سونوگرافی هفته دهم بارداری

گاهی ممکن است پزشک برای بررسی وضعیت سلامتی جنین برای شما سونوگرافی بنویسد، در این شرایط شما باید در هفته 10 بارداری سونوگرافی انجام دهید؛ به عبارت دیگر این سونو همیشگی و معمول نیست مگر در شرایطی که یا مادر به تازگی متوجه بارداری خود شده باشد و تا این زمان سونوگرافی انجام نداده باشد یا اینکه مشکلی وجود داشته باشد.

دلیل سونوگرافی هفته دهم بارداری

1. بررسی رشد جنین

پزشک شما ممکن است یک سونوگرافی برای بررسی وضعیت رشد جنین برای شما بنویسد. در این هفته جنین معمولا حدود 4 گرم وزن دارد و قد او از تاج سر تا کفل حدود 3.1 سانتی متر است. در این سونوگرافی اندازه و رشد جنین به دقت بررسی می شود. همچنین سن بارداری با توجه به این اندازه گیری مشخص می شود و موعد زایمان نیز قابل تشخیص است.

سونوگرافی هفته دهم بارداری

سونوگرافی هفته دهم بارداری

2. بررسی ناهنجاری ها

بین هفته 10 و 14 بارداری، سونوگرافی NT انجام می شود که این تست جهت تشخیص سندرم داون و دیگر ناهنجاری های احتمالی انجام می شود. در این آزمایش، مایع زجاجی پشت گردن جنین اندازه گیری می شود تا هر گونه ناهنجاری بررسی شود. این ازمایش به طور معمول در هفته 12 حاملگی انجام می شود.

3. شنیدن ضربان قلب جنین

در بیشتر موارد صدای ضربان قلب جنین در هفته 8 بارداری شنیده می شود اما شما می توانید این صدا را در سونوگرافی هفته 10 نیز به خوبی بشنوید. پزشک شما در این سونوگرافی نیز قلب جنین را برای اطمینان از سلامت او بررسی می کند.

4. اطمینان از عملکرد طبیعی اندام جنین

در هفته دهم بارداری، پوست جنین شفاف می شود که سبب می شود تا اندام های داخلی در این سونوگرافی قابل مشاهده باشد. بنابراین پزشک می تواند این مساله را بررسی کند که آیا اندام های داخلی به درستی کار می کنند یا خیر.

5. مشاهده ی وضعیت رشد ستون فقرات

ستون فقرات جنین باید در هفته 10 بارداری قابل مشاهده باشد. پزشک در این سونو وضعیت رشد آن را بررسی می کند.

سونوگرافی هفته دهم بارداری

سونوگرافی هفته دهم بارداری

6. مشخص شدن وضعیت جنین

اگر این اولین سونوگرافی شما باشد، پزشک محل قرار گیری جنین را نیز بررسی می کند تا مشخص شود که جنین درست بر سر جای خود قرار گرفته است و مادر دچار وضعیت بارداری خارج از رحم نباشد.

چطور برای سونوگرافی هفته 10 بارداری آماده شوم؟

برای این آزمایش باید مثانه شما پر باشد تا تصویر واضحی از جنین، جفت، رحم و تخمدان ها برای سونوگرافیست مشخص شود. بهتر است حدود 1 ساعت قبل از سونوگرافی، حداقل 3 لیوان آب بنوشید تا مثانه شما پر شود.

سونوگرافی هفته 10 بارداری چگونه و چقدر طول می کشد؟

برای این سونو شما باید روی تخت دراز بکشید و شکم تان برای سونو بیرون باشد. پزشک کمی ژل را روی شکم شما میزند و دستگاه پروب را روی شکم می کشد تا تصاویر در مانیتور نمایان شود. این سونوگرافی درد ندارد. در مواقعی که هیچ تصویر واضحی مشاهده نشود ممکن است سونوگرافی ترانس واژینال انجام شود.

این آزمایش معمولا بین 15 تا 30 دقیقه طول می کشد. چنانچه جنین شما در وضعیت مناسبی برای مشاهده ی تصاویر شفاف نباشد ممکن است که سونوگرافی بیشتر از این زمان طول بکشد. همچنین اگر جنب و جوش جنین زیاد باشد و گرفتن تصاویر ممکن نباشد، سونوگرافی ممکن است به زمان دیگری موکول شود.

هفته دهم بارداری

تصاویر سونوگرافی سه ماهه اول جنین – هفته هفتم تا دوازدهم

در سونوگرافی هفته دهم بارداری چه چیزهایی قابل مشاهده است؟

ممکن است شما بتوانید در این سونو، حرکت جنین را مشاهده کنید. دست ها، پاها و سر جنین نیز با وضوح بیشتری نسبت به قبل مشخص است.

از آنجایی که پوست جنین شفاف تر، همانطور که پیش از این نیز توضیح دادیم، اندام های داخلی نیز قابل مشاهده است.

ضربان قلب جنین را نیز می توانید مشاهده کنید و می توانید صدای آن را نیز بشنوید.

ممکن است پیشانی جنین به نظر برجسته بیاید که این نمایانگر مغز در حال رشد است. پیشانی به تدریج صاف می شود.

اسکلت بدن و ستون فقرات، انگشتان دست و پا نیز ممکن است قابل مشاهده باشند. بینی، گوش ها و پلک های بسته ی جنین نیز مشخص هستند.

سونوگرافی هفته دهم بارداری

سونوگرافی هفته دهم بارداری

اگر جنین در سونوگرافی هیچ حرکتی نداشت، آیا طبیعی است؟

اگر شما جنین خود را در هفته ی دهم بارداری بدون هیچ حرکتی مشاهده می کنید، جای نگرانی نیست. او ممکن است خواب باشد. سونوگرافیست می تواند با بررسی رشد و ضربان قلب جنین، شما را از سلامت او مطمئن کند.

اگر در این سونوگرافی ناهنجاری مشاهده شود، چه باید کرد؟

در صورت مشاهده ی ناهنجاری، پزشک یا سونوگرافیست آن را به شما اطلاع می دهد و آزمایش های دیگری مانند نمونه برداری از پرزهای جفت CVS ، آزمایش خون و آمنیوسنتز را به شما توصیه می کنند. پس از انجام این آزمایش ها، نتیجه ی دقیق تری به دست می آید.
چنانچه پزشک سونوگرافی هفته دهم بارداری را برای بررسی وضعیت سلامت جنین به شما پیشنهاد کرد، بهتر است آن را انجام دهید.

مترجم: نفیسه اسلامبولچی

4.3 4 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات