سندروم داون

سندرم داون چیست ؟

سندروم داون یک مشکل ژنتیکی است. کروموزوم‌ها بسته‌های دی‌ان‌ای (DNA) در سلول‌های بدن‌مان هستند که ژن‌ها را حمل می‌کنند. سندورم داون زمانی بروز می‌کند که در دوران باروری، بچه زندگی‌اش را به این شکل آغاز کندکه در هر سلول یک کروموزوم بیشتر از حد معمول داشته باشد.

بچه‌ای که سندروم داون ندارد در هر سلول 46 کروموزوم دارد؛ 23 تای این کروموزوم‌ها را از مادرش و 23 تای دیگر را از پدرش به ارث برده است.

سندرم داون چیست
سندرم داون چیست

بچۀ مبتلا به سندروم داون در برخی از سلول‌ها یا تمام سلول‌های بدنش، از یک کروموزوم خاص، یعنی کروموزوم 21، یک نسخه بیشتر دارد. این امر به این معنی است که مجموعا در هر سلول 47 کروموزوم است. وجود این کروموزوم‌های اضافی می‌تواند بر تمام اعضای بدن تاثیرگذار باشد و رشد بچه را مختل می‌کند.
در نتیجه بچه‌هایی که با این سندروم متولد می‌شوند ویژگی‌های فیزیکی خاص دارند و عموما میزانی از ناتوانی در یادگیری را تجربه می‌کنند.

سندرم داون چیست

سه نوع سندروم داون وجود دارد:

تریزومی 21 (Trisomy 21) شایع‌ترین نوع سندروم داون است (حدود 94 درصد از کودکانی که با این سندروم متولد می‌شوند به تریزومی 21 دچار هستند) . در تریزومی 21، هر یک از سلول‌های بدن یک کروموزوم 21 اضافی دارد.

سندرم داون چیست
سندرم داون چیست

سندروم داون جابه‌جایی که در آن بخشی از مادۀ کروموزوم 21 اضافی به کروموزومی دیگر می‌چسبد. حدود چهار درصد از کودکان مبتلا به سندروم داون به این نوع دچار هستند.

سندروم داون موزائیکی که در آن فقط بعضی از سلول‌های بدن، کروموزوم 21 اضافی دارند. حدود دو درصد از بچه‌ها به این نوع از سندروم داون مبتلا می‌شوند.

عموما هر سه نوع سندروم داون علائم و نشانه‌های نسبتا مشابهی دارند. این سندروم شایع‌تر از آنی است که تصورش را بکنید.

تمام کودکان مبتلا به سندروم داون از ناتوانی در یادگیری رنج می‌برند اما میزان این ناتوانی متفاوت است و به کودک بستگی دارد. همچنین کودکان مبتلا به این سندروم از برخی بیماری‌های دیگر نیز رنج می‌برند. با این حال هیچ بچه‌ای تمام این مشکلات را با هم ندارد؛ برخی از بچه‌های مبتلا به سندروم داون از جهات دیگر کاملا سالم هستند.

چنانچه تشخیص داده شود که فرزندتان به سندروم داون مبتلا است، برخی یا تمام علائم فیزیکی زیر در او مشاهده می‌شود:

سندرم داون چیست

• مفاصل و ماهیچه‌های نرم و شل (بچه تا حدی سست بنظر می‌رسد)

• وجود یک تک خط در کف دست‌ها

• چشمان مورب و رو به بالا

• دهانی کوچک که ممکن است سبب گردد که زبان نسبتا بزرگتر بنظر برسد

• پشت سر صاف‌تر از حد نرمال

• وزن کم‌تر از حد نرمال در هنگام تولد

• صورتی صاف و مسطح و بینی کوچک

• دستانی پهن با انگشتانی کوتاه و انگشت کوچک که به سمت داخل خم می‌شود

• فاصلۀ زیاد میان انگشت شصت پا و انگشت کناریِ آن

• قامتی کوتاه و هیکلی پهن و چهارشانه

چرا بعضی از بچه‌ها مبتلا به سندروم داون متولد می‌شوند؟

هنوز نمی‌دانیم که چرا بعضی از بچه‌ها با سندروم داون متولد می‌شوند. اغلب موارد مبتلا به این سندروم ارثی نبوده و فقط برحسب اتفاق در هنگام لقاح اتفاق می‌افتند.

سندرم داون چیست
سندرم