حاملگی مولار چیست؟

حاملگی مولار چیست

یک حاملگی مولار – که به نام مول هیداتیفرم نیز شناخته می شود – یک عارضه نادر از بارداری است که با رشد غیرطبیعی تروفوبلاست ها، سلول هایی که به طور معمول در جفت ایجاد می شوند، رخ می دهد.

حاملگی مولار به نام های حاملگی بچه خوره و پوچ نیز شناخته می شود.

انواع حاملگی مولار

این مشکل به دو شکل کامل یا جزئی اتفاق می افتد. در یک حاملگی مولار کامل، بافت جفت غیر طبیعی و متورم است و به نظر می رسد کیست پر از مایع تشکیل می شود. همچنین بافت جنین وجود ندارد.

در یک حاملگی جزئی مولار، ممکن است یک بافت جفت طبیعی همراه با بافت جفت غیر طبیعی ایجاد شود. همچنین ممکن است جنین وجود داشته باشد، اما قادر به زنده ماندن نیست و معمولاً در اوایل بارداری دچار سقط جنین می شود.

یک حاملگی مولار می تواند عوارض جدی مانند از جمله انواع نادر سرطان در پی داشته باشد و نیاز به درمان سریع دارد.

حاملگی مولار چیست

حاملگی مولار چیست

علائم حاملگی مولار

ممکن است در ابتدا یک حاملگی مولار مانند یک حاملگی طبیعی به نظر برسد اما بیشتر حاملگی های پوچ باعث علائم و نشانه های خاصی از جمله موارد زیر هستند:

خونریزی واژن قرمز روشن تا قهوه ای روشن در سه ماهه اول

حالت تهوع و استفراغ شدید

گاهی اوقات دفع کیست هایی شبیه دانه های انگور از واژن

فشار لگن یا درد

اگر نشانه یا علائمی از حاملگی مولار را تجربه کردید با پزشک یا ماما مشورت کنید. او ممکن است علائم دیگری از بارداری مولار مانند موارد زیر را بیابد:

رشد سریع رحم که در آن اندازه ی رحم برای مرحله بارداری خیلی بزرگ باشد

فشار خون بالا

پره اکلامپسی؛ شرایطی که باعث فشار خون بالا و پروتئین در ادرار بعد از 20 هفته بارداری می شود

کیست های تخمدان

کم خونی

پرکاری تیروئید

حاملگی مولار چیست

حاملگی مولار چیست

علل حاملگی مولار چیست؟

حاملگی پوچ در اثر بارور غیر طبیعی تخمک ایجاد می شود. سلول های انسانی به طور معمول حاوی 23 جفت کروموزوم هستند. یکی از کروموزومها در هر جفت از پدر و دیگری از طرف مادر می آید.

در یک بارداری مولار کامل، یک تخمک خالی توسط یک یا دو اسپرم بارور می شود و تمام مواد ژنتیکی از طرف پدر است. در این شرایط، کروموزوم های موجود در تخمک مادر از بین می روند یا غیرفعال می شوند و کروموزوم های پدر کپی می شوند.

در یک حاملگی مولی جزئی یا ناقص، کروموزوم های مادر باقی می مانند اما پدر دو مجموعه کروموزوم را ارائه می دهد. در نتیجه، جنین به جای 46 کروموزوم 69 کروموزوم دارد. این بیشتر در مواردی اتفاق می افتد که دو اسپرم یک تخمک را بارور می کنند و در نتیجه نسخه دیگری نیز از مواد ژنتیکی پدر ایجاد می شود.

عوامل خطرساز

از هر 1000 بارداری تقریباً 1 مورد به عنوان یک حاملگی مولار تشخیص داده می شود. عوامل خطرساز شامل موارد زیر است:

سن مادر؛ احتمال حاملگی مولار در زنان بالای 35 سال یا جوانتر از 20 سال بیشتر است.

سابقه بارداری مولار؛ اگر شما یک بارداری مولار داشته اید، احتمال بیشتری دارد که دوباره دچار این مساله شوید. به طور متوسط در هر 100 زن، حاملگی مکرر مولار رخ می دهد.

عوارض حاملگی مولار

پس از برداشتن حاملگی مولار، ممکن است بافت مولار باقی بماند و رشد خود را ادامه دهد. به این نئوپلازی تروفوبلاستیک پایدار حاملگی (GTN) گفته می شود. این تقریباً در 15 تا 20 درصد از حاملگی های مولار کامل و تا 5 درصد از حاملگی های مولار جزئی اتفاق می افتد.

یکی از علائم GTN مداوم، سطح بالای گنادوتروپین کوریونی انسانی (HCG) – هورمون بارداری – پس از برداشتن حاملگی مولار است. در برخی موارد، یک مول هیداتی فرم تهاجمی در اعماق لایه میانی دیواره رحم نفوذ می کند و این باعث خونریزی واژن می شود.

حاملگی مولار چیست

حاملگی مولار چیست

در بیشتر موارد، GTN مداوم، اغلب با شیمی درمانی؛ با موفقیت درمان می شود. یکی دیگر از گزینه های درمانی برداشتن رحم (هیسترکتومی) است.

به ندرت، یک نوع سرطانی از GTN که به نام کوریوکارسینوما شناخته می شود، در اندام های دیگر گسترش می یابد. کوریوکارسینوما معمولاً با موفقیت با داروهای متعدد سرطان درمان می شود. یک حاملگی کامل مولار احتمال بیشتر بروز این عارضه را نسبت به یک حاملگی جزئی مولار دارد.

جلوگیری از بارداری مولار (پوچ یا بچه خوره)

اگر حاملگی مولار داشته اید، پیش از اقدام دوباره برای بارداری، با پزشک یا ماما صحبت کنید. ممکن است پزشک، به شما توصیه کند شش ماه تا یک سال منتظر بمانید و سپس برای بارداری اقدام کنید.

در طی بارداری های بعدی، پزشک با سونوگرافی های اولیه، بر وضعیت شما نظارت می کند تا پیشرفت طبیعی بارداری را بررسی کند.

همچنین ممکن است در مورد آزمایش ژنتیکی قبل از تولد بحث کند، که می تواند برای تشخیص بارداری مولار استفاده شود.

1 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات