آیا می توان در دوران بارداری دیفن هیدرامین مصرف کرد؟

بیش از 90 درصد زنان باردار از انواع داروها (داروهای بدون نسخه و با نسخه) استفاده می کنند. بخش مهمی از سلامت جنین در دوران بارداری، بررسی داروهایی است که مصرف آن ها بی خطر است. حتی برخی از داروهای بدون نسخه (OTC) نیز می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند و مضر باشند.

خوشبختانه، طبق توصیه پزشکان مصرف دیفن هیدرامین برای مقابله با آلرژی های شدید در دوران بارداری اشکالی ندارد. این دارو همچنین توسط سازمان غذا و دارو (FDA) برای زنان باردار تایید شده است. اما به خاطر داشته باشید که هیچ دارویی در دوران بارداری 100 درصد ایمن نیست. بنابراین حتما قبل از استفاده از هر دارویی با پزشک مشورت کرده و دارو را در صورت نیاز و طبق توصیه پزشک مصرف کنید.

دلایل مصرف دیفن هیدرامین در دوران بارداری چیست؟

دیفن هیدرامین ( با نام تجاری بنادریل) یک نوع آنتی هیستامین است که به تسکین سیستم ایمنی بدن در مقابل واکنش های آلرژیک (هرگونه گرد و غبار و سایر موارد آلرژی زا) کمک می کند.

دیفن هیدرامین در تسکین علانم آلرژی، آسم، تب یونجه و سرماخوردگی مفید است، مواردی مانند:

– خارش چشم، بینی یا گلو

– آبریزش بینی

– عطسه

– سرفه

– آبریزش چشم

– خارش پوست

– بثورات پوستی

این دارو همچنین برای درمان یا کاهش سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ ناشی از نشستن در وسایل نقلیه در حال حرکت (بیماری حرکت) استفاده می شود. از آن جا که دیفن هیدرامین می‌تواند باعث خواب‌آلودگی شود، برخی از آن برای درمان بی‌خوابی در دوران بارداری استفاده می‌ کنند.

دیفن هیدرامین در بارداری

ایمنی مصرف دیفن هیدرامین در دوران بارداری

بر اساس گزارش ها 15 درصد از زنان باردار از آنتی هیستامین هایی مانند دیفن هیدرامین استفاده می کنند. پژوهش های پزشکی نشان می دهد که این دارو تا حد زیادی برای جنین در حال رشد بی خطر است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کند که دیفن هیدرامین در گروهی از داروهای آنتی هیستامین به نام H1 قرار دارد. این گروه از داروها توسط بسیاری از پژوهشگران آزمایش شده و مشخص شده است که مصرف دیفن هیدرامین در دوران بارداری بی خطر است.

سایر داروهای آلرژی از خانواده آنتی هیستامین ها شامل سیتریزین (با نام تجاری زیرتک) و لوراتادین (با نام تجاری کلاریتین) است. دوکسی کلامین نیز نوعی آنتی هیستامین گروه H1 است، که معمولا برای درمان بی خوابی در بارداری استفاده می شود و بی خطر در نظر گرفته می شود.

انواع دیگر داروی آنتی هیستامین نوع H2 نام دارد که توسط مطالعات پزشکی کمتر مورد آزمایش قرار گرفته است و نباید در بارداری استفاده شود. آنتی هیستامین های OTC در این گروه شامل پپسید، زانتاک و تاگامت هستند که فقط باید تحت نظر پزشک مصرف شوند.

عوارض احتمالی مصرف دیفن هیدرامین برای جنین

بر اساس برخی پژوهش های اولیه، مصرف دیفن هیدرامین می تواند باعث ناهنجاری های هنگام تولد شود و عوارضی از جمله شکاف لب، شکاف کام و سایر مشکلات مربوط به لب بالایی و پایین بینی را به وجود آورد.

با این حال، چند پژوهش پزشکی اخیر نشان داده که دیفن هیدرامین به هیچ وجه باعث ناهنجاری های هنگام تولد نمی شود. طبق این تحقیق مصرف دیفن هیدرامین در هر مرحله از بارداری حتی در سه ماهه اول نیز بی خطر است.

دیفن هیدرامین در بارداری

عوارض جانبی مصرف دیفن هیدرامین برای زنان باردار

دیفن هیدرامین یک دارو است و می تواند برای هر فردی عوارض جانبی داشته باشد. به دلیل حساسیت بیشتر در دوران بارداری ممکن است عوارض دارو در این دوران نسبت به حالت عادی بیشتر باشد.

در دوران بارداری استفاده از دیفن هیدرامین را محدود کرده و کمتر از دوز توصیه شده مصرف کنید. عوارض جانبی شایع دیفن هیدرامین عبارت است از:

– خواب آلودگی

– سردرد

– خشکی دهان و بینی

– خشکی گلو

عوارض جانبی کمتر شایع دیفن هیدرامین در دوران بارداری عبارت است از:

– حالت تهوع

– استفراغ

– سرگیجه

– یبوست

– احتقان سینه

– اضطراب

جایگزین داروی دیفن هیدرامین در دوران بارداری

برای تسکین آلرژی یا بهبود خواب جایگزین های طبیعی وجود دارد که بسیار مفید است. برای کمک به بهبود علائم آلرژی داروهای خانگی ایمن در دوران بارداری را امتحان کنید:

– محلول شستشوی بینی

– محلول شستشوی چشم

– شست و شوی بینی با آب استریل

– استعمال وازلین در اطراف سوراخ های بینی

– غرغره آب نمک برای گلو درد یا خارش گلو

همیشه پیش از مصرف هر گونه مکمل به ویژه در دوران بارداری با پزشک مشورت کنید. شما همچنین می توانید موارد زیر را برای تسکین علائم آلرژی امتحان کنید:

– عسل پاستوریزه

– محصولات پروبیوتیک

– مکمل های ماهی بدون جیوه ایمن در بارداری

درمان های طبیعی برای بهبود کیفیت خواب در دوران بارداری عبارت است از:

– اسانس اسطوخودوس

– اسانس بابونه

– مدیتیشن قبل از خواب

– شیر گرم

دیفن هیدرامین در بارداری

خلاصه مطلب

دیفن هیدرامین در دوران بارداری بی خطر است. پزشکان این داروی بدون نسخه را برای کمک به تسکین علائم آلرژی زنان باردار نیز توصیه می کنند.

پژوهش های اخیر نشان داده که مصرف دیفن هیدرامین در دوران بارداری بی خطر است. با این حال، همیشه به یاد داشته باشید که هیچ دارویی در دوران بارداری 100 درصد ایمن نیست و می تواند عوارض جانبی داشته باشد.

دیفن هیدرامین را به مقدار کم و فقط در مواقع ضروری مصرف کنید. بهتر است برای تسکین علائم آلرژی از داروهای طبیعی (پس از تایید ایمنی آن ها توسط پزشک) استفاده کنید.

3.3 3 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 کامنت
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

من از امروز دارم دیفن هیدرامین میخورم چون خیلی سرما خوردم حالم بدرفتم دکتر این داد

باردار هم هستم الان تو پنج ماه ایا خطری برای جنینم نداره