مصرف آموکسی سیلین در دوران بارداری

حاملگی با عوارض جانبی ناخواسته بسیاری مانند تهوع صبحگاهی، تورم پاها و موارد دیگر همراه است. یکی از سختی های این دوران منع مصرف بسیاری از داروها است، این مسئله می تواند روند بهبودی مادران را طولانی تر کند، به ویژه در بیماری هایی مانند برونشیت، پنومونی یا هر گونه عفونت باکتریایی دیگر. در حالت غیر از بارداری برای این شرایط آموکسی سیلین تجویز می شود، اما در دوران بارداری باید در مورد ایمنی مصرف آموکسی سیلین اطمینان حاصل کرد.

اگر در دوران بارداری به عفونت باکتریایی مبتلا شدید، وحشت نکنید. به احتمال زیاد ممکن است نیاز باشد آنتی بیوتیک آموکسی سیلین مصرف کنید تا زودتر خوب شوید.

بنا به گفته دیوید یوجین پزشک عمومی در انگلستان، آموکسی سیلین در چندین دهه مورد استفاده قرار گرفته است و رایج ترین آنتی بیوتیک مصرفی در دوران بارداری است. در ادامه به توضیح اثرات آموکسی سیلین و ایمنی آن در دوران بارداری پرداخته شده است.

آموکسی سیلین چیست؟

آموکسی سیلین نوعی آنتی بیوتیک است که برای درمان انواع عفونت های باکتریایی از جمله برونشیت و پنومونی مورد استفاده قرار می گیرد. آموکسی سیلین همچنین به درمان عفونت سیاه زخم (آنتراکس) کمک می کند یا در ترکیب با سایر داروها برای از بین بردن باکتری ایجاد کننده زخم (H.pylori) استفاده می شود.

آموکسی سیلین به صورت کپسول، قرص جویدنی، قرص یا دارو (سوسپانسیون) از طریق دهان مصرف می شود. آموکسی سیلین از گروه پنی سیلین ها و از مجموعه آنتی بیوتیک ها است. مانند تمام آنتی بیوتیک ها، آموکسی سیلین برای از بین بردن باکتری ها و پاکسازی عفونت استفاده می شود و به درمان عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی کمک نمی کند.

آیا مصرف آموکسی سیلین در دوران بارداری ایمن است؟

مصرف آموکسی سیلین در دوران بارداری با تایید پزشک ایمن است. اگرچه بهتر است که در طول سه ماهه اول بارداری از آموکسی سیلین اجتناب کرد، زیرا باعث افزایش خطر شکاف کام نوزاد می شود.

آموکسی سیلین توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به عنوان یک داروی گروه b بارداری در نظر گرفته می شود، به این معنی که مصرف آن در دوران بارداری بی خطر است. پژوهش های متعدد که روی حیوانات انجام شده هیچ گزارشی در مورد آسیب به جنین به دلیل مصرف آموکسی سیلین در بارداری نشان نداده، اما داده های انسانی در این زمینه محدود هستند.

چند مطالعه انسانی نشان داد که مصرف آموکسی سیلین در سه ماهه اول بارداری که زمان رشد و شکل گیری جنین است می تواند با نقایص بدو تولد، به ویژه شکاف کام مرتبط باشد. به همین دلیل مهم است که پزشک از بارداری فرد و زمان آن مطلع باشد. از آن جا که هر بارداری متفاوت است، اگر نگران مصرف آموکسی سیلین هستید با پزشک مشورت کنید.

آموکسی سیلین در بارداری

آموکسی سیلین در بارداری

اگر قبل از این که متوجه بارداری خود شدید آموکسی سیلین مصرف کرده اید، چه باید کنید؟

اگر قبل از این که متوجه شوید باردار هستید، آموکسی سیلین مصرف کرده اید، وحشت نکنید. با پزشک خود تماس بگیرید تا در مورد توقف مصرف یا ادامه آن شما را راهنمایی کند.

اگر به تازگی چرخه قاعدگی تان به تاخیر افتاده و متوجه شده اید که باردار هستید، نگران نباشید. آزمایش نتایج حاصل از ارتباط بین آموکسی سیلین و افزایش خطر شکاف کام، متناقض بوده است. حتی اگر داده ها درست باشد، این احتمال که جنین شما تحت تاثیر این عارضه قرار گیرد بسیار کم است.

ملاحضات ایمنی

برای مصرف آموکسی سیلین در دوران بارداری، باید از چند نکات ایمنی آگاه باشید. از آن جا که آموکسی سیلین از جریان خون مادر به جفت منتقل می شود، مهم است که خطرات بالقوه مرتبط با استفاده از آموکسی سیلین در دوران بارداری را بشناسید.

واکنش آلرژیک

آموکسی سیلین ممکن است باعث واکنش های آلرژیک در برخی افراد شود، اگر چه واکنش های شدید نادر است. در صورتی که نسبت به آموکسی سیلین یا نوع دیگری از پنی سیلین حساسیت دارید، بهتر است این دارو را مصرف نکنید. اگر در هنگام مصرف آموکسی سیلین هرگونه علائم حساسیت یا بثورات پوستی مشاهده کردید، مصرف دارو را تا زمانی که با پزشک مشورت کنید، متوقف کنید.

افزایش خطر شکاف کام

طبق برخی پژوهش ها مصرف آموکسی سیلین در دوران بارداری با افزایش خطر شکاف کام در نوزادان مرتبط است. از دیرباز نگرانی در مورد این موضوع وجود داشته، اما نتایج تست متناقض بوده است.

از آن جا که احتمال خطر ابتلا به شکاف کام با مصرف آموکسی سیلین در سه ماهه اول بارداری وجود دارد، بهتر است که جانب احتیاط را رعایت کنید و در این مرحله از مصرف دارو اجتناب کنید. پس از سه ماهه اول بارداری جای نگرانی وجود ندارد، زیرا کام دهان جنین به طور کامل در هفته دوازدهم شکل می گیرد، بنابراین آموکسی سیلین در سه ماهه دوم یا سوم بارداری باعث شکاف لب یا شکاف کام نمی شود.
آموکسی سیلین را فقط در مواقع کاملا ضروری مصرف کنید.

بهتر است در دوران بارداری آنتی بیوتیک مصرف نکنید. آنتی بیوتیک برای بیشتر عفونت های تنفسی فوقانی توصیه نمی شود (مگر در موارد حاد)، به ویژه در سه ماهه اول بارداری که زمان رشد و شکل گیری جنین است.

اگر علائم بیماری شدت یافت و بهبودی حاصل نشد، سریع با پزشک خود تماس بگیرید. در برخی موارد آنتی بیوتیک بهترین روش درمانی است، زیرا عفونت های درمان نشده می توانند با خطراتی همراه باشند. حتی اگر علائم خفیف باشد، همیشه بهتر است به دنبال کمک های پزشکی باشید.

خلاصه مطلب

آموکسی سیلین یک آنتی بیوتیک است که به طور کلی در دوران بارداری ایمن در نظر گرفته می شود. بهتر است در هفته های اول بارداری از آموکسی سیلین اجتناب شود، زیرا طبق برخی داده ها خطر ابتلای نوزاد به شکاف کام افزایش می یابد. این مسئله در مورد سه ماهه دوم بارداری صدق نمی کند، زیرا کام دهان در این مرحله به طور کامل شکل می گیرد.

در دوران بارداری بهتر است آموکسی سیلین یا سایر آنتی بیوتیک ها در مواقع کاملا ضروری مصرف شوند و مهم است که دارو طبق دستور مصرف شود. هرگونه سوال یا نگرانی در مورد استفاده از آموکسی سیلین در بارداری را با پزشک خود در میان بگذارید.

2.3 3 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات