تاثیر روش های هورمونی پیشگیری از بارداری بر باروری

روش های هورمونی پیشگیری از بارداری

اگر چندین سال است که از بارداری خود جلوگیری کرده اید؛ ممکن است زمانی که تصمیم به باردار شدن می گیرید کمی نگران باشید که بعد از اقدام به بارداری، حاملگی به سادگی اتفاق خواهد افتاد یا خیر. نظریه های متفاوتی در این باره وجود دارد. ممکن است پاسخ های متناقضی دریافت کنید، در مورد اینکه چگونه روش جلوگیری شما مانند آی یو دی IUD ، آمپول پیشگیری یا قرص بر نازایی تاثیر داشته است. اما آن چیزی که مشخص است این است که دقیقا بعد از قطع کنترل بارداری وضعیت باروری باید به قبل از استفاده از روش های جلوگیری بازگردد، طوری که انگار اصلا از بارداری جلوگیری نکرده بودید. اگرچه استثنا هم وجود دارد.

آیا جلوگیری از بارداری می تواند باعث نازایی شود؟

تحقیقات نشان داده که کنترل بارداری باعث نازایی نخواهد شد. با این حال گاهی اوقات برای برخی اشخاص باعث نازایی می شود. در بعضی از خانم ها بعد از مدتی جلوگیری و استفاده مداوم از روش های کنترل باروری، در ابتدای زمان تخمک گذاری و اقدام به بارداری، باروری به تعویق می افتد. ممکن است پس از قطع جلوگیری، باردار شدن پس از چند ماه اقدام، اتفاق بیفتد. مدتی بعد از استفاده از قرص های ضد بارداری به دلیل افزایش هورمون ها، چرخه قاعدگی دچار مشکل می شود. با استفاده از قرص، تغییراتی نظیر افزایش وزن و افزایش فشار روانی ایجاد می شود که بر چرخه قاعدگی اثر می گذارد. افزون بر این، به طور معمول سطح باروری به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ نه فقط به روش کنترل بارداری.

روش های هورمونی پیشگیری از بارداری

مطالعات نشان می دهد که احتمال بارداری بعد از قطع روش جلوگیری در زنی که کنترل بارداری داشته، به اندازه زنی است که هرگز از روش های جلوگیری استفاده نکرده است. شاید بعد از قطع جلوگیری و بازگشت باروری مدت زمان کمی طول بکشد اما شواهد جدیدی مبنی بر اینکه برای بعضی از خانمها پیشگیری طولانی مدت از بارداری خطرات جدی به همراه دارد، به دست آمده است.

انواع روش های هورمونی پیشگیری از بارداری

بعضی از روش های رایج هورمونی پیشگیری از بارداری عبارتند از :

قرص های ضد بارداری

روش های پیشگیری خوراکی به هورمون های استروژن و پروژسترون بستگی دارد .بعضی برای توقف بارداری هر دو هورمون را دارند و برخی فقط دارای پروژسترون هستند.

چگونگی تاثیر این قرص ها بر باروری

قرص ها یک روش رایج در جلوگیری از بارداری هستند. پژوهش ها نشان می دهد افرادی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند چه کوتاه مدت و چه بلند مدت، در مقایسه با افرادی که برای جلوگیری از کاندوم یا دیافراگم استفاده می کنند، بعد از قطع جلوگیری تاخیر کوتاهی در باروری را تجربه می کنند. تقریبا 20 % از زنانی که از قرص های ضد بارداری استفاده کرده اند بعد از قطع قرص، در چرخه اولیه خود باردار شده اند و 80 % پس از یک سال یا بیشتر از یک سال موفق به باروری شده اند.

روش های هورمونی پیشگیری از بارداری

روش های هورمونی پیشگیری از بارداری

جالب اینکه تحقیقات نشان می دهد که استفاده طولانی مدت از قرص می تواند احتمال بارداری را تقویت کند. زنانی که حدود 5 تا 6 سال از این قرص ها استفاده کرده اند، در مقایسه با افرادی که فقط دو سال از قرص های جلوگیری استفاده می کردند، شانس باروری شان بیشتر بوده است.

اما یک نظریه متفاوت هم وجود دارد که می گوید، اگر زمان استفاده از قرص های ضد بارداری بیش از 10 سال باشد، بارداری با مشکل روبه رو خواهد شد. استفاده طولانی مدت از قرص ها می تواند آندومتر رحم را نازک کرده و بر لانه گزینی تاثیر بگذارد. به عبارت دیگر ممکن است بارداری اتفاق بیفتد اما ماندگار نباشد.

استفاده از دستگاه آی یو دی IUD

دستگاه داخل رحمی یا IUD یک قطعه کوچک پلاستیکی شکل است. این وسیله مقدار کمی هورمون پروژسترون در بدن زن آزاد می کند که بسیار شبیه هورمون پروژسترونی است که بدن زن به طور طبیعی تولید می کند. پروژستین با ضخیم شدن مخاط روی دهانه رحم، از رسیدن اسپرم ها به تخمک جلوگیری می کند. همچنین از خروج تخمک ها از تخمدان و در نتیجه بارداری جلوگیری می کند.

چگونگی تاثیر IUD بر باروری

بین زنانی که برای جلوگیری از آی یو دی IUD استفاده کرده اند و افرادی که از IUD استفاده نکرده اند تفاوت قابل ملاحظه ای وجود دارد. به طوری که در بیشتر مواقع، در طی چند ماه تا حداکثر 1 سال بعد از خارج کردن آی یو دی فرد باردار شده است. این مورد در سال 2009 در مجله سلامت زنان هم گزارش شده است.

روش های هورمونی پیشگیری از بارداری

روش های هورمونی پیشگیری از بارداری

حلقه واژنی یا واژینال رینگ

حلقه واژنی (NUVaRing) یک حلقه نرم و شفاف است که درون واژن قرار می گیرد و با آزاد کردن هورمون های استروژن و پروژسترون تا حدود سه هفته از بارداری جلوگیری می کند، مخاط دهانه رحم را ضخیم تر می کند و ضخامت دیواره رحم را کاهش می دهد و با این سه روش از بارداری فرد جلوگیری می کند.

واژینال رینگ چگونه از بارداری جلوگیری می کند

در مورد تاثیر این حلقه در بارداری اطلاعات زیادی در دست نیست. معدود مطالعات انجام شده به توانایی زن در تخمک گذاری بی درنگ، بعد از خارج کردن حلقه از واژن اشاره کرده است. بیشترین تحقیقات بر اساس آماری است که از مطالعات انجام شده به دست رسیده است.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 کامنت
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات