آیا می توان در دوران بارداری آناناس مصرف کرد؟

آناناس سرشار از فیبر و ویتامین های مهم است که برای دوران بارداری بسیار مفید است. ممکن است شنیده باشید که آناناس می تواند باعث تحریک انقباضات و از دست دادن بارداری شود. به همین خاطر نگران ایمنی مصرف آناناس در بارداری باشید.

طبق گفته شایسته وحید، پزشک زنان پاکستان “آناناس غذایی مغذی، سالم و ایمن برای مصرف در دوران بارداری است”. هیچ مدرک علمی برای حمایت از این نظریه که آناناس منجر به سقط جنین می شود، وجود ندارد.

اگرچه درست است که آناناس حاوی آنزیمی است که خطر سقط جنین را در افراد باردار افزایش می دهد، اما این آنزیم در مقدار بسیار کم در قسمتی از آناناس وجود دارد. این میوه مغذی انتخابی سالم و ایمن برای دوران بارداری است.

مصرف آناناس در بارداری

مصرف آناناس در دوران بارداری در حد اعتدال ایمن است. این میوه لذیذ فواید بسیاری دارد، از جمله سرشار از ویتامین های C و B6 و منبع خوبی از فیبر است. میوه بخش مهمی از رژیم غذایی ایده آل بارداری است و به تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز جنین در حال رشد کمک می کند.

شاید شنیده باشید که آناناس می تواند باعث سقط جنین شود، اما هیچ مدرک علمی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد. این موضوع فقط یک افسانه شایع است که به احتمال زیاد به آنزیم گوارشی بروملین موجود در آناناس مربوط می شود.

ثابت شده که آنزیم بروملین خطر سقط جنین را افزایش می دهد، اما مقدار این آنزیم در آناناس کم است و جای نگرانی وجود ندارد. در واقع، بیشتر بروملین موجود در آناناس در هسته آن یافت می شود که قابل خوردن نیست و در گوشت خوراکی آن مقدار کمی از این ماده وجود دارد. مصرف آناناس در اعتدال بی خطر است.

قرص های بروملین در بارداری توصیه نمی شود، زیرا این قرص ها ممکن است باعث شکسته شدن پروتئین ها در بدن و خونریزی شکمی شود. آناناس میوه مفیدی است و مقدار بروملین موجود در یک وعده آن اثری بر بارداری نمی گذارد.

آیا آناناس برای جنین بی خطر است؟

مقدار متوسط آناناس برای جنین در حال رشد ایمن است. ویتامین های موجود در آناناس از سلامت و رشد جنین حمایت می کند.

مزایای آناناس در دوران بارداری

مصرف آناناس در بارداری فواید بسیاری برای مادر و جنین دارد و از حاملگی سالم حمایت می کند.

خواص ضد التهابی

اگر چه مقادیر زیاد بروملین می تواند سقط جنین را تحریک کند، ولی مقدار کم این آنزیم گوارشی موجود در آناناس فوایدی مانند خواص ضد التهابی دارد.

خواص ضد التهابی این میوه برای سلامت کلی بدن، به ویژه در دوران بارداری مفید است. التهاب در دوران بارداری خطر ابتلا به بیماری های روانی یا مشکلات رشد مغزی را در جنین افزایش می دهد. افزون بر این، التهاب می تواند به ناراحتی های حاملگی بیفزاید، بنابراین مصرف آناناس می تواند از این مشکلات جلوگیری کند.

مصرف آناناس در بارداری

مصرف آناناس در بارداری

منبع غنی از فیبر

مانند بسیاری دیگر از میوه ها، آناناس نیز منبع خوبی از فیبر است، از این رو برای رفع یبوست دوران بارداری مفید است.

هیدراته نگه داشتن بدن

مهم است که در دوران بارداری از کم آبی بدن جلوگیری شود. آناناس 87 درصد از آب تشکیل شده است. این میوه بدن را در طول روز هیدراته نگه می دارد و انرژی مورد نیاز برای دویدن را فراهم می کند. نوشیدن آب این میوه شیرین از لیوان های اضافی آب راحت تر است (هرچند با این وجود مهم است که مقدار زیادی مایعات بنوشید).

منبع خوب ویتامین B6

آناناس سرشار از ویتامین B6 است، این ویتامین ضروری برای رشد مغز مهم است. افزون بر این، زنان باردار دچار کمبود ویتامین B6 هستند، بنابراین لازم است مکمل های ویتامین و غذاهای مغزی مصرف کنند.

