نشانه های اولیه در بارداری دوقلو – بخش دوم

برخی دیگر از نشانه های بارداری دوقلو

نشانه های بارداری دوقلو تفاوت زیادی با نشانه های بارداری تک قلو ندارد و تنها تفاوت موجود، میزان شدت این نشانه ها است. در ادامه به برخی از نشانه های متداول در بارداری دوقلو می پردازیم:

1. افزایش زیاد وزن

افزایش وزن در بارداری بسیار شایع است؛ اما در بارداری چندقلو، این افزایش وزن بسیار بیشتر خواهد بود. اگرچه میزان افزایش وزن، به طول قد، نوع بدن و مقدار افزایش وزن در بارداری قبلی بستگی دارد؛ اما در حالت کلی این افزایش وزن حدود 9 کیلوگرم خواهد بود.

2. بزرگ تر بودن رحم نسبت به سن بارداری

در صورتی که اندازه شکم در چرخه قاعدگی بزرگ تر از حد مورد انتظار باشد، احتمال بارداری دوقلو وجود دارد. در بارداری دوقلو نسبت به بارداری تک قلو با سن بارداری یکسان، حجم رحم و محتوای غیر جنینی آن حدود 10 لیتر و عمق آن حدود 5 سانتی متر بیشتر خواهد بود.

3. فشار خون بالا

زنانی که دوقلو باردار هستند، ممکن است فشار خون بالایی داشته باشند. در مراحل اولیه بارداری دوقلو، فشار خون دیاستولیک در حالت کلی پایین است؛ اما با گذشت زمان تا 2.5 برابر افزایش یافته و فشار خون ناشی از بارداری (PIH) و عوارض مرتبط با آن هم افزایش خواهد یافت.

نشانه های بارداری دوقلو

4. سطح بالای آلفا فیتوپروتئین (AFP)

آلفافیتوپروتئین، آزمایش خونی است که در طول سه ماهه دوم بارداری انجام می گیرد. این آزمایش با نام های غربالگری آلفافیتوپروتئین سرم مادری (MSAFP) هم شناخته می شود و برای تشخیص نقایص بدو تولد به کار می رود. در بارداری دوقلو، نتیجه این آزمایش می تواند مثبت بوده یا به صورت غیرعادی بالا باشد که در این حالت، پزشک انجام سونوگرافی را برای بررسی بیشتر توصیه می کند.

5. خستگی شدید

بزرگ شدن رحم، افزایش وزن زیاد، تغذیه اضافی و انرژی زیادی که برای ادامه بارداری دوقلو مورد نیاز است، ممکن است منجر به خستگی بیشتر بشود.

6. حرکت های اولیه جنین

بسیاری از زنان باردار حرکت های جنینی را از همان اوایل بارداری خود تجربه می کنند که گاهی اوقات، این حرکات به صورت ضربه های تکراری خواهد بود.

7. تنگی نفس

در بدن زنانی که دوقلوهای مونوزیگوت دارند، مقدار بسیار زیاد مایع آمنیوتیک جمع می شود و رحم بزرگتر، فضای بیشتری را در شکم آن ها اشغال می کند. با بزرگتر شدن رحم، اندام های شکمی و ریه های مادر، فشرده شده و منجر به تنگی نفس خواهد شد. اگرچه این مشکل، یکی از نشانه های شایع در بارداری است؛ اما زنانی که دوقلو باردار هستند، بیشتر گرفتار این مشکل می شوند.

8. مشکلات گوارشی

این مورد که در بارداری تک قلو هم شایع است، ممکن است موجب ناراحتی شما بشود. در بارداری دوقلو، با بزرگتر شدن رحم و افزایش فشار وارد بر دستگاه گوارش، مشکلات گوارشی هم بیشتر خواهد شد.

9. اینسومنیا (اختلال خواب)

عوامل داخلی و خارجی بسیاری می توانند شما را از داشتن خواب شبانگاهی آرام محروم سازند. ناراحتی، طرز قرارگیری نامناسب بدن، درد، تنگی نفس هنگام دراز کشیدن و عوامل مختلف روانی و اجتماعی، از جمله این موارد هستند.

10. حساسیت شدید سینه ها

حساس شدن سینه ها بین هفته های 4 تا 7 بارداری شایع است که می تواند در هفته های بعدی هم ادامه یابد. در بارداری دوقلو، ناحیه اطراف نوک پستان تیره تر خواهد شد.

نشانه های بارداری دوقلو

11. تکرر ادرار

در اوایل بارداری، افزایش جریان خون به کلیه ها، موجب افزایش تولید ادرار می شود. در مراحل بعدی بارداری با بزرگتر شدن رحم، فشار بیشتری بر مثانه وارد شده و باعث می شود که مثانه زودتر پر شده و نیاز بیشتری برای رفتن به دستشویی پیدا کنید.

12. گرفتگی عضلات شکمی

با لانه گزینی رویان در لایه داخلی، همانند زمان عادت ماهیانه، گرفتگی هایی را در عضلات شکمی خود تجربه خواهید کرد. با این حال، در بارداری دوقلو و با لانه گزینی دو رویان، درد حاصل از گرفتگی عضلات شکمی بیشتر خواهد بود.

13. افزایش ضربان قلب

با تغییر در فشار و حجم خون، ضربان قلب هم افزایش می یابد. در سه ماهه سوم بارداری، ضربان قلب به بیشترین مقدار خود خواهد رسید.

چگونگی تشخیص بارداری دوقلو

1. بررسی بالینی

پزشک با معاینه دقیق در هفته های 18 تا 20 بارداری و با استفاده از گوشی پزشکی، می تواند ضربان قلب دوقلوها را بشنود. همچنین پزشک شما می تواند با فشار ملایم دست بر روی شکم، سر دو جنین را تشخیص دهد.

2. سونوگرافی

انجام سونوگرافی، روش مطمئنی برای تشخیص بارداری دوقلو است. بهترین زمان برای این تشخیص، سه ماهه اول یا اوایل سه ماهه دوم بارداری است. با مشاهده دو جفت جداگانه در سونوگرافی، بارداری دی کوریونیک تشخیص داده خواهد شد. دانستن تعداد کوریون، بر تصمیمات آتی تاثیر زیادی دارد و از همین رو، تشخیص زودهنگام آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

نشانه های بارداری دوقلو

3. سونوگرافی داپلر

در اواخر سه ماهه اول بارداری، ضربان قلب جنینی با استفاده از سونوگرافی داپلر، قابل تشخیص خواهد بود. در صورتی که ضربان قلب دو جنین از یکدیگر و از ضربان قلب مادر متفاوت آشکاری داشته باشند، امکان تشخیص ضربان قلب دو جنین وجود خواهد داشت.

4. تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)

در موارد نادر و زمانی که تشخیص از طریق سونوگرافی امکان پذیر نباشد، انجام MRI ممکن است کمک کننده باشد. با این حال، در MRI از یک میدان مغناظیسی و پالس هایی از فرکانس رادیویی استفاده می شود که به دلیل نگرانی هایی که وجود دارد، انجام این نوع تصویر برداری در بارداری توصیه نمی شود. MRI می تواند در سه ماهه اول بارداری انجام گیرد؛ اما قبل از انجام آن باید در رابطه با عوارض جانبی آن با پزشک خود مشورت کنید.

اگرچه بزرگ کردن و مراقبت همزمان از دو کودک، سختی های بسیاری را به همراه دارد؛ اما با این حال، تصور داشتن دوقلوهای زیبا و بامزه می تواند برای هر مادر بارداری خوشایند باشد. اگر شما هم از آن دسته از مادرانی هستید که احساس می کنید دوقلو باردار شده اید، با خواندن این مطلب خواهید توانست درست یا اشتباه بودن احساس خود را تشخیص دهید. البته توصیه می کنیم برای تعیین دقیق تعداد جنین هایی که در شکم خود دارید، به پزشک مراجعه کنید.

مترجم: منیره غفرانی

3.9 13 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
32 کامنت
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

سلام الان ی ماه ک باردارم اما فک میکنم ک دوقلو باردارم حالت تهوع دارم ولی بالا نمیترم شب بی خوابم تپش قلب دارم اصلا گرسنم نمیشه ولی اگه غذا نخورم میمیرم خیلی از بویی غذا متنفرم کمر درد زیر دلمم درد میکنه یکم‌ کلا معدم بهم ریخته قبلا
باردار شدم اما انقدر اذیتت نشدم همش احساس گرما میکنم اب زیاد میخورم ایا ممکنه دوقلو باشن

سلام وقت بخیر من موعد پریدم بتام ۲۷۷۲بود ممکنه دو قلو باشه

سلام من پنج هفته باردارم و کمردرد وشکم درد دارم اصلأنمیتونم بخوابم وزود به زود میرم دستشویی وسرشکمم سفته آیاممکنه وزیاد اشتها ندارم ممکنه دوقولو باشه اخه خودم دقولوهستم

دوماه بادارم دل درد و شکم بزرگ شده خیلی فشار دارم

سلام من اقدام به بارداری کردم وبعداز خوردن قرص کلوموفین امپول اچ سی وهاچ ام سی زدم که دوهفته از تزریق میگذره ودرکنارش قرص دوفاستون میخورم ایا دوفاستون میتونه باعث منفی شدن آزمایشم بشه?چه مدتی بایدبگذره که ازمایش بدم

خیلی ممنون از پاسختون بی بی چک چندروز بعد جواب میده

باسلام من بعدازلکه های قهویی دقیقا ی هفته شدالان زیردلم سفت سده وفشارمیدم دوطرف بنظرم دوتاتیکه سفت هست ممکنه دوقلوباشه؟

سلام من ۴ماهه بار دارم و در سنوگرافی اول یه قلو بود اما الان چند روزه دوجای مختلف شکمم حرکت حس میکنم ممکنه دوقلو باشه؟؟؟و خطای سنوگرافی باشه؟؟؟

سلام یک روز قبل از موعودم بتام ۱۹۱.۶۶ بود
ایا امکان دوقلویی هست؟

سلام. من تو هفته ششم بارداری هستم
تقریبا از روزی که پریودیم عقب زد سینه هام سفت شده و درد داره
الان هم چند روزه رو مثانه م خیلی فشاره زود به زود باید برم دستشویی
آیا ممکنه دو قلو باردار باشم؟

سلام .۱۴ هفته باردارم.تا به امروز همه چیز خوب بود nt=1.56 ولی ازمایشم زده ریسک متوسط .ایا امکان داره خطری داشته باشه؟؟

سلام من دوبار سقط داشتم الان حامله ام دل درد ندارم کمردرد دارم ولی شدید نه و اینکه لکه بینی دارم ب رنگ قهوه ای دکترم گفت شیاف بزارم یکی شب یکی صبح. ب نظر شما خطر داره این لکه بینی؟؟؟؟

سلام من یک هفته قبل از پریودیم به مدت یکروز خونریزی داشتم از خونریزی پریودی خیلی کمتر بود . الان یکهفته از موعد پریودیم گذشته اما بی بی چک منفی نشون داد. در صورتیکه مطمئنم باردارم . کسی هست راهنماییم کنه که در صورت باردار بودن چه چیزهایی ممکنه باشه که جواب تست منفی کاذب بشه . تمام علائم بارداری رو دارم . و اینکه یه سوال دیگه برای هفته های اول غیر طبیعی هست بزرگ شدن شکمم . ممنون

سلام خسته نباشید من ۶ روز مونده به پریودیم ولی نزدیک ۱۰ روز سینه هام سفته سفته بزرگ شدن رنگ سبز رنگی هم روشون میبینم خیلی اذیتم شکمم باد کرد زیر دلمم قسمت راستش بعضی موقع ها هم چپش درد داره تکرر ادراردارم سرگیجه تاخالاهم قبل از پریودی هام این طور نبودم به نظرتون چنددرصد امکان داره باردار باشم؟

سلام ، من هفته ی هشتم بارداری هستم، دکترم بهم گفت که دو قلو باردارم و صدای ضربان هر دو جنین رو گوش کردم، ماه اول خیلی گرسنگی شدیدی داشتم ، اما الان میل به غذا ندارم هیچ نشانی از بارداری ندارم مثلا حالت تهوع ، استفراغ و سرگیجه، آیا نشانه ی بدی هست که گشنه نمیشم اصلا؟

سلام وقت بخیر.من از دوم سیکل ب مدت ۵ شب قرص لتروزول مصرف کردم و روز دهم و یازدهم ک تخمک آزاد کرده بودم اقدام داشتم.از همون روزای اول علایم بارداری رو داشتم.روز ۲۲ سیکل ک میشد حدود ۱۲روز بعداز لقاح تست بتا دادم عدد ۲۱ونیم نشون داد چهارروز بعدش تکرار تست انجام دادم شد ۲۰۹ بنظر شما این ک تو چهارروز اینقد اضافه شده طبیعیه یا ممکنه بارداری دوقلو باشه؟

سلام و خسته نباشید من رفتم سونوگرافی یک ماه و دو هفته امه،دکتر میگه کنار جنین چیز دیگه ای دیده میشه یا مایع زرده یا بچه اس،تو یه کیسه هستن و اون کوچیکه نسبت به جنین ،و صربان قلب جنین فقط مشخص بود ،چقد احتمال داره دوقلو باردار باشم؟؟ممنون ازتون♥️

سلام من هفته هفتم بارداری هستم هفته ششم که به سونو مراجعه کردم گفتن یه ساک هست ولی احتمالا یدونه هم شبیه ساک هست سمت دیگه. میشه یه قل دیرتر تشکیل بشه ؟سوزن سوزن شدن دو طرف زیر شکم هم دارم ؟

سلام من هفته هفتم بارداری هستم هفته ششم که برا سونوگرافی رفتم گفتن یک ساک هست ولی احتمالا یدونه هم شبیه ساک طرف دیگر هست ولی هنوز نمیشه گفت ساک. خواستم بپرسم ممکنه یه قل دیرتر تشکیل شده باشه ؟سونو بعدی دیده بشه یا اینکه اگه بود همون اول دیده میشه. در ضمن دو طرف شکمم تیر میکشه

سلام زودترین زمانی که میشه سونو بدم برای تشخیص دوقلولویی چه موقع است؟

هفته۷

سلام هفته 17بارداری هستم دوقلو هستن فقط دلم میخواد بخوابم از همون اول هم دلم هی چی نمی‌خواست فقط نیاز به خواب دارم نشانه چیه

هیچی طبیعیه

سلام هفته ۱۶ بارداری دو قلو هستم اوایل بارداری سمت چپ گوشه دلم تیر میکشید و درد میکرد اما الان سمت راستم و بعضی وقتها هر دو طرف این درد را حس میکنم چه راه حلی هست ؟ آیا این درد ها طبیعیه