قطب جنینی و سونوگرافی اوایل بارداری

قطب جنین چیست

هنگامی که به تازگی باردار شده اید، به دلیل اینکه رویت جنین در سونوگرافی سخت است، ممکن است پزشک به دنبال قطب جنین در رحم شما باشد.

رشد قطب جنین یکی از مراحل اولیه رشد جنین است، بنابراین به نظر می رسد که اگر در طول سونوگرافی اولیه دیده نشود، می تواند بارداری از دست رفته تلقی شود یا اینکه تشخیص به این صورت باشد که این بارداری قابل دوام و ماندگاری نیست.

قطب جنین چیست؟

قطب جنین به عنوان یک ناحیه ی ضخیم در کنار کیسه زرده که در همان مراحل اولیه تغذیه جنین را فراهم می کند، ظاهر می شود. در واقع این ساختاری است که به جنین تبدیل می شود اما در این مرحله از رشد به هیچ عنوان شبیه یک انسان نیست.

قطب جنین دارای ظاهری خمیده است که سر رویان (مرحله ی پیش از جنینی) در یک سمت و آنچه در سمت دیگر به نظر می رسد یک ساختار مانند دُم است. اندازه بین این دو نقطه از قطب جنین ، فرق سر تا دنبالچه (CRL) گفته می شود، که به تشخیص دقیق تر سن بارداری کمک می کند.

قطب جنین چیست

قطب جنین چیست

طبق گزارش انجمن بارداری (APA)، هنگامی که CRL به 2 تا 4 میلی متر می رسد، معمولاً با سونوگرافی ترانس واژینال قابل مشاهده است. وقتی CRL به 5 میلی متر برسد، به طور معمول صدای ضربان قلب قابل شنیدن است.

هنگامی که قطب جنین در سونوگرافی قابل مشاهده نیست، ممکن است چند دلیل وجود داشته باشد:

سن بارداری اشتباه تخمین زده شده باشد

با توجه به اینکه قطب جنین بین هفته های 5.5 تا 6.5 از سن حاملگی قابل مشاهده است، هرگونه خطای کوچک در تعیین سن حاملگی می تواند مانع از تشخیص قطب جنین در سونوگرافی شود.

به عنوان مثال، به خاطر سپردن اشتباه آخرین دوره پریود شما می تواند یافته های مورد انتظار در سونوگرافی را تغییر دهد. اگر یک چرخه نامنظم دارید و همیشه دو هفته بعد از شروع هر دوره تخمک گذاری نمی کنید، ممکن است بارداری شما از نظر فنی پنج یا شش هفته طول نکشد، حتی اگر از آخرین دوره قاعدگی شما پنج یا شش هفته گذشته باشد.

اگر قطب جنین قابل رویت نباشد، بیشتر پزشکان پس از اولین بار یک یا دو هفته پس از اولین سونوگرافی، سونوی مجدد را پیشنهاد می کنند. در طول این زمان رشد حاملگی اتفاق می افتد و سبب می شود تا اجزایی که در سونوی اولیه مشاهده نشدند، در سونوگرافی دوباره بهتر دیده شوند.

قطب جنین چیست

قطب جنین چیست

بارداری ماندگار نیست

هنگامی که در سونوگرافی دومی که انجام می شود، باز هم هیچ نشانه ای از قطب جنین (یا ساک حاملگی، که به عنوان یک حلقه سفید در اطراف یک مرکز واضح ظاهر می شود و در نهایت حاوی مایع آمنیوتیک و جنین در حال توسعه است) به معنای سقط جنین تلقی می شود.

در برخی موارد، ساک حاملگی خالی می تواند چند هفته قبل از بروز علائم سقط جنین سالم باقی بماند و حتی ممکن است به رشد خود ادامه دهد. در موارد دیگر، سقط جنین ممکن است زمانی در سونوگرافی تشخیص داده شود که هیچ قطبی جنین وجود نداشته باشد؛ یعنی ممکن است ساک حاملگی در سونوگرافی بزرگتر از 25 میلی متر باشد اما قطب جنین رویت نشود.

در کل، نحوه رشد جنین از همان ابتدا یک روند پیچیده است، بنابراین اگر هرگونه نگرانی دارید، از پزشک خود سوال کنید.

3.2 6 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
7 کامنت
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

سلام من در هفته پنجم بارداری هستم، ساک بارداری 7 ml کیسه زرده دیده شد ولی جنین یا قطب جنین نه، میتونه بارداری پوچ باشه؟

اندازه اش ۱۰میلی بودفروردین پارسال یه دونه سقط داشتم توهفته هفتم وشش روزبوددکترگفت فاقدضربان قلب هستش

سلام منم هفته ششم بارداری هستم ساک بارداری بود ولی کیسه زرده و قطب جنین دیده نشد

سلام منم توآخرای هفته هفتم هستم رفتم دکترسونوکردگفت ساک حاملگی هست ولی قطب جنین رویت نشدمیتونه حاملگی پوچ باشه؟

سلام ببخشید عکس سونو من هم ساک حاملگی رو مثل شکل بالا شما نشون داده یعنی ساکن گرد نیست این یعنی مشکلی داره؟

من پنج هفته و سه روزم هست هم سونو شکمی شدم هم واژینال بنام 8000 هست و دکترم گفتن باتوجه به این بنا چرا ساک گرد نیست این شکلیه ؟

قطب جنینی در۴هفته و۳روزهنوزرویت نشده به نظرتون مشکلی هست