ویتامین B6 همچنین به کاهش حالت تهوع صبحگاهی کمک می کند.

منبع خوب ویتامین C

آناناس غنی از ویتامین C است که به بهترین منبع برای ارتقای سیستم ایمنی شناخته شده است. .یک فنجان آناناس حاوی مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C برای زنان باردار است.

اقدامات احتیاطی برای مصرف آناناس در بارداری

آناناس به طور کلی بی خطر است، اما چند اقدام احتیاطی وجود دارد که باید در دوران بارداری از آن آگاه بود.

آلرژی

در برخی موارد آناناس حساسیت ایجاد می کند و باعث واکنش های آلرژیک از جمله خارش و تورم دهان، گلو، صورت و زبان می شود. در صورتی که پس از خوردن آناناس دچار علائم غیر منتظره شدید، با پزشک تماس بگیرید.

آناناس در موارد شدید می تواند باعث علائم آنافیلاکسی (شوک آلرژی) مانند خس خس، سرفه، استفراغ، اسهال یا افت فشار خون شود. در این شرایط باید به سرعت به اورژانس مراجعه کرد.

دیابت بارداری

آناناس حاوی قندهای طبیعی است. تا زمانی که این میوه به صورت تازه و در حد اعتدال مصرف شود، محتوای قند آن مشکلی ایجاد نمی کند. با این حال با زیاده روی در مصرف میوه یا قندهای دیگر، کمپوت آناناس یا آب میوه احتمال دیابت بارداری افزایش می یابد. این مسئله به ویژه برای مادران مستعد ابتلا به این عارضه صادق است.

سوزش معده

آناناس می تواند باعث سوزش سر دل شود، زیرا اسیدی است . سوزش معده یکی از شایع ترین عوارض بارداری است که شدت آن با پیشرفت بارداری افزایش می یابد.

در صورت تجربه هر گونه علائم آنافیلاکسی، مانند خس خس، سرفه، استفراغ، اسهال یا افت فشار خون، از آناناس اجتناب کنید.

مصرف مقدار زیاد آناناس می تواند منجر به رفلاکس معده یا سوزش سر دل شود، بنابراین برای جلوگیری از عوارض این میوه لذیذ را در حد اعتدال مصرف کنید.

اگر معده حساس و دستگاه گوارش ضعیف دارید، سعی کنید آناناس را همراه وعده های غذایی دیگر مانند نان تست، غلات و برنج مصرف کنید.
جالب است که آناناس گاهی می تواند به تسکین سوزش معده کمک کند، زیرا بروملین موجود در آن دارای خواص ضد التهابی است.

خلاصه مطلب

آناناس برای دوران بارداری سالم و مفید است. اگرچه آناناس به عنوان غذایی ناایمن در بارداری شناخته می شود و برخی افراد تصور نادرستی در مورد آن دارند، با این حال هیچ مدرک علمی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد.

با وجود این که آناناس حاوی آنزیم گوارشی به نام بروملین است و نشان داده شده که این آنزیم باعث سقط جنین می شود، اما مقدار این ماده در آناناس بسیار کم است و بیشتر آن در هسته میوه متمرکز است که قابل خوردن نیست.

در صورتی که در مورد مصرف آناناس در دوران بارداری سوالی دارید یا نگران خطر سقط جنین هستید، برای راهنمایی های بیشتر با پزشک مشورت کنید.

2.4 5 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
3 کامنت
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

سلام من بارداری ۱۰هفته ام،با هماتوم باردارید، دوبرش اناناس عصرانه خوردم بعداز یکساعت تا صبح کمردرد و دل درد شدید و درد هاو انقباضات زیرشکمی داشتم و صبح هم بادرد بیدار شدم هنوزم درد دارم.
بخاطر خوردن اناناس اینطوری شدم مطمینید خوردن اناناس خطرافرین نیست

سلام عزیزم من 17هفته هستم دیشب آناناس خوردم شکرخدا هیچ اتفاقی نیوفتاد الآنم مصرف کردم اونم ناشتا الحمدلله حالم خوبه نگران نباش

سلام من بارداری ۱۰هفته ام،با هماتوم، دوبرش اناناس عصرانه خوردم بعداز یکساعت تا صبح کمردرد و دل درد شدید و درد هاو انقباضات زیرشکمی داشتم و صبح هم بادرد بیدار شدم.
بخاطر خوردن اناناس اینطوری شدم مطمینید خطرناک نیست