آیا نظریه رمزی (Ramzi) درست است؟

تئوری رمزی (که روش رمزی نیز نامیده می شود) بر این ادعا است که می توان در هفته ی 6 بارداری با استفاده از تصاویر سونوگرافی، جنسیت بچه را تعیین کرد. هیچ گواهی بر درستی ادعای این نظریه در دست نیست و متخصصین این نظریه را تایید نمی کنند. در واقع، بنظر می رسد که این نظریه حقه ای فریبنده باشد.

برخی از زنان باردار کنجکاو هستند که به هر شکل این نظریه را امتحان کنند؛ اما شانس اینکه جواب بدست آمده از این راه درست باشد درست به اندازه ی حدس زدن است: یعنی 50/50 ممکن است جنسیت بچه را درست تشخیص دهید.

طبق این نظریه، محل قرارگیری جفتِ در حال رشد (که باید به روشی بسیار دقیق تعیین شود) می تواند جنسیت بچه را مشخص کند. بر مبنای این نظریه، اگر جفت در سمت راست رحم در حال شکل گیری باشد بیشتر احتمال می رود که بچه پسر باشد. به همین شکل، اگر جفت در سمت چپ رحم در حال رشد باشد، بچه احتمالا دختر می شود.

نظریه رمزی

نظریه رمزی

نظریه ی رمزی از کجا نشأت می گیرد؟

بنظر می رسد که این نظریه با انتشار مقاله ای در وب سایت ObGyn.net در سال 2011 پا گرفته است. نام نویسنده یا جایگاه علمی اش در مقاله ذکر نشده ولی در جایی دیگر این نظریه به دکتر سعد رمزی اسماعیل (Saad Ramzi Ismail) نسبت داده شده است. همچنان مشخص نیست که این پزشک کیست و رتبه و مدارک علمی اش چیست.

سایت ObGyn.net تحت مالکیت یک شرکت رسانه ای قرار دارد که خود را به عنوان مجمع آنلاین متخصصین پزشکی معرفی می کند. در این سایت سیستم ارزیابی پیر ریویو (peer-reviewed) در کار نیست. به این معنی که مقالات و تحقیقات، قبل از انتشار در این سایت توسط دیگر متخصصین علمی و پزشکی ارزیابی نمی شوند تا صحت و اعتبارشان بررسی گردد.

بهترین سونوگرافی تهران

سونوگرافی تعیین جنسیت

طبق آنچه در مقاله آمده است، بیش از 5000 زن باردار در هفته ی ششم بارداری، سونوگرافی داده اند تا مشخص گردد که جفت در کدام سمت رحم در حال شکل گیری است. سپس همین زنان در هفته ی هجده تا بیست بارداری دوباره سونوگرافی داده اند تا جنسیت بچه تعیین شود (معمولا در این بازه ی زمانی پزشک با مشاهده ی دستگاه تناسلی جنین در تصاویر سونوگرافی می تواند جنسیت او را تعیین کند).

مقاله بر این ادعا است که محل قرارگیری جفت در 98 تا 99 درصد موارد با جنسیت بچه تطابق داشته است- سمت راست، پسر و سمت چپ، دختر.

نظریه رمزی

آیا مدارک و شواهد علمی برای تایید روش رمزی موجود است؟

خیر. مدارک موجود تنها در جهت رد این روش هستند. بر اساس نتایج یک تحقیق استرالیایی که در مجله ی (Ultrasound in Obstetrics & Gynecology) به چاپ رسیده است، محققین این نظریه را آزمایش کرده و هیچ ارتباطی میان محل قرارگیری جفت و جنسیت بچه نیافته اند.

سازمان های حرفه ای پزشکی از جمله کنگره ی متخصصین زنان و زایمان آمریکا (ACOG) نظریه رمزی را معتبر نمی دانند. یکی از سخنگویان این کنگره اذعان داشته است که تعیین جنسیت بچه با توجه به محل جفت، امری “بسیار نامحتمل” است.

جیسون رتزکه (Jason Retzke)، متخصص طب مادر و جنین نیز بر این باور است که تفاوت محل قرارگیری جنین مذکر و مونث در رحم، حرفی بی پایه و اساس است و همین که این نظریه از زمان انتشارش در سال 2011 به بعد گسترش نیافته، خود گواهی بر عدم اعتبارش است.

مترجم: ملوک دانشمند

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات