سونوگرافی سه بعدی چیست؟

نمی دانید که باید در دوران بارداری سونوگرافی سه بعدی انجام دهید یا نه؟ با این فناوری سونوگرافی بارداری و نحوه آن آشنا شوید.

سونوگرافی سه بعدی به شما نگاهی بسیار واضح تر از جنین و ویژگی های کوچک آن می دهد. در این جا همه چیزهایی که باید در مورد سونوگرافی سه بعدی کودک بدانید، از جمله مزایا و نحوه مقایسه آن ها با سونوگرافی های دو بعدی و چهار بعدی آورده شده است.

سونوگرافی سه بعدی چیست؟

سونوگرافی‌ های سه‌ بعدی مانند نمونه‌ های دو بعدی خود، از امواج صوتی با فرکانس بالا و نرم‌افزار تصویربرداری ویژه برای ایجاد تصاویری از بافت‌های نرم، اندام‌ها و سایر آناتومی جنین شما استفاده می‌کنند. اما سونوگرافی سه بعدی تصاویر بسیار واضح تر و شفاف تری از جنین ایجاد می کند.

فناوری سه بعدی، کیفیت تصویربرداری اولتراسوند را بسیار بهبود بخشیده است. آن ها یک تصویربرداری با کیفیت بسیار واقعی و شبیه عکس ارائه می دهند.

سونوگرافی سه بعدی مانند سایر سونوگرافی های شکم انجام می شود. ابتدا پزشک یا تکنسین سونوگرافی ژل اولتراسوند را روی شکم شما مالیده و سپس یک مبدل را در سراسر ناحیه حرکت می دهد. مبدل که کمی شبیه به یک کنترل از راه دور است، امواج صوتی را به سمت رحم و جنین داخل آن هدایت می کند و تصویری از جنین در حال رشد به شما می دهد. تصاویر روی صفحه ای ظاهر می شوند که ارائه دهنده شما می تواند اطلاعات را بخواند و عکس های ثابت را ذخیره کند.

سونوگرافی سه بعدی را می توان در هر زمانی در دوران بارداری، علاوه بر سونوگرافی دو بعدی یا به جای آن انجام داد. پزشکان گاهی ترجیح می دهند تا سونوگرافی را بین هفته های 24 تا 34 انجام دهند، زیرا در این بازه ی زمان جنین به اندازه کافی رشد کرده و به درستی دیده می شود. همچنین احتمال کمتری وجود دارد که مایع آمنیوتیک یا موقعیت جنین در لگن نتایج را دچار مشکل کند.

سونوگرافی سه بعدی

 سونوگرافی سه بعدی

مزایای سونوگرافی سه بعدی نوزاد

از آنجایی که تصاویر در سونوگرافی سه بعدی بسیار واضح تر هستند، می توانند به پزشک شما اجازه دهند تا مشکلات خاص رشد جنین شما را شناسایی کند.

هنگامی که سونوگرافی سه بعدی همراه با سونوگرافی دو بعدی استفاده می شود، می تواند به تشخیص زودهنگام بسیاری از نقایص بالقوه، از جمله شکاف لب یا شکاف کام، سایر ناهنجاری های سر و صورت، نقایص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا و ناهنجاری های اسکلتی کمک کند.

و از دیدگاه والدین منتظر، سونوگرافی‌ های سه‌ بعدی نگاه بسیار بهتری به چهره جنین شما ارائه می‌کنند که این فناوری جدید را برای والدین آینده هیجان‌ انگیزتر می‌کند.

آیا سونوگرافی سه بعدی ایمن است؟

درست مانند سونوگرافی های دو بعدی، سونوگرافی سه بعدی شامل هیچ اشعه ای از جمله اشعه ایکس نیست و به طور کلی زمانی که تحت نظارت یک متخصص پزشکی آموزش دیده انجام شود، برای شما و جنین شما بی خطر است. با این حال، سازمان غذا و داروی فدرال (FDA) به مادران باردار هشدار می دهد که از «تصاویر یادگاری» و مانیتورهای قلب که خارج از مطب پزشکان انجام می‌شود، خودداری کنند، زیرا ممکن است خطراتی برای جنین در حال رشد شما ایجاد کنند.

مطمئن ترین کار این است که سونوگرافی های خود را بر اساس توصیه های پزشک برنامه ریزی کنید. اما درخواست عکس برای به اشتراک گذاشتن با خانواده و دوستان هرگز ضرری ندارد!

تفاوت بین سونوگرافی سه بعدی و سونوگرافی 4 بعدی چیست؟

در حالی که سونوهای سه بعدی تصاویر ثابت سه بعدی واضحی از جنین شما تولید می کنند، سونوگرافی های 4 بعدی با فیلمبرداری یک قدم جلوتر می روند. شما تصویری از حرکات زنده و همان لحظه ی جنین خود را می بینید، بنابراین می‌توانید در همان لحظه مشاهده کنید که جنین شما دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد؛ مانند لبخند زدن، پوزخند زدن، مکیدن انگشت شست. تاخیر زمانی کوتاه سونوگرافی‌های دوبعدی در این سونو ایجاد نمی شود.

سونوگرافی سه بعدی

آیا باید سونوگرافی سه بعدی یا چهار بعدی بگیرم؟

به طور طبیعی، تقاضا برای سونوگرافی های سه بعدی و چهار بعدی به شدت زیاد است زیرا والدین بیشتری می خواهند این سونو و مشاهده ی جنین خود را تجربه کنند. در حالی که این فناوری به طور گسترده در مطب پزشکان در دسترس است، اگر به شما پیشنهاد نشد نگران نباشید. سونوگرافی دو بعدی سنتی هنوز در غربالگری مشکلات احتمالی و اطمینان از اینکه همه چیز در رحم مادر خوب است، موثر است.

در واقع، دکتر توصیه می کند که از وسوسه ی رفتن به سونوگرافی سه بعدی یا چهار بعدی خودداری کنید، مگر اینکه پزشک شما آن را به عنوان بخشی از یک ویزیت برنامه ریزی شده منظم پیشنهاد کند. پزشکان معتقدند: «انتخاب سونوگرافی 3 بعدی/4 بعدی در بارداری برای به دست آوردن تصاویر «بهتر» از جنین مطلقاً الزامی نیست و ممکن است در صورت انجام مکرر و خارج از توصیه پزشک خطرناک باشد.»

در اولین سونوگرافی چه چیزی را باید انتظار داشت؟

اگرچه سونوگرافی های ضروری پزشکی که توسط متخصصین انجام می شود آسیبی ندارد اما به طور کلی سونوگرافی ممکن است بافت ها را گرم کند یا حباب های کوچکی به نام کاویتاسیون ایجاد کند. به همین دلیل، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) توصیه می کند که والدین به اشتیاق دریافت انواع تصاویر و ویدئوهای اولتراسوند برای داشتن یادگاری به سمت سونوهای چند بعدی نروند.

طبق گفته FDA، “اثرات طولانی مدت گرم کردن بافت و کاویتاسیون مشخص نیست.” بنابراین، اسکن اولتراسوند باید تنها در صورت نیاز پزشکی، بر اساس نسخه و توسط اپراتورهای آموزش دیده انجام شود.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات