تصاویر سونوگرافی سه ماهه اول جنین – هفته هفتم تا دوازدهم

عکس سونوگرافی سه ماهه اول

هفته هفتم بارداری

عکس سونوگرافی سه ماهه اول

در این هفته سر جنین بزرگتر می شود و ساختار مغز او تشکیل می شود. بینی و لنز چشم ها نیز شکل می گیرد.

آنچه در سونوگرافی این هفته قابل مشاهده است، جنین در حال رشد داخل کیسه حاملگی است. اطراف جنین پر از مایع آمنیوتیک است. این محیط برای رشد و نمو و همچنین حرکت جنین است. مایع آمنیوتیک جنین را از هر گونه فشار خارجی روی شکم محافظت می کند. قسمت های سیاه داخل سر بخشی از لوله های عصبی در حال رشد است.

عکس سونوگرافی سه ماهه اول

هفته هشتم بارداری

عکس سونوگرافی سه ماهه اول

جنین در این هفته حدود 1.5 سانتی متر است. وزن او نیز حدود 1.1 گرم است. دست ها و پاهای جنین در حال رشد است. انگشتان نیز شروع به فرم گرفتن می کنند اما هنوز فاصله ای بین آنها ایجاد نشده است. آرنج و گوش ها شکل می گیرند. بدن، بازوها و پاهای جنین به مرور کشیده تر می شوند. حرکات تند و تیز و کوچک جنین در سونوگرافی قابل مشاهده است.

در این تصویر می بینید که جنین با سر خود در سمت راست صفحه روی پشت دراز کشیده است. مغز او حالا به سه قسمت مغز قدامی، میانی و قسمت تحتانی تقسیم می شود. مانند هفته ی پیش ممکن است قسمت هایی از مغز مانند منطقه ی تاریک در قسمت پشت سر جنین دیده شود.

هفته نهم بارداری

عکس سونوگرافی سه ماهه اول

اندازه ی جنین در این هفته کمی بزرگتر است و وزن او نیز حدود 2 گرم می شود. پلک ها و گوش ها همچنان در حال رشد هستند.

آنچه در سونوگرافی این هفته رویت می شود، جنین در انتهای تصویر با سر در سمت چپ ظاهر می شود. بازوها و پاها در این زاویه دیده نمی شود اما بند ناف که از شکم جنین به جفت متصل است واضح است. سونوگرافیست طول فرق سر تا دنبالچه جنین (CRL) را اندازه گیری و برای بررسی روند رشد جنین و محاسبه ی LMP شما (آخرین روز قاعدگی) درج می کند.

پیشانی جنین رشد می کند و چانه نیز در حال توسعه است. انگشتان پای جنین حالا دیگر کم کم شکل گرفتند.

هفته دهم بارداری

قد جنین در این هفته معمولا بالای 3 سانتی متر است و وزن او نیز حدود 3 گرم است. رشد پلک ها و گوش ها هنوز ادامه دارد. گردن حالا شکل گرفته و انگشتان دست و پا رو به تکامل است.

آنچه در عکس سونو می بینید نمایان گر این است که جنین شما روز به روز بیشتر شبیه انسان می شود. بازوها و پاهای او حالا قابل مشاهده و به راحتی قابل تشخیص است. نواحی روشن و سفید رنگ موجود در عکس، استخوانهای صورت است.

تصویر زیر یک عکس از سونوگرافی سه بعدی 3D جنین است؛ همانطور که مشاهده می کنید جنین به حالت C قرار دارد و دستها و پاها کامل مشخص است. بند ناف نیز در این عکس کامل رویت می شود.

عکس سونوگرافی سه ماهه اول

هفته یازدهم بارداری

قد جنین حالا حدود 4 سانتی متر و وزن او نزدیک به 7 گرم است. گونه و چانه در حال رشد است. ویژگی های چهره واضح می شود و گوش های کودک روی سر به سمت بالا حرکت می کند.

عکس سونوگرافی سه ماهه اول

عکس سونوگرافی سه ماهه اول

در این عکس می بینید که جنین به پشت خوابیده است و پاهایش به سمت بالا قرار دارد. گردن در حال رشد جنین واضح است و سر بزرگ او نیز به وضوح مشخص است. هنوز سر او بیش از 50 درصد از اندازه ی بدن او را تشکیل می دهد که طبیعی است. استخوان های صورت همان نواحی سفید است که در عکس مشخص است.

هفته دوازدهم بارداری

اندازه ی جنین در این هفته حدود 5 تا 5.5 سانتی متر و وزن او حدود 13 تا 14 گرم است. ناخن های دست و پا شروع به شکل گیری می کنند. دستگاه تناسلی نیز در حال پیشرفت است. البته شاید در سونوگرافی مشخص نباشد. کلیه ها شروع به کار می کنند. حالا ممکن است جنین انگشت شصت خود را بمکد.

عکس سونوگرافی سه ماهه اول

آنچه در عکس مشخص است سر جنین در سمت راست است؛ هر چه زمان بیشتر می گذرد اجزای صورت و چهره نیز کامل تر می شود و جنین به نوزاد بیشتر شبیه می شود. در این عکس می بینید که جنین دستها را جلوی صورت خود آورده و انگار یک سایه روی چشم های خود انداخته است.

تصاویر سونوگرافی سه ماهه اول جنین – هفته اول تا ششم

مترجم: نفیسه اسلامبولچی

3.8 8 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات