سرطان اندومتر رحم چیست ؟ – بخش اول

سرطان اندومتر رحم

بررسی کلی

سرطان آندومتر نوعی سرطان است که از رحم آغاز می‌شود. رحم بخشی از دستگاه تناسلی و یک محفظۀ خالیِ گلابی شکل است که رشد جنین درون آن انجام می‌گیرد.

سرطان آندومتر از غشای سلولی آغاز می‌شود که جدارۀ رحم را تشکیل می‌دهد. سرطان آندومتر را سرطان رحم نیز می‌نامند اما گونه‌های دیگری از سرطان نظیر سرطان سارکوم رحم (uterine sarcoma) نیز در رحم بروز می‌کنند که در این میان سرطان آندومتر از انواع دیگر شایع‌تر است.

سرطان آندومتر اغلب در مراحل اولیه شناسایی و تشخیص داده می‌شود زیرا در بیشتر موارد با خونریزی‌های نامعمول واژنی همراه است.

اگر این سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود، با عمل جراحی و برداشتن رحم، می‌توان آن را درمان کرد.

علائم و نشانه‌های سرطان اندومتر رحم

سرطان اندومتر رحم

علائم و نشانه‌های سرطان آندومتر موارد زیر را شامل می‌گردد:

• خونریزی واژن پس از یائسگی

• داشتن خونریزی بین دوره‌های قاعدگی

• درد در لگن خاصره

زمان مناسب برای مراجعه به پزشک

در صورت بروز طولانی مدتِ هر یک از علائم مذکور به پزشک مراجعه کنید.

علل بروز سرطان اندومتر رحم

پزشکان هنوز علل بروز این سرطان را نمی‌دانند. آنچه مشخص است این است که یک اتفاق منجر به بروز تغییراتی (جهش‌هایی) در DNA سلول‌های دیواره‌ی رحم (آندیومتریوم) می‌شود.

جهش صورت گرفته، سلول‌های سالم را به سلول‌هایی ناهنجار تبدیل می‌کند. در واقع، سلول‌های سالم با سرعتی مشخص و تنظیم شده رشد می‌کنند و تکثیر می‌شوند و در نهایت در زمانی معین هم از بین می‌روند اما سلول‌های ناهنجار رشد و نموی خارج از کنترل دارند و در زمانی معین از بین نمی‌روند. این سلولها روی هم جمع شده و توده (تومور) تشکیل می‌دهند. سلول‌های سرطانی به بافتهای نزدیک حمله می‌کنند و می‌توانند از تومور اولیه جدا شده و به بخش های دیگر بدن هم پخش شوند (متاستاز metastasize).

عوامل خطرزا

از میان عواملی که احتمال ابتلا به سرطان آندومتر را افزایش می‌دهند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تغییر در میزان هورمون‌های زنانه‌ی بدن.

تخمدان‌ها، دو هورمون اصلی زنانه را تولید می‌کنند: استروژن و پروژسترون. نوسان و برهم خوردن تعادل این هورمون‌ها منجر به بروز تغییراتی در دیواره‌ی رحم می‌شود.

سرطان اندومتر رحم

به همین دلیل، بیماری یا مشکلی که تنها سبب افزایش میزان استروژن شود و تغییری در میزان پروژسترون ایجاد نکند، خطر ابتلا به سرطان آندومتر را افزایش می‌دهد. بیماری‌ها و مشکلاتی نظیر تخمک‌گذاری نامنظم تخمدان‌ها که در تخمدان‌های مبتلا به سندروم پلی‌ کیستیک (polycystic ovary syndrome) بروز می‌کند، چاقی مفرط و دیابت از این دسته به شمار می‌روند. به همین شکل، هورمون‌ درمانی در دوران یائسگی، که طی آن فقط میزان استروژن افزایش می‌یابد و میزان پروژسترون دست نخورده باقی می‌ماند، خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می‌دهد.

همچنین، نوع نادری از تومور تخمدان که استروژن آزاد می‌کند نیز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان اندومتر رحم را افزایش دهد.

• ادامه پیدا کردن قاعدگی در سال‌های بیشتر. شروع قاعدگی در سنین پایین- قبل از دوازده سالگی- یا شروع دیرهنگام یائسگی خطر بروز سرطان آندومتر را بالا می‌برد. هر چه تعداد دفعات قاعدگی بیشتر باشد، میزان تماس دیواره‌ی رحم با استروژن نیز بیشتر می‌شود.

• عدم تجربه‌ی بارداری. خطر بروز سرطان آندومتر در کسی که اصلا سابقه‌ی بارداری نداشته‌ نسبت به کسی که حداقل یک بار در زندگی باردار شده است، بیشتر است.

ادامه این مطلب در بخش دوم: سرطان اندومتر رحم چیست ؟ – بخش دوم

سرطان آندومتر (Endometrial cancer) – بخش اول

سرطان اندومتر (Endometrial cancer) – بخش دوم

سرطان آندومتر (Endometrial Cancer) – بخش سوم

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات