مراحل درمانی قبل از جراحی بارداری خارج رحمی

بارداری خارج از رحم با سونوگرافی ترانس واژینال و اندازه گیری هورمون بارداری (hCG) تشخیص داده می شود.

پس از تشخیص حاملگی خارج رحمی، برای تعیین ایمنی مصرف داروی متوترکسات ممکن است نیاز به انجام چند آزمایش‌ خون از جمله شمارش کامل خون (CBC) یا پنل متابولیک جامع (CMP) باشد.

این آزمایش ها همراه با تست نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام (ECG)، برای ارزیابی وضعیت پزشکی بیمار برای جراحی انجام می شود.

آمادگی برای جراحی بارداری خارج رحمی

جراح متخصص دستورالعمل هایی در مورد نحوه آمادگی برای جراحی (برنامه ریزی شده) در اختیار شما می گذارد. چند مورد آن عبارت است از:

– عمل در بیمارستان یا مرکز جراحی انجام می شود.

– لباس‌های راحت و گشاد بپوشید. از مصرف لوازم آرایش، کرم مرطوب کننده، عطر یا لاک ناخن خودداری کنید. تمام اشیاء با ارزش از جمله جواهرات را در خانه بگذارید.

– از نیمه شب قبل از جراحی چیزی نخورید یا ننوشید.

– تا یک هفته قبل از جراحی، مصرف داروهایی که باعث افزایش خطر خونریزی می‌شوند را متوقف کنید، از جمله داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ادویل (ایبوپروفن). (برای کمک به جلوگیری از عوارض جراحی، تیم جراحی خود را از تمام داروهایی که مصرف می‌کنید، از جمله داروهای نسخه‌ای و بدون نسخه، مکمل‌های غذایی و داروهای گیاهی مطلع کنید.)

جراحی حاملگی خارج رحمی

– از آن جا که ممکن است پس از جراحی دچار خونریزی واژینال و گرفتگی یا تورم شکمی شوید، نوار بهداشتی و لباس راحت (برای رفتن به خانه) همراه خود داشته باشید. بردن مدارک شناسایی و دفترچه بیمه نیز نیاز است. شما همچنین بعد از عمل به همراه نیاز دارید (تا برای رفتن به خانه کمک تان کند).

در صورت بستری پس از جراحی، موارد زیر را همراه خود داشته باشید:

– لوازم پزشکی مصرفی (مانند اسپری آسم)

– لباس‌های راحت و گشاد برای رفتن به خانه

– کفش یا دمپایی ضد لغزش

– لوازم بهداشتی (مانند مسواک و شانه)

– وسایل شخصی (مانند کتاب و شارژر تلفن همراه)

تغییرات سبک زندگی قبل از عمل

قبل از جراحی در اسرع وقت مصرف سیگار را متوقف کنید. سیگار کشیدن باعث افزایش خطر عوارضی از جمله مشکلات تنفسی و طولانی شدن روند بهبود می شود.

برای جراحی انتظار چه چیزی را باید داشت؟

در روز جراحی، شما به بیمارستان یا مرکز جراحی می‌روید و معاینه می شوید. ممکن است لازم باشد مدارک شناسایی خود را نشان دهید.

قبل از جراحی

پس از معاینه شما لباس بیمارستان را می پوشید. سپس یک پرستار لیست داروهای تان را بررسی می کند، موارد حیاتی شما را ثبت می کند و برای تزریق مایعات و داروهای داخل وریدی، آنژوکت در دست یا بازوی شما قرار می دهد. در نهایت شما به اتاق جراحی می روید.

جراح به طور خلاصه در مورد عمل با شما صحبت می کند. در طول این زمان ممکن است نیاز به امضای فرم رضایت باشد. متخصص بیهوشی نیز روند بیهوشی و خطرات احتمالی مربوطه را با شما بررسی می کند.

جراحی حاملگی خارج رحمی

جراحی حاملگی خارج رحمی

روند جراحی

پس از انجام دادن کارهای اولیه و قرارگیری روی تخت جراحی، متخصص بیهوشی داروهای استنشاقی یا داخل وریدی به شما می دهد. پس از این مرحله شما به خواب می روید، دردی احساس نمی کنید و اتفاقاتی که در طول جراحی رخ می دهد را به خاطر نمی آورید.

در مرحله بعد، یک لوله تنفسی به نام لوله داخل تراشه در نای شما قرار داده می شود. این لوله به یک ونتیلاتور متصل می شود و هدف آن کنترل تنفس در حین عمل است.

عمل جراحی بارداری خارج رحمی حدود 45 تا 90 دقیقه طول می کشد و به طور کلی به روش زیر انجام می شود:

برش: جراح یک یا چند برش روی شکم ایجاد می کند. اندازه و تعداد برش ها به نوع جراحی که لاپاراتومی (تک برش بزرگ) یا لاپاروسکوپی (برش های کوچک و متعدد) باشد، بستگی دارد.

بررسی (تصویرگری): لوله فالوپ حاوی بارداری خارج از رحم از طریق محل برش قابل مشاهده خواهد بود. شکم ممکن است با گاز کربن دی اکسید پر شود، تا جراح بتواند اندام های شکمی را بهتر و واضح تر ببیند.

سالپنژکتومی: بخشی یا تمام لوله فالوپ حاوی تخمک بارور شده با استفاده از ابزارهای جراحی مختلف (مانند گیره، انبر فورسپس و قیچی) برداشته می شود.

سالپنگوستومی: یک برش در لوله حاوی بارداری خارج رحمی ایجاد می شود. بافت حاملگی با استفاده از ابزار مخصوصی به نام ساکشن از لوله خارج می شود. با جراحی لاپاراسکوپی، بافت در کیسه ای قرار می گیرد و از شکم خارج می شود. محل برش داخل لوله باقی می‌ماند تا خود به خود بهبود یابد.

بسته شدن: محل برش شکمی با بخیه یا چسب جراحی بسته می‌شود و با پانسمان پوشانده می‌شود.

بررسی آسیب‌شناسی: بافت برداشته شده ممکن است برای تایید تشخیص بارداری لوله‌ای به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده شود.

آماده سازی برای بهبودی: لوله تنفسی برداشته می‌شود و شما به اتاق ریکاوری منتقل می شوید.

جراحی حاملگی خارج رحمی

پس از جراحی انتظار چه چیزی را باید داشت؟

پس از جراحی برای از بین رفتن بیهوشی به اتاق ریکاوری منتقل می شوید، در آن جا شما به آرامی بیدار خواهید شد. یک پرستار علائم حیاتی شما را کنترل می کند و به مدیریت علائم رایج پس از عمل مانند درد و حالت تهوع کمک می کند.

شما پس از بیدار شدن و هوشیاری کامل، از بیمارستان مرخص می شوید (در صورت لاپاراسکوپی) یا به اتاقی در بخش بیمارستان منتقل می شوید (در صورت لاپاراتومی).

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات