نشانه های اولیه در بارداری دوقلو – بخش اول

نشانه های اولیه در بارداری دوقلو

اگر شما هم جزء بانوانی هستید که به تازگی متوجه بارداری خود شده اید، به احتمال زیاد تصوراتی در مورد این که شاید دوقلو یا چندقلو باردار باشید، داشته اید. اگرچه بارداری دوقلو با انجام سونوگرافی قابل تشخیص است؛ اما برخی از نشانه ها هم وجود دارند که می توانند حاکی از بارداری دوقلو باشند.

در این مقاله قصد داریم تا نشانه های اولیه در بارداری دوقلو را بیان کنیم. از آنجایی که در بیشتر موارد نشانه های بارداری دوقلو با نشانه های بارداری تک قلو هم پوشانی دارند، برای تشخیص مطمئن باید به پزشک مراجعه کنید.

بارداری دوقلو

همان گونه که می دانید، دوقلوهای همسان بسیار شبیه یکدیگر بوده و همیشه از یک جنس هستند؛ در حالی که دوقلوهای غیرهمسان به طور دقیق شبیه یکدیگر نیستند و می توانند از دو جنس مختلف باشند.

احتمال بارداری دوقلو به عواملی مانند ملیت، نژاد و سن مادر و همچنین تحت درمان ناباروری بودن یا نبودن او بستگی دارد. برخی دیگر از عوامل موثر بر بارداری دوقلو عبارتند از: مصرف داروهای ضد بارداری، وراثت و عوامل تغذیه ای.

نشانه های اولیه در بارداری دوقلو

دوقلوهای غیرهمسان یا دی زیگوت (که بیشتر مشاهده می شود) حاصل لقاح دو تخمک جدا هستند؛ اما دوقلوهای همسان یا مونوزیگوت از یک تخمک بارور شده که به دو قسمت تقسیم شده است، حاصل می شوند. تخمک بارور شده که زیگوت (zygote) نامیده می شود، به یک آمنیون که غشای آمنیوتیک یا کیسه آب را شکل می دهد و کوریون که جفت و رویان را شکل می دهد، تبدیل می شود. براساس تقسیم مونوزیگوت، انوع مختلفی از دوقلوهای همسان شکل می گیرند:

• در صورتی که زیگوت در طول 72 ساعت پس از لقاح تقسیم شود، دو رویان، دو آمنیون و دو کوریون به وجود می آیند و یک بارداری دوقلوی دی کوریونیک-دی آمنیوتیک اتفاق می افتد. در این نوع بارداری،گاهی دو جفت مجزا و گاهی یک جفت ترکیب شده ایجاد می شود.

• در صورتی که زیگوت بین روز چهارم و هشتم پس از لقاح تقسیم شود، منجر به بارداری دوقلوی مونو کوریونیک می شود.

• پس از گذشت 8 روز از لقاح، کوریون و آمنیون متمایز شده و تقسیم زیگوت منجر به ایجاد دو رویان در یک کیسه آمنیوتیک مشترک می شود. این نوع بارداری، بارداری دوقلوی مونوآمنیوتیک-مونوکوریونیک نامیده می شود.

نشانه های اولیه در بارداری دوقلو

نشانه های اولیه بارداری دوقلو

اگرچه نشانه های بارداری دوقلو در زنان مختلف، متفاوت است؛ اما برخی از این نشانه ها در بیشتر زنانی که بارداری دوقلو را تجربه می کنند، دیده می شود. در ادامه، برخی از متداول ترین نشانه های بارداری دوقلو را بیان می کنیم.

نشانه های اولیه در بارداری دوقلو

1. سطح بالای hCG

سطح بالای β-hCG در ادرار و خون، می تواند از نشانه های اولیه بارداری دوقلو باشد. hCG هورمونی است که مسئولیت لانه گزینی و رشد زیگوت را بر عهده دارد و در بارداری دوقلو به صورت قابل توجهی بالاتر است. اگرچه با استفاده از سونوگرافی واژینال در هفته هشتم بارداری می توان بارداری دوقلو را تایید کرد؛ اما سطح بالاتر hCG در دو هفته اول بارداری هم می تواند گواهی بر بارداری دوقلو باشد.

2. تهوع شدید صبحگاهی

حالت تهوع صبحگاهی در زنانی که دوقلو باردار هستند، شدیدتر از دیگر زنان باردار است. ویار شدید بارداری (hyperemesis gravidarum) در سه ماهه اول بارداری آغاز می شود و با افزایش سطح β-hCG در خون همراه است. زنانی که چند قلو باردار هستند در مقایسه با زنانی که تک قلو باردار هستند، بیشتر دچار حالت تهوع و استفراغ شده و این حالت در آن ها بیشتر به طول می انجامد. با این حال، احتمال از بین رفتن نشانه های شدید این بیماری در سه ماهه دوم زیاد است.

3. احساس درونی

زنانی که دوقلو باردار هستند، ممکن است نشانه های خاصی را نداشته باشند یا فقط نشانه های متداول بارداری مانند حساسیت سینه ها، خستگی، حالت تهوع، استفراغ و گرفتگی عضلات را داشته باشند. همچنین ممکن است نشانه های متداول بارداری را در سطح شدیدی تجربه کنند. مادرانی که تجربه بارداری تک قلو را داشته اند، بهتر متوجه تغییر حالات و احساس درونی خود در بارداری دوقلو خواهند شد.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات