تاثیر آنتی بیوتیک بر باروری

تاثیر آنتی بیوتیک بر باروری

وقتی تصمیم به بارداری می گیرید شما باید به دقت به رژیم غذایی خود دقت کنید تا بتوانید شانس بارداری خود را افزایش دهید. همچنان این موضوع بدان معنی است که باید از هر خوراکی و چیزی که می تواند باردار شدن تان را مختل کند، پرهیز کنید. آنتی بیوتیک ها یکی از عوامل بازدارنده هستند که سبب تغییر در بدن می شوند و کمک می کنند تا از بیماری بهبود پیدا کنید.

پزشکان پیشنهاد می کنند زنانی که سعی در بارداری دارند باید از مصرف آنتی بیوتیک های خاص و داروهای سرماخوردگی پرهیز کنند. با این حال، هیچ مدرک علمی در دسترس نیست که ثابت کند مصرف آنتی بیوتیک می تواند در باروری تاثیر بگذارد. در حقیقت، بیماری هنگام تخمک گذاری ممکن است هیچ اثری بر باردار شدن نداشته باشد اما می تواند بر تمایل شما به برقراری رابطه ی جنسی اثر بگذارد.

آیا آنتی بیوتیک ها می توانند روی باروری اثر بگذارند؟

آنتی بیوتیک ها، طیف وسیعی از داروهای ضد میکروبی هستند که به مبارزه با عفونت های باکتریایی کمک می کنند. آنها رایج ترین داروها در پزشکی مدرن هستند. در ادامه خواهیم گفت که چگونه این مساله در باروری زنان و همچنین مردان تأثیر دارد:

تاثیر آنتی بیوتیک بر باروری

تاثیر آنتی بیوتیک بر باروری

1. تأثیر آنتی بیوتیک ها بر باروری زنان

بسیاری از خانم هایی که آنتی بیوتیک میل می کنند، نگران هستند که آیا این مساله می تواند نازایی ایجاد کند یا خیر. ترس اصلی آنها این است که آنتی بیوتیک ها می توانند مانع از قاعدگی، تخمک گذاری یا لانه گزینی جنین شوند و این امر باعث می شود که بارداری برای آنها دشوار شود. اما هیچ اثبات قطعی درمورد اثرات مضر آنتی بیوتیک روی هورمون هایی که چرخه قاعدگی، تخمک گذاری یا باروری را کنترل می کنند وجود ندارد.

2. تأثیر آنتی بیوتیک ها بر باروری مردان

بیشتر تحقیقات انجام شده برای بررسی پیامدهای آنتی بیوتیک ها در باروری؛ بیشتر بر باروری مردان متمرکز است و نه باروری زنان. مطالعات نشان می دهد که چندین آنتی بیوتیک مانند تتراسایکلین، پنی سیلین، اریترومایسین می توانند روی اسپرم و باروری مردان تأثیر منفی بگذارند. برخی از داروها منجر به کاهش کیفیت مایع منی می شوند.

شانس بارداری هنگام مصرف آنتی بیوتیک چقدر است؟

مصرف آنتی بیوتیک ها در حالی که برای بارداری تلاش می کنید، بسیار بعید است که بر شانس شما تأثیر بگذارد. در بعضی موارد، زنانی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند، گزارش کرده اند که در الگوهای تخمک گذاری خود، به ویژه در تولید مخاط دهانه رحم ، دچار تغییراتی شده اند. با این حال، هیچ داده قطعی برای تایید این مسئله وجود ندارد. در حقیقت، عفونت در بدن زن ممکن است یکی از علل بزرگتر ناباروری موقتی او باشد. مصرف آنتی بیوتیک می تواند با درمان موثر عفونت در باردار شدن به شما کمک کند که ممکن است این یک محدودیت مهم در روند بارداری باشد. درمان آنتی بیوتیکی ممکن است به بهبود عملکرد سیستم تولید مثل که ممکن است در اثر عفونت باکتریایی ضعیف شده باشد؛ کمک کند.

تاثیر آنتی بیوتیک بر باروری

تاثیر آنتی بیوتیک بر باروری

خطرات مصرف آنتی بیوتیک ها در بارداری

استفاده از برخی آنتی بیوتیک ها و داروهای سرماخوردگی در صورت باردار شدن و ندانستن بارداری، ممکن است خطر ایجاد کند. به طور معمول آنتی بیوتیک هایی مانند کلیندامایسین و سفالوسپورین ها در هنگام بارداری بی خطر محسوب می شوند اما سایر آنتی بیوتیک ها می توانند اثر منفی بر بارداری شما بگذارد. مصرف آنتی بیوتیک های قوی در دوران بارداری می تواند باعث نقص رشد جنین در حال رشد یا سقط جنین شود. بنابراین، عاقلانه است در صورت ابتلا به عفونت پیش از اقدام به بارداری برای درمان اقدام کنید تا از عوارض احتمالی در آینده جلوگیری شود. داروهایی که در دسته A یا B قرار دارند ، همانطور که در لیست FDA تأیید شده، ممکن است در دوران بارداری بی خطر باشند.

تاثیر آنتی بیوتیک بر باروری

دسته A شامل آنتی بیوتیک هایی است که شناخته شده و هیچ آسیبی به جنین وارد نمی کند. مایکوستاتین در حال حاضر تنها آنتی بیوتیک موجود در دسته A است.

دسته B، رایج ترین گروه، شامل آنتی بیوتیک هایی است که سبب نقص در جنین یا عوارضی بارداری نمی شوند. آنتی بیوتیک های ذکر شده به عنوان گروه B شامل پنی سیلین، آموکسی سیلین، آمپی سیلین، کلوکساسیلین، فلوكوكواسیلینین، سفالكسین، سفادین، سفوروكسیم، سفیكسیم، سفپوكسیم، سفوتاكسیم، سفریاكسون، آزیترومایسین، اریترومایسین، کلوتریمازول، ناپروکسن و مترونیدازول.

آنتی بیوتیک های مختلف حاوی مواد مختلفی هستند که می توانند زنان را تحت تأثیر قرار دهند. بنابراین همیشه توصیه می شود که از خود درمانی خودداری کنید و قبل از مصرف آنتی بیوتیک به پزشک مراجعه کنید. همچنین، در صورت بروز هرگونه بیماری، به پزشک خود اطلاع دهید تا با توجه به شرایط شما دارو تجویز کند.

2.3 8 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات