موارد مصرف و منع مصرف مدروکسی پروژسترون – بخش دوم

منع مصرف مدروکسی پروژسترون

پیشگیری از هایپرپلازی آندومتر در افراد یائسه که استروژن به صورت روزانه دریافت می کنند:

خوراکی: 5 یا 10 میلی گرم در روز به مدت 12 تا 14 روز متوالی در هر ماه ، که از روز 1 یا 16 سیکل شروع می شود. هنگام درمان افراد یائسه ، با کمترین دوز موثر و مطابق با اهداف درمانی ، برای کمترین مدت ممکن استفاده کنید. بیماران را از نظر بالینی مورد ارزیابی مجدد قرار دهید تا مشخص شود آیا هنوز درمان لازم است. درمان برای افراد یائسه به منظور کاهش خطر سرطان آندومتر مشخص شده است. افرادی که تحت هیسترکتومی قرار گرفته اند معمولاً به پروژستین احتیاج ندارند. با توجه به ملاحظات ایمنی ، در صورت نیاز به پروژسترون ، استفاده از پروژسترون میکرونیزه نسبت به استات مدروکسی پروژسترون ترجیح داده می شود.

درمان هیپرپلازی آندومتر

توجه: مدت زمان مطلوب درمان مشخص نیست.

هیپرپلازی آندومتر غیر معمول:

خوراکی: 10 تا 20 میلی گرم یک بار در روز (دوز مداوم) یا 10 میلی گرم تا 20 میلی گرم یک بار در روز (دوز چرخه ای) به مدت 12 تا 14 روز در ماه

هیپرپلازی غیرآتیپیک:

خوراکی: 10 میلی گرم یک بار در روز (دوز مداوم) یا 10 میلی گرم یک بار در روز (دوز چرخه ای) به مدت 10 تا 12 روز در هر چرخه ای . دوز خوراکی مداوم روزانه نسبت به دوز خوراکی چرخه ای برتر نشان داده شد.

منع مصرف مدروکسی پروژسترون

آندومتریوز به شکل تزریق زیر جلدی : 104 میلی گرم هر 3 ماه (هر 12 تا 14 هفته)

گرگرفتگی تزریق عضلانی : 400 میلی گرم به عنوان تک دوز (Loprinzi 2006)

پارافیلیا / ابرجنسیت : مردان (توجه: در وجود پاتولوژی فعال غده هیپوفیز ، نارسایی کبدی یا بیماری ترومبوآمبولیک ، از مصرف آن خودداری کنند.)

تزریق عضلانی 100 تا 600 میلی گرم در هفته

خوراکی: 100 تا 500 میلی گرم در روز

مقدار مصرف در بزرگسالان :

رجوع شود به بخش دوز مصرفی بزرگسالان

مقدار مصرفی در کودکان:

خونریزی غیرطبیعی رحم: بزرگسالان

خوراکی: 5 تا 10 میلی گرم به مدت 5 تا 10 روز از روز 16 یا 21 چرخه قاعدگی

آمنوره: نوجوانان

خوراکی: 5 تا 10 میلی گرم در روز به مدت 5 تا 10 روز

پیشگیری از بارداری:

بالغین: اولین دوز فقط در 5 روز اول قاعدگی طبیعی تجویز می شود. در صورت عدم شیردهی فقط در طی 5 روز پس از زایمان یا فقط در شیردهی در هفته ششم پس از زایمان. هنگام تغییر از روشهای دیگر جلوگیری از بارداری ، 104 میلی گرم تزریق زیر جلدی که باید ظرف 7 روز پس از آخرین روز استفاده از آخرین روش تجویز شود.

عضلانی : 150 میلی گرم عضلانی هر 3 ماه یا هر 3 هفته

تزریق زیرجلدی : 104 میلی گرم هر 3 ماه یا هر 12 تا 14 هفته

منع مصرف مدروکسی پروژسترون

درد همراه با آندومتریوز:

نوجوانان 104 میلی گرم هر 3 ماه، درمان بیش از 2 سال به دلیل تأثیر استفاده طولانی مدت بر تراکم مواد معدنی استخوان توصیه نمی شود.

دوز مصرفی : چاقی

تزریق 104 میلی گرم عضلانی نیازی به تنظیم دوز نیست .

مدیریت

پیشگیری از بارداری: اولین دوز را در 5 روز اول قاعدگی یا 5 روز اول پس از زایمان در صورت عدم شیردهی یا در هفته ششم پس از زایمان اگر به طور انحصاری از شیر مادر استفاده کنید. قبل از تجویز به شدت تکان دهید. با تزریق عمقی IM در عضله گلوتئال یا دلتوئید تجویز شود. با هر بار تزریق محل مصرف را ماساژ دهید. تزریق باید فقط توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی انجام شود.

هنگام تغییر از داروهای ضد بارداری هورمونی (استروژن به علاوه پروژستین) ، اولین تزریق باید روز بعد از آخرین قرص فعال یا (حداکثر) روز بعد از قرص غیرفعال نهایی باشد. هنگام تغییر روش های دیگر جلوگیری از بارداری ، از پوشش مداوم پیشگیری از بارداری اطمینان حاصل کنید.

104 میلی گرم تزریق زیر جلدی :

اولین دوز را در 5 روز اول قاعدگی یا در دوره شیردهی در هفته ششم بعد از زایمان تجویز کنید. قبل از تجویز حداقل 1 دقیقه با شدت تکان دهید. با تزریق SubQ در قسمت فوقانی ران یا شکم تجویز کنید. از مناطق استخوانی و ناف خودداری کنید، 5 تا 7 ثانیه به آرامی استفاده کنید. ناحیه تزریق را مالش ندهید. با هر بار تزریق محل مصرف را بچرخانید. تزریق باید فقط توسط یک متخصص انجام شود.

هنگام تغییر از داروهای ضد بارداری هورمونی خوراکی (استروژن به علاوه پروژستین) ، اولین تزریق باید ظرف 7 روز پس از آخرین قرص فعال انجام شود. هنگام جابجایی از حلقه واژن ، اولین تزریق را در روزی انجام دهید که بیمار می تواند حلقه بعدی را وارد کند. هنگام تعویض از کاشت ، اولین تزریق را در روزی که کاشت انجام می شود ، انجام دهید. هنگام تعویض از دستگاه / سیستم داخل رحمی (IUD / IUS) ، اولین تزریق را در روزی که IUD / IUS برداشته می شود ، انجام دهید. اگر IUD / IUS در روز اول چرخه قاعدگی برداشته نشود ، از روش پشتیبان گیری غیر هورمونی در 7 روز اول پس از تزریق استفاده کنید. هنگام تغییر از فرمولاسیون IM به SubQ ، دوز بعدی باید 12 تا 14 هفته پس از آخرین تزریق IM داده شود.

منع مصرف مدروکسی پروژسترون

منع مصرف مدروکسی پروژسترون

IM – SubQ :ملاحظات اضافی مربوط به پیشگیری از بارداری:

در دستورالعمل های موجود ، اولین تزریق ممکن است در هر زمان از چرخه قاعدگی انجام شود ، در صورتی که تشخیص داده شود زن باردار نیست.

اگر در عرض 7 روز از شروع قاعدگی ، بلافاصله پس از زایمان یا بلافاصله پس از سقط خود به خودی یا القایی انجام شود ، نیازی به پیشگیری از بارداری نیست.

پیشگیری از بارداری اضافی به مدت 7 روز مورد نیاز است مگر اینکه تزریق در زمان سقط انجام شود. اگر تزریق بیشتر از 7 روز پس از شروع خونریزی قاعدگی انجام شود ، باید یک فرم اضافی پیشگیری از بارداری به مدت 7 روز استفاده شود مگر اینکه زن از رابطه جنسی پرهیز کند.

هنگام تغییر از آی یو دی به تزریق در زنانی که از آغاز آخرین چرخه قاعدگی خود مقاربت جنسی داشته اند ، در نظر داشته باشید برداشتن آی یو دی را به مدت 7 روز پس از تزریق اولیه به تعویق اندازید ، زن باید از روش غیر هورمونی پیشگیری از بارداری استفاده کند یا از مقاربت 7 روز قبل از اولین تزریق خودداری کند ، یا پیشگیری از بارداری اضطراری را در زمان برداشتن IUD در نظر بگیرید.

هنگامی که پیشگیری از بارداری ادامه می یابد ، باید هر 13 هفته تزریق های مکرر انجام شود اما در صورت لزوم ممکن است زودتر تزریق شود.

تزریق ممکن است تا 2 هفته با تأخیر انجام شود ، در این صورت بارداری باید منتفی شود و اگر دوز تکراربیش از 15 هفته از آخرین تزریق باشد ، اقدامات اضافی برای پیشگیری از بارداری مورد نیاز است.

ملاحظات رژیم غذایی

از دریافت کافی کلسیم و ویتامین D اطمینان حاصل کنید.

شرایط نگه داری:

در دمای 20 تا 25 درجه سانتیگراد نگهداری شود.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات