سونوگرافی داپلر (Doppler) چیست؟

بعضی اوقات پزشکان راهی به کار می‌برند تا به نوعی از تکنولوژی در درمان بیماری استفاده کنند و با این کار درست بزنند وسط هدف. به‌کارگیری تکنولوژی به بدن فشا نمی‌آورد، نتایجی سریع دارد و عوارض جانبی در پی ندارد. این امر در مورد سونوگرافی داپلر هم صدق می‌کند. سونوگرافی فراصوتی داپلر به پزشکان کمک می‌کند تا بدون استفاده از اشعه‌ی ایکس یا هرگونه تزریق، بتوانند از آنچه درون بدن در حال روی دادن است سر در بیاورند.

این سونوگرافی به جای استفاده از اشعه، امواج صوتی را به تصویر تبدیل می‌کند. پزشکان معمولا از این روش برای بررسی مسائل مرتبط با جریان خون، نظیر لختگی درون رگ‌ها یا انسداد عروق استفاده می‌کنند.

سونوگرافی داپلر

سونوگرافی داپلر یکی از روش‌های اصلی برای تشخیص ترومبوز وریدی عمقی (DVT) است؛ نوعی بیماری که در آن، لخته‌های خون در دیواره‌ی سیاه‌رگ‌های عمقی و خصوصا در پاها شکل می‌گیرند. ترومبوز وریدی عمقی ممکن است منجر به بروز مشکلاتی جدی‌تر نظیر بروز لختگی خون در ریه‌ها شود. این بیماری می‌تواند منجر به مرگ گردد به همین دلیل در صورت مشاهده‌ی علائم بیماری، بررسی و تشخیص آن امری مهم و ضروری است.

چرا باید سونوگرافی داپلر انجام بدهم؟

سونوگرافی داپلر

در صورت مشاهده‌ی علائم و نشانه‌های DVT، نشانه‌هایی نظیر درد و ورم پا، پزشک از سونوگرافی داپلر استفاده می‌کند تا ببیند که درون بدن‌تان چه خبر است و مشکل از چه قرار است. تصاویر بدست آمده در این سونوگرافی مشخص می‌کنند که جریان خون کجا کند یا متوقف می‌شود و این می‌تواند به این معنی باشد که لختگی خون دارید.

سونوگرافی داپلر در موارد زیادی موفق و کارامد عمل میکند ولی در یافتن لخته‌های خون در رگ‌های باریک و کوچک لگن و پشت ساق پا خوب عمل نمی‌کند.

علاوه بر یافتن لخته‌های خون، این سونوگرافی در موارد زیر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد:

• بررسی گردش خون در رگ ها، شریان‌ها و قلب

• جستجو جهت یافتن شریان‌های تنگ یا بسته شده

• مشاهده و بررسی جریان خون پس از فرایند درمان

• جستجو جهت یافتن برآمدگی و ورم در شریان‌ها؛ پدیده‌ای که به آن، اتساع عروق گفته می‌شود.

به‌ کارگیری این سونوگرافی روی شکم می‌تواند در تشخیص موارد زیر کارایی داشته باشد:

• شناسایی مشکلات مرتبط با جریان خون در کبد، کلیه‌ها، پانکراس و طحال

• اتساع عروقی در شاهرگ‌های شکم

همچنین در دوران بارداری می‌توان از این سونوگرافی برای بررسی جریان خون از مادر به جنین استفاده کرد.

چگونه خودم را برای این سونوگرافی آماده کنم؟

عموما بهتر است که برای انجام این سونوگرافی لباسی گشاد به تن کنید، گرچه ممکن است پزشک از شما بخواهد که لباس‌تان را دربیاورید و روپوش مخصوص را بپوشید. همچنین بهتر است که زیورآلات و جواهرات خود را در منزل بگذارید زیرا در حین انجام فرایند از شما خواسته می‌شود تا تمام زیورآلاتی که در ناحیه‌ی مورد آزمایش بدن قرار دارند را دربیاورید.

اگر این سونوگرافی برای آزمایش DVT روی پاهای‌تان است نیاز نیست که کار دیگری انجام دهید. اما اگر سونوگرافی داپلر روی شکم‌تان انجام گیرد، پزشک از شما می‌خواهد که بین 6 تا 12 ساعت قبل از سونوگرافی چیزی نخورید و نیاشامید. در این بازه‌ی زمانی فقط می‌توانید برای مصرف داروهای‌تان مقدار بسیار کمی آب بنوشید.

آن دسته زنانی که قرار است سونوگرافی داپلر روی لگن‌شان انجام گیرد باید یک ساعت قبل از سونوگرافی، حدود یک لیتر آب بنوشند. برای اینکه سونوگرافی کارایی لازم را داشته باشد باید مثانه پر باشد.

طی انجام این سونوگرافی چه اتفاقاتی می‌افتد؟

معمولا به پشت، روی تخت دراز می‌کشید. پزشک یا مسئول سونوگرافی روی محلی که قرار است مورد آزمایش قرار بگیرد، ژل می‌مالد. این امر سبب می‌گردد تا امواج صوتی بهتر حرکت کنند و در نتیجه تصاویر واضح‌تری بدست بیاید.

سپس پزشک دستگاه کوچکی شبیه میکروفون یا عصا را روی پوست‌تان فشار می‌دهد. هنگامیکه پزشک دستگاه را روی پوست حرکت می دهد، اواج صوتی به درون بدن‌تان فرستاده می‌شوند. این امواج با سلول‌های خون، ارگان‌های داخلی و دیگر بخش‌های بدن برخورد می‌کنند، بازتاب می‌یابند و دوباره به دستگاه باز می‌گردند. در طول این فرایند، کمی فشار احساس می‌کنید؛ اگر بدن حساسی نداشته باشید، این فشار درد نخواهد داشت.

کامپیوتر این امواج صوتی را می‌گیرد و آن‌ها را به تصاویر متحرکی تبدیل می‌کند که می‌توانید به صورت زنده آن‌ها را روی صفحه‌ی نمایشگر ببینید. پس از انجام آزمایش، ژل را از روی بدن‌تان پاک می‌کنید و دیگر آزاد هستید که بروید. این سونوگرافی معمولا بین 30 تا 60 دقیقه طول می‌کشد.

سونوگرافی داپلر

نتیجه‌ی این سونوگرافی خیلی زود آماده می شود. گاهی اوقات مسئول سونوگرافی، پزشک نیست و فقط برای انجام سونوگرافی آموزش دیده است. حتی در این صورت هم، تصاویر بلافاصله آماده می‌شوند و می‌توان آن‌ها را سریعا به پزشک داد تا نتیجه را بررسی کند.

باز هم تاکید می‌شود که سونوگرافی داپلر، بی‌خطر و بدون درد است و در انجام آن از پرتوافشانی استفاده نمی‌شود.

معنای نتایج بدست آمده چیست؟

پزشک معنای تصاویر بدست آمده را برای‌تان توضیح می‌دهد. اگر این سونوگرافی را به منظور تشخیص DVT انجام داده باشید، پزشک آنچه را که تصاویر در مورد جریان خون‌تان نشان می‌دهند را برای‌تان توضیح می‌دهد و شما را در مورد قدم بعدی و اقداماتی که باید انجام دهید، راهنمایی می‌کند.

چنانچه لختگی در خون‌تان مشاهده شود، ممکن است از شما خواسته شود تا طی چند روز متوالی، سونوگرافی‌های داپلر بیشتری انجام دهید تا مشخص شود که آیا لخته بزرگتر می‌شود یا نه و همچنین اینکه آیا لخته‌ی جدیدی تشکیل می‌گردد یا نه.

مترجم: ملوک دانشمند

1.5 2 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 کامنت
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات