تصاویر سونوگرافی در سه ماهه ی دوم بارداری – هفته 19 تا 27

سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری

هفته ی نوزدهم

قد جنین از فرق سر تا کفل: 13.5 تا 15 سانتی متر

وزن جنین: حدود 200 گرم

رشد جنین: بازوها و پاهای جنین به خوبی تکامل یافته و در جای خود قرار گرفته اند.

سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری

آن چه که در این تصویر مشاهده می کنیم: پاها و بازوهای جنین به رشد خود و افزایش ماهیچه ادامه می دهند. ممکن است از همین هفته یا یکی دو هفته ی آینده، بتوانید حرکات جنین را احساس کنید.

هفته ی بیستم

قد جنین از فرق سر تا کفل: 15 تا 16.5 سانتی متر

وزن جنین: حدود 250 گرم

رشد جنین: موها و ناخن های جنین به رشد خود ادامه می دهند. در دخترها، رحم تشکیل شده است و کانال واژن نیز در حال شکل گیری است. می توانید حرکات جنین را بیشتر از قبل احساس کنید.

سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری

سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری

آن چه که در این تصویر مشاهده می کنیم: جنین پاهای خود را در داخل شکم جمع کرده و با بازوهای خود، صورت خود را پوشانده است. اگرچه ممکن است هنوز لاغر و استخوانی به نظر برسد، اما رشد مناسبی یافته است. استخوان های جنین که در تصویر سه بعدی قابل مشاهده هستند، سفت تر شده و به رشد خود ادامه می دهند.

هفته ی بیست و یکم

قد جنین از فرق سر تا کفل: 16.5 تا 18 سانتی متر

وزن جنین: حدود 300 گرم

رشد جنین: جنین در حال بلعیدن مایع آمنیوتیک بوده و مغز استخوان او شروع به تولید گلبول های قرمز می کند. جنین پیوسته در حال حرکت و تکان خوردن است.

سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری

آن چه که در این تصویر مشاهده می کنیم: در این تصویر، افزون بر مشاهده ی چگونگی شکل گیری استخوان ها و ساختار استخوان بندی جنین، می توانید ریه های او را هم ببینید. با نگاه کردن به قفسه ی سینه ی جنین، می‌توان بافت قلب و ریه ها را تشخیص داد.

هفته ی بیست و دوم

قد جنین از فرق سر تا کفل: حدود 19 سانتی متر

وزن جنین: حدود 350 گرم

رشد جنین: موهای جنین در حال رشد بوده و ابروهای او شروع به شکل گیری می کنند. حواس چشایی و بویایی جنین در حال تکامل هستند.

سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری

آن چه که در این تصویر مشاهده می کنیم: در این تصویر به نظر می رسد که جنین در حال خواب است (نوزادان در داخل رحم، مدتی را می خوابند و مدتی را فعالیت می کنند).

هفته ی بیست و سوم

قد جنین از فرق سر تا کفل: حدود 20 سانتی متر

وزن جنین: حدود 450 گرم

رشد جنین: جنین در حال افزایش بافت چربی و افزایش وزن است. اکنون جنین می تواند خواب مرحله ی REM یا حرکت سریع چشم ها را داشته باشد.

سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری

سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری

آن چه که در این تصویر مشاهده می کنیم: در این تصویر، جنین قوز کرده و پاهای خود را به سمت قفسه ی سینه جمع کرده است و شما می تواید تصویر کاملی را از او ببینید. از آنجایی که قد جنین به بیش از 20 سانتی متر رسیده است، نمی توان به راحتی کل بدن او در یک تصویر مشاهده کرد. در حال حاضر، جنین شما تا حدودی لاغر است؛ اما در هفته های آینده افزایش وزن چشمگیری را خواهد داشت.

هفته ی بیست و چهارم

قد جنین از فرق سر تا کفل: حدود 22 سانتی متر

وزن جنین: حدود 550 گرم

رشد جنین: جنین با چشمک زدن ناگهانی خود، نسبت به سر و صدا واکنش نشان می دهد. ریه های او در حال تکامل هستند.

سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری

آن چه که در این تصویر مشاهده می کنیم: تصویر سمت چپ، چهار حفره قلب جنین را نشان داده و تصویر سمت راست، جریان خون را از حفره های بالایی قلب (دهلیز) به سمت حفره های پایینی قلب (بطن ها) نشان می دهد. دیواره های بطن ها، پرعضله تر از دهلیز هستند؛ چرا که باید خون را به ریه ها و سایر قسمت های بدن جنین برسانند.

هفته ی بیست و پنجم

قد جنین از فرق سر تا کفل: حدود 22.5 سانتی متر

وزن جنین: حدود 680 گرم

رشد جنین: شنوایی جنین تا اندازه ای تکامل یافته است که می تواند صدای مادرش را بشنود. موهای سر او در حال رشد هستند.

سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری

آن چه که در این تصویر مشاهده می کنیم: تصویر بزرگ شده ای از گوش جنین را مشاهده می کنید. هرچند حس شنوایی جنین هنوز کامل نشده است، اما از آنجایی که در تمام مدت بارداری، صدای شما را شنیده است، می تواند پس از به دنیا آمدن صدای شما را تشخیص دهد.

سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری

هفته ی بیست و ششم

قد جنین از فرق سر تا کفل: 23.5 سانتی متر

وزن جنین: حدود 900 گرم

رشد جنین: مژه های جنین در حال شکل گیری هستند و موهای سر او همچنان به رشد خود ادامه می دهند.

سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری

آن چه که در این تصویر مشاهده می کنیم: در این تصویر، چهره جنین و بینی و دهان او را از نزدیک مشاهده می کنید، چنان که گویی صورتش را به پشت شیشه فشار داده است.

هفته ی بیست و هفتم

قد جنین از فرق سر تا کفل: 24 سانتی متر

قد کامل جنین: 7/38 سانتی متر

وزن جنین: حدود 900 گرم

رشد جنین: ریه های جنین به تکامل خود ادامه می دهند و کبد او در حال کامل شدن است. سیستم ایمنی جنین هم در حال تقویت شدن است.

سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری

آن چه که در این تصویر مشاهده می کنیم: اکنون که جنین به سرعت در حال رشد است، گرفتن تصویر کامل از جنین مشکل تر شده است و در تصویر سونوگرافی جا نمی گیرد. اگرچه وزن او از ابتدای سه ماهه دوم بارداری، بیش از سه برابر شده است، اما در هفته های آینده باز هم بر وزن او افزوده خواهد شد. این هفته به عنوان آخرین هفته از سه ماهه دوم بارداری شناخته می شود و در واقع، فقط یک سوم از طول بارداری شما باقی مانده است.

تصاویر سونوگرافی سه ماهه اول جنین – هفته اول تا ششم

تصاویر سونوگرافی سه ماهه اول جنین – هفته هفتم تا دوازدهم

تصاویر سونوگرافی در سه ماهه ی دوم بارداری – هفته چهاردهم تا هجدهم

مترجم: منیره غفرانی

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات