لقاح آزمایشگاهی IVF – بخش اول

لقاح آزمایشگاهی

امروزه، لقاح آزمایشگاهی (IVF) عملاً یک اصطلاح رایج است اما پیش از این، یک روش بسیار مبهم برای ناباروری بود که باعث تولد نوزادان آزمایشگاهی شد. لوئیز براون، متولد 1978 در انگلیس، اولین نوزادی بود که مادرش او را در خارج از رحم خود باردار شد.

برخلاف فرآیند ساده لقاح مصنوعی – که در آن اسپرم در رحم قرار می گیرد – IVF شامل ترکیب تخمک و اسپرم در خارج از بدن در یک آزمایشگاه است. پس از تشکیل جنین، آنها در رحم قرار می گیرند. IVF یک روش پیچیده و گران قیمت است.

فقط حدود 5٪ از زوجین دارای ناباروری به دنبال آن هستند. با این حال ، از زمان معرفی آن در ایالات متحده در سال 1981 ، IVF و سایر روش های مشابه منجر به تولد بیش از 200000 نوزاد شده است.

چگونه IVF ناباروی را درمان می کند ؟

در صورت داشتن مشکلات زیر ممکن است یکی از راههای درمان ناباروری شما یا همسرتان درمان با IVF باشد :

آندومتریوز

تعداد اسپرم کم

مشکلات رحم یا لوله های رحمی

مشکلات تخمک گذاری

مشکلات آنتی بادی که به اسپرم یا تخمک آسیب می رسانند

عدم توانایی نفوذ یا زنده ماندن اسپرم در مخاط دهانه رحم

کیفیت تخمک ها

بیماری ژنتیکی مادر یا پدر

یک مشکل باروری غیر قابل توضیح

لقاح آزمایشگاهی

لقاح آزمایشگاهی

IVF هرگز اولین گام در درمان ناباروری نیست مگر در موارد انسداد کامل لوله ها. در واقع فقط مختص مواردی است که روشهای دیگری مانند داروهای باروری، جراحی و لقاح مصنوعی موثر واقع نشده است.

اگر فکر می کنید ممکن است IVF برای شما منطقی باشد، قبل از انجام این روش، هر مرکز درمانی را با دقت ارزیابی کنید. در اینجا چند سوال برای پرسیدن از کارکنان کلینیک باروری آورده شده است:

احتمال بارداری با انتقال جنین چقدر است؟

میزان بارداری شما برای زوج های گروه سنی ما و با مشکل باروری چقدر است؟

نرخ زاد و ولد زنده برای همه زوج هایی که هر ساله در مراکز شما تحت این روش قرار می گیرند چقدر است؟

چه تعداد از این زایمان ها دوقلو یا چند تولد دیگر است؟

هزینه این روش شامل هزینه درمان های هورمونی چقدر است؟

هزینه نگهداری جنین چقدر است و چه مدت می توانیم آنها را ذخیره کنیم؟

آیا در برنامه اهدای تخمک شرکت می کنید؟

از IVF چه انتظاری دارم؟

اولین مرحله در IVF شامل تزریق هورمون است، بنابراین هر ماه به جای فقط یک تخمک، چندین تخمک تولید می کنید. سپس آزمایش می شود تا مشخص شود که آیا برای بازیابی تخمک آماده هستید یا خیر.

لقاح آزمایشگاهی

لقاح آزمایشگاهی

قبل از روش بازیابی، دارویی به شما تزریق می شود که تخمک های در حال رشد را رسیده و روند تخمک گذاری را شروع می کند. زمان بندی مهم است؛ تخمکها باید درست قبل از بیرون آمدن از فولیکول های تخمدان بازیابی شوند. اگر تخمک ها خیلی زود یا خیلی دیر خارج شوند، به طور طبیعی رشد نمی کنند. پزشک شما ممکن است آزمایش خون یا سونوگرافی انجام دهد تا مطمئن شود تخمک ها قبل از بازیابی در مرحله درست رشد قرار دارند. مرکز IVF دستورالعمل های ویژه ای را برای دنبال کردن شب قبل و روز عمل در اختیار شما قرار می دهد. به بیشتر خانمها داروی مسکن داده می شود و انتخاب می کنند که آرام آرام یا بیهوشی کامل داشته باشند.

در طی این روش، پزشک با سونوگرافی فولیکول های موجود در تخمدان را پیدا کرده و تخمک ها را با یک سوزن توخالی خارج می کند. این روش معمولاً کمتر از 30 دقیقه طول می کشد، اما ممکن است یک ساعت طول بکشد.

پس از بازیابی، بی درنگ در آزمایشگاه، تخمک های شما با اسپرم همسرتان که در همان روز اهدا شده اند، ترکیب می شوند. در حالی که شما و همسرتان به خانه می روید، تخمک های بارور شده در کلینیک تحت نظر نگهداری می شوند تا رشد مطلوب را تضمین کنند. حتی ممکن است تا پنج روز صبر کنید تا جنین به مرحله بلاستوسیست پیشرفته تری برسد.

لقاح آزمایشگاهی IVF – بخش دوم

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات