سونوگرافی کمبود رشد داخل رحمی (IUGR)

کمبود رشد داخل رحمی (IUGR) که قبلاً به عنوان عقب ماندگی رشد داخل رحمی شناخته می‌شد، به کمبود رشد در نوزاد شما اشاره می‌کند که بر اساس متوسط رشد جنین در مراحل مختلف بارداری است. IUGR در اواخر بارداری شایع تر است.

علل

عوامل متعددی می توانند منجر به IUGR شوند. از جمله آنها:

مشکلات ژنتیکی یا نقایص مادرزادی در نوزاد شما

فشار خون بالا یا فشار خون ناشی از بارداری (PIH)

مشکلات مربوط به جفت

عفونت

بیماری‌ های مادر

برخی از داروهای تجویز شده

سیگار کشیدن در دوران بارداری

استفاده مواد مخدر

جلوگیری

محدودیت رشد داخل رحمی

محدودیت رشد داخل رحمی

بیشتر علل احتمالی IUGR خارج از کنترل یک زن باردار است. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از مراقبت‌های مناسب دوران بارداری ، مراقبت از وضعیت تغذیه خود و جلوگیری از خطرات بارداری و نوزاد خود مطمئن شوید. انجام همه اینها به سالم ترین بارداری ممکن کمک می کند.

IUGR چقدر مشکل دارد؟

در حالی که برخی از زنان معتقدند که به دنیا آوردن نوزاد کوچکتر راحت تر است، شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد نوزادان کوچکتر در معرض خطر بیشتری برای بسیاری از مشکلات هستند. برخی از این مشکلات تهدید کننده زندگی هستند یا می‌توانند بر سلامت نوزاد در دراز مدت اثر بگذارند.

بی درنگ پس از تولد، نوزاد IUGR ممکن است در تنفس یا حفظ درجه حرارت خود مشکل داشته باشد، به این معنی که نیاز به (NICU) دارد. آنها همچنین ممکن است از مشکلات قند خون و سیستم ایمنی بدن رنج ببرند یا با سایر مسائل مربوط به سلامتی دست و پنجه نرم کنند.

محدودیت رشد داخل رحمی

چگونه بفهمیم نوزاد شما در خطر است

IUGR معمولاً در طول مراقبت‌های معمول قبل از تولد کشف می‌شود. وقتی پزشک یا ماما، رحم شما را معاینه می‌کند، می‌توان آن را پیدا کرد. اختلاف اندازه بیش از دو هفته نشان دهنده نیاز به تحقیقات بیشتر، مانند سونوگرافی برای تخمین وزن جنین است. در حالی که این برآوردها اغلب در پیش بینی وزن جنین نادرست است، اما می تواند برای تعیین رشد جنین مفید باشد.

چنین آزمایشاتی همچنین ممکن است فرصتی خوشایند برای جستجوی سایر مشکلات مربوط به جفت، حجم مایع آمنیوتیک یا خود نوزاد باشد. اگر تشخیص داده شود که کودک شما دارای مشکل رشد است، ممکن است تحت نظارت مکرر قرار بگیرید. این ممکن است به معنای ویزیت‌های مکرر قبل از تولد باشد. همچنین می‌تواند به سونوگرافی بیشتر، استراحت در بستر یا آزمایش های بدون استرس نیاز داشته باشد.

چگونه پزشک تشخیص IUGR را مدیریت می‌کند

اگر نوزاد شما پس از افزایش نظارت هنوز رشد خوبی نداشته باشد، ممکن است پیشنهاد زایمان زودرس را به شما بدهد ، اگرچه این همیشه لازم نیست. در برخی موارد، نوزاد بسیار ضعیف تلقی می‌شود که نمی‌تواند زایمان را به خوبی تحمل کند. در این مورد، سزارین به عنوان ایمن ترین راه برای تولد نوزاد شما پیشنهاد می‌شود. با این حال، پیش بینی این امر قبل از زایمان دشوار است. در هر صورت، شما و نوزادتان به احتمال زیاد یک اقامت معمولی در بیمارستان خواهید داشت.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

معلومات خیلی ها ارزنده و مهم
من به این مسلک سخت علاقه دارم و سونوگرافی انجام میدهم در قسمت تشخیص آنومالی های جنینی به معلومات بیشتر نیاز دارم
آیا تفاوت اندازه BPD و FL بیشتر از دو هفته دلالت به IUGR میکند؟