشش بيمه هم قرار نمي گيرند. همچنين از اين روش ها فقط براي افرادي که مشکل باروري در آن ها تشخيص داده مي شود، استفاده مي شود.

احتمال بارداری دوقلو

به نظر مي رسد با بهبود روش هاي درمان ناباروري در سال هاي اخير، نرخ دوقلوزايي کاهش يافته است. به عنوان نمونه، در سال هاي گذشته، پزشکان با استفاده از روش IVF چندين جنين را به طور همزمان به رحم مادر منتقل مي کردند تا شانس داشتن يک بارداري موفق را افزايش دهند. در نتيجه احتمال بارداري دو قلو هم افزايش مي يافت. مادراني که بارداري دوقلو و چند قلو را تجربه مي کنند، بيشتر در معرض عوارضي مانند زايمان زودرس، وزن کم نوزاد در هنگام تولد، پره اکلامپسی (فشار خون بالا)، دیابت بارداری و زايمان زودرس قرار دارند. به همين دليل، امروزه پزشکان فقط يک يا به ندرت دو جنين را به طور هم زمان به رحم مادر منتقل مي کنند تا احتمال بارداری پر خطر را کاهش دهند.

حدود 20 سال پيش، متخصصان زنان و زايمان، حدود چهار جنين را براي زنانی که در بازه هاي مختلف سني قرار داشتند منتقل مي کردند؛ اما در حال حاضر به طور متوسط فقط نيمي از جنين ها را در يک زمان منتقل مي کنند.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات