آزمایشات سه ماهه اول بارداری

آزمایش های سه ماهه اول بارداری

در اینجا به تست‌هایی اشاره می‌شود که ممکن است در سه ماهه اول بارداری نیاز به انجام آن‌ها باشد:

آزمایش‌های خون:

طی اولین معاینات‌تان، پزشک متخصص یا ماما، گروه خونی و عامل آر‌هاش (Rh) یا همان فاکتور رزوس (rhesus) شما را مشخص می‌کنند، کم‌خونی احتمالی‌ و میزان ایمنی بدن‌تان به سرخچه (German measles) را بررسی می‌کنند. همچنین برای هپاتیت بی، سیفلیس، اچ‌ آی‌ وی (HIV) و دیگر بیماری‌های تقاربی از شما آزمایش می‌گیرند.

برحسب سوابق خانوادگی، قومی و نژادی‌تان ممکن است پزشک از شما بخواهد که آزمایشات و مشاورۀ ژنتیکی بدهید تا به این واسطه میزان خطر احتمالی ابتلای‌تان به بیماری‌هایی نظیر تی-ساکس (Tay-Sachs)، فیبروز سیستیک (cystic fibrosis)، آنمی داسی‌شکل (sickle cell anemia) بررسی شود؛ البته در صورتیکه این آزمایشات در جلسات معاینۀ پزشکی‌تان قبل از انجام لقاح انجام نگرفته باشند.

آزمایش های سه ماهه اول بارداری
آزمایش های سه ماهه اول بارداری

میزان خطر ابتلا به توکسوپلاسموز (toxoplasmosis) و ویروس واریسلا (ویروسی که منجر به بروز آبله‌مرغان می‌شود) نیز در صورت لزوم بررسی می‌شود. همچنین ممکن است پزشک میزان هورمون اچ‌سی‌جی (hCG :گنادوتروپین جفتی انسانی)، هورمونی که توسط جفت ترشح می‌شود و هورمون پروژسترون (progesterone)، هورمونی که به ادامۀ بارداری کمک می‌کند را در این آزمایشات خون بررسی کند.

آزمایش خون برای تشخیص سندروم داون در بارداری

سونوگرافی رشد جنین

سونوگرافی تعیین جنسیت

آزمایش ادرار:

در مراحل اولیه بارداری از شما خواسته می‌شود تا آزمایش ادرار بدهید. پزشک متخصص یا ماما نمونۀ ادرارتان را به دنبال وجود احتمالی علائم و نشانه‌های عفونت کلیه بررسی می‌کنند؛ در صورت لزوم، برای تایید بارداری‌تان میزان هورمون اچ‌سی‌جی در این نمونۀ ادرار اندازه‌گیری می‌شود (برای تایید بارداری، ممکن است به جای آزمایش ادرار hCG از آزمایش خون hCG) استفاده شود. در طی سه ماهه اول بارداری آزمایشات ادرار به‌طور منظم انجام می‌گیرند تا میزان گلوکز (از علائم بیماری دیابت) و پروتئین که می‌تواند نشانگر پره اکلامپسی ( preeclampsia) باشد به‌طور مداوم و منظم بررسی شود. پره اکلامپسی همان مسمومیت بارداری است و می‌تواند با فشارخون بالا همراه باشد.

آزمایش های سه ماهه اول بارداری
آزمایش های سه ماهه اول بارداری

آزمایش های سه ماهه اول بارداری

در اواخر سه ماهه اول بارداری، پزشک از شما می‌خواهد که آزمایش‌های ژنتیک بدهید. قبل از هر چیز، خودتان باید تصمیم بگیرید که اصلا مایل به انجام چنین آزمایش‌هایی هستید یا نه. بسیاری از زنان بر این باورند که این آزمایشات فقط استرس اضافی ایجاد می‌کنند و ترجیح می‌دهند که صبر کنند و بعد از تولد بچه از نرمال بودن ژنتیکی بچه مطلع شوند. برعکس، برخی دیگر از زنان ترجیح می‌دهند که قبل از تولد بچه تمام آزمایشات ژنتیکیِ ممکن را انجام دهند، حتی اگر نتیجۀ 100% دقیق و قطعی نداشته باشند.

قبل از انجام آزمایشات ژنتیک، در مورد فواید و معایب آن‌ها با پزشک خود مشورت کنید و ببینید که آیا انجامشان برای خودتان و بارداری‌تان صحیح است یا نه. آزمایشات ژنتیک مختلفی وجود دارد؛ برخی از آن‌ها فقط به یک آزمایش خون محدود می‌شوند و برخی دیگر به همراه سونوگرافی فراصوت انجام می‌گیرند و هیچ‌یک خطری برای جنین ندارند. اگر نتایج این تست‌های غیرتهاجمی، نامعمول و نا‌به‌هنجار باشد، از شما خواسته می‌شود تا تست‌های دیگری انجام دهید. در آن زمان است که باید تصمیم بگیرید که آیا مایل به انجام آن‌ها هستید یا نه.

آزمایش های سه ماهه دوم بارداری

آزمایش های سه ماهه سوم بارداری

مترجم: ملوک دانشمند

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات