بهترین شیوه های پاسخ شنوایی مغز کودکان (ABR)

تست ABR نوزاد

ارزیابی آستانه های شنوایی نوزادان و کودکان برای متخصص شنوایی چالشی ویژه است. پژوهش ها نشان داده کاهش شنوایی درمان نشده در دوران نوزادی و کودکی منجر به تاخیر در رشد گفتار و زبان می شود. پزشکان متخصص شنوایی کودکان با اصول تشخیص شنوایی اولیه و درمان آن به خوبی آشنا هستند. این دستورالعمل ها شامل تشخیص قطعی اختلال شنوایی بعد از 3 ماهگی و شروع درمان پس از 6 ماهگی نوزادان است. پاسخ شنوایی مغز (ABR) مطمنن ترین روش تشخیص اختلالات شنوایی در نوزادان است. با این حال، سطح تحصیلات و مهارت ABR همه متخصصان شنوایی یکسان نیست.

روش های تست شنوایی بر اساس نوع بیماری یا هدف آزمون متفاوت است. نوع آزمون به سن و علائم کودک بستگی دارد (تست کودکان بسیار متفاوت از بزرگسالان است). شایع ترین کاربرد آزمون شنوایی در نوزادان یا کودکان، تخمین آستانه های شنوایی است. به طور معمول تست ABR برای تشخیص بیماری های نورولوژیک (مغز و اعصاب) بیماران بزرگسال (زمانی که احتمال آسیب شناسی پس حلزونی وجود دارد) در کلینیک شنوایی انجام می شود.

این مقاله بر بهترین شیوه های تست ABR نوزادان و ارزیابی آستانه های شنوایی برای متخصص شنوایی تمرکز دارد.

تغییرات آزمون پاسخ شنوایی مغز ABR

پیشرفت های تکنولوژی در حال حاضر به متخصص شنوایی اجازه می دهد تا آستانه شنوایی کودکانی که قادر به همکاری در آزمایش های رفتاری نیستند را تعیین کند. ممکن است اطلاعات و آموزش پیشرفت تکنولوژی آزمون پاسخ شنوایی مغز و عملکرد آن به راحتی در دسترس برخی از متخصصان شنوایی نباشد. با این حال، پزشکان متخصص کودکان باید با بیشترین دستورالعمل های فعلی و بهترین شیوه های مربوط به اقدامات آزمون های الکتروفیزیولوژیک کودکان مانند ABR ، پتانسیل های حالت پایدار شنوایی (ASSR) و پیش بینی دقیق آزمون آستانه های شنوایی رفتاری بر اساس یافته های ABR آشنا باشند.

تست ABR نوزاد

تست ABR نوزاد

آماده سازی نوزادان برای آزمون پاسخ شنوایی مغز

پروتکل های تست تخمین آستانه شنوایی نوزادان (ABR) بسیار خاص است. ملاحظاتی در این زمینه وجود دارد که برای اطمینان از نتایج دقیق و کامل آزمون ضروری است.

وضعیت بیمار در طول آزمایش بسیار مهم است. با پیشرفت تکنولوژی مانند میانگین تعدیل شده، آزمایش از یک نوزاد ناآرام باعث می شود که زمان تست طولانی، شکل موج نویز دار و شاید نتایج اشتباه و نادرست باشد. خواب طبیعی نوزاد معمولا بر آرام بخش ترجیح داده می شود. مراحل انجام شده توسط شنوایی شناس قبل از آزمایش می تواند به خواب طبیعی و یک جلسه آزمون موفق کمک کند.

قبل از شروع آزمایش از والدین خواسته می شود فرزندشان را بخوابانند. نوزادان و کودکان باید برای آزمایش ABR خواب باشند. متأسفانه، هنگام اتصال الکترود و نصب هدفون نوزادان بیدار می شوند و دوباره به خواب نمی روند. توصیه می شود در ساعات قبل آزمایش کودک نخوابد و گرسنه باشد و قبل از شروع، تغذیه شود تا به راحتی به خواب رود. تغذیه یک کودک خسته و گرسنه درست قبل از آزمایش، به خواب راحت او در طول آزمون کمک می کند.

زمان تست شنوایی سنجی ABR نوزادان مشخص نیست. یک جلسه ممکن است 1 تا 2 ساعت زمان ببرد یا در صورت بیدار شدن نوزاد در طول آزمایش، بیشتر طول بکشد. مراحل زیر باید برای انجام این تست در نظر گرفته شوند:

– اتاق تست باید کم نور و مجهز به یک صندلی راحتی برای والدین باشد (ممکن است نیاز به نگه داشتن کودک در طول آزمون باشد).

– دستگاه ABR باید برای جلسه تنظیم شود، پرونده بیمار آماده و پروتکل لازم در نظر گرفته شود.

– تمام لوازم تست مانند الکترودها، چسب، نوار، راهنمایی های هدفون درون گوشی، گاز پانسمان، ژل NUPREP و یک قلم نوری باید برای دسترسی راحت آماده باشند.

– برای جلوگیری از پارازیت و حواس پرتی، گوشی های تلفن همراه باید در طول آزمایش خاموش شوند.

با آماده سازی محل اتصال الکترود برای نوزاد، تست را شروع کنید. معمولا سرهم کردن 3 الکترود برای تست ABR سنتی کافی است، از الکترود غیر معکوس برای پیشانی بالا (FZ) و الکترود معکوس (آزمایش گوش) و الکترود معمولی برای استخوان پس گوشی یا نرمه گوش (زائده ماستویید) استفاده کنید.

با این حال، شما می توانید برای تست هر دو گوش به طور همزمان با پاسخ حالت پایدار شنوایی (ASSR) یا یک مجموعه دو کاناله، چهارمین الکترود را به پایین پیشانی نوزاد متصل کنید. ممکن است الکترود چهارم استفاده نشود، اما در زمان خواب نوزاد فرصتی برای اتصال آن ندارید.

رویکرد تست پاسخ شنوایی مغز

هدف اصلی آزمون ABR نوزادان، تخمین آستانه های شنوایی در محدوده فرکانسی 500 تا 4000 هرتز برای هر گوش است. در این پروتکل باید از محرک های صوتی برای ثبت فرکانس خاص استفاده شود. افزون بر این میزان تحریک باید در نظر گرفته شود تا نوزاد خوابیده باقی بماند و اطلاعات کافی جمع آوری شود. نرخ محرک 39.7 بر ثانیه می تواند زمان تست را بدون اثر منفی بر مورفولوژی موج کاهش دهد. با سرعت محرک سریع شروع کنید و تنها در صورت نیاز برای کیفیت شکل موج، آن را پایین بیاورید.

تست ABR نوزاد

تست ABR نوزاد

انواع محرک برای تست ABR نوزادان عبارت است از کلیک های پهن باند، جیر جیر (chirps) و فرکانس خاص تن و یا محرک های مدوله شده مورد استفاده در تست ASSR .محرک کلیک پهن باند اطلاعات آستانه شنوایی را در فرکانس های خاص ارائه نمی دهد. با این حال، شکل موج تولید شده منجر به تایید یک مسیر شنوایی کامل با تجزیه و تحلیل تاخیرهای مطلق و بین امواج I، III و V و اختلاف زمان تأخیر موج V می شود. ارائه محرک کلیک در شدت بالای آستانه می تواند پاسخ های واضحی را در عرض 30 تا 60 ثانیه ایجاد کند. در این مرحله باید مقایسه شکل موج جمع آوری شده با محرک کلیک با چگالی کم به زیاد (متراکم) انجام شود تا طیف اختلال نوروپاتی شنوایی (ANSD) رد شود. با تایید سلامت مسیر شنوایی، آزمایش با محرک های فرکانس خاص ادامه می یابد. در صورت وجود، برای تخمین ادیوگرام نوزاد تست پاسخ حالت پایدار شنوایی (ASSR) اطلاعات طیفی را با سرعت بالا ارائه می دهد و به طور همزمان از هر دو گوش فرکانس ها و شدت های متعددی را آزمایش می کند. برخلاف ABR که به دامنه و تاخیر بستگی دارد، ASSR از دامنه ها و فازها در مقیاس طیفی (فرکانس) استفاده می کند. این تست از محرک های صوتی مکرر با سرعت تکرار بالا تحریک می شود، ولی ABR با استفاده از اصوات کوتاه با سرعت تکرار نسبتا پایین ارائه می شود.

اگر پاسخ حالت پایدار شنوایی (ASSR) در دسترس نباشد، هر گوش به صورت جداگانه با استفاده از شدت های چندگانه در محدوده فرکانس 500، 1000، 2000 و 4000 هرتز آزمایش می شود. آموزش تست شنوایی سنجی ABR به تکرار هر شکل موج نیاز دارد (در صورت وجود پاسخ های روشن، تکرار فقط در آستانه شنوایی توصیه می شود). پروتکل های ABR اغلب از کلیک در یک گوش استفاده می کند، ولی در ASSR می توان همزمان 4 فرکانس (500 ، 1000 ، 2000 و 4000 هرتز) برای هر دو گوش ارسال کرد.

در نهایت، شیوه ای که در آن پاسخ ها تحلیل و طبقه بندی می شود نباید نادیده گرفته شود. تکنولوژی ASSR تجزیه و تحلیل اطلاعات طیفی را بر اساس نسبت سیگنال به نویز و احتمال آماری وجود پاسخ ارائه می دهد. بسیاری از دستگاه های ABR ارزیابی های عینی برای شنوایی حرفه ای ارائه می دهند و شناسایی پاسخ واضح یا بدون پاسخ واضح را در نظر می گیرند.

تست ABR نوزاد

ملاحظات انتخاب دستگاه غربالگری شنوایی ABR

هنگام انتخاب یک دستگاه ABR، مهم است که نوع بیماری و هدف ارزیابی را در نظر گرفت. ملاحظات مورد نظر شامل موارد زیر است:

– تعداد کانال ها

– انواع محرک های صوتی

– انعطاف پذیری جمع آوری/ ثبت/ پارامترهای محرک

– ارزیابی نسبت سیگنال به نویز (SNR)

– پاسخ حالت پایدار شنوایی ASSR

– قابلیت اجرای ارزیابی های دیگر مانند آزمون گسیل های صوتی گوش

– دستگاه قابل حمل و دستی

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات