هفته ششم بارداری

هفته ششم بارداری

شما اکنون در ماه دوم و در سه ماهه اول بارداری قرار دارید.

جنین شما در این هفته به اندازه ی یک دانه ی عدس است.

تا پایان بارداری، 34 هفته باقی مانده است.

رشد جنین در هفته ششم

ضربان قلب

ضربان قلب جنین، تقریبا دو برابر ضربان قلب انسان بزرگسال است. در هفته ی هشتم بارداری با استفاده از سونوگرافی اولتراسوند (فراصوت) می توان تپش قلب جنین را مشاهده کرد. در هفته های 10 تا 12 هم می توان صدای قلب جنین را با استفاده از دستگاه داپلر شنید.

چشم ها، بینی، دهان و گوش ها

چشم ها و سوراخ های بینی جنین در ابتدای شکل گیری، به صورت نقاط تیره ای هستند. گوش ها به صورت فرورفتگی های کوچکی در دو طرف سر شکل گرفته اند. در داخل دهان کوچک جنین، زبان و تارهای صوتی در حال تکامل هستند.

بازوها و پاها

بازوها و پاهای جنین به صورت پاروهای کوچکی بوده و در حال تکامل هستند. انتهای ستون فقرات شبیه دم کوچکی است که در چند هفته ی آینده از بین خواهد رفت.

نشانه های بارداری در هفته ششم

نداشتن نشانه ای خاص

در صورتی که هنوز نشانه های بارداری را ندارید، نباید نگران شوید، چرا که بسیاری از زنان در این هفته از بارداری مانند شما هستند و نشانه ی خاصی را حس نمی کنند. اما در برخی دیگر از زنان، نشانه های بارداری از همین هفته شروع می شوند.

حالت تهوع یا استفراغ

حالت تهوع صبحگاهی می تواند در هر ساعت از روز هم به وجود بیاید. این حالت به طور معمول در حدود هفته ششم بارداری شروع می شود و در پایان سه ماهه اول کاهش می یابد.

تکرر ادرار

تکرر ادرار از نشانه های رایج در اوایل بارداری است و به طور معمول در هفته ی ششم بارداری شروع می شود.

نوسان خلق و خو

بیشتر زنان باردار بین هفته های 6 تا 10 بارداری، بدخلق تر می شوند. این بدخلقی ها به احتمال زیاد در اثر استرس، خستگی و تغییرات هورمونی به وجود می آید. البته ممکن است به خاطر این که به زودی صاحب فرزند خواهید شد، احساسات مختلف دیگری را هم در این دوران تجربه کنید.

حساس شدن و تورم سینه ها

حساس شدن سینه ها می تواند یکی از نشانه های اولیه ی بارداری باشد. افزایش سطح هورمون، جریان خون را افزایش می دهد و همین امر باعث می شود تا سینه ها متورم، دردناک و حساس بشوند و حالت گزگز پیدا کنند.

خستگی

در بیشتر خانم ها، احساس خستگی یکی از نشانه های اولیه بارداری است، اما در برخی از آن ها هم هرگز چنین احساسی به وجود نمی آید. دلیل احساس خستگی در اوایل بارداری مشخص نیست، اما احتمال دارد تغییرات هورمونی مانند افزایش چشمگیر پروژسترون، در ایجاد خستگی نقش داشته باشد.

کارهایی که در هفته ششم بارداری باید انجام دهید:

تغذیه ی سالم

اطلاعات نادرست بسیاری در رابطه با خوراکی ها و آشامیدنی های سالم (یا خطرناک) در دوران بارداری وجود دارد. بنابراین بهتر است در مورد تغذیه ی صحیح در این دوران به خوبی تحقیق کرده و از پزشک خود راهنمایی بخواهید.

جمع آوری اطلاعات در رابطه با گزینه های مختلف برای آزمایش های دوران بارداری

آزمایش های غربالگری با استفاده از نمونه گیری از خون و انجام سونوگرافی، احتمال ابتلای جنین به سندروم داون یا بیماری های دیگر را ارزیابی می کنند. نتایج این غربالگری ها می توانند به شما کمک کنند تا در رابطه با انجام نمونه گیری از پرزهای جفتی (CVS) یا آمنیوسنتز تصمیم گیری کنید. نمونه گیری از پرزهای جفتی (CVS) یا آمنیوسنتز، روش دقیقی برای تشخیص ناهنجاری‌های کروموزومی جنین به شمار می روند.

اطمینان از بی خطر بودن محل کار

برخی شغل ها یا سرگرمی ها می توانند برای شما و جنین در حال رشد شما، خطرناک باشند. در صورتی به طور مداوم در معرض مواد شیمیایی، فلزات سنگین (مانند سرب یا جیوه)، برخی عوامل بیولوژیکی مشخص یا تابش قرار دارید، باید هر چه زودتر شغل خود را تغییر دهید.

3.4 5 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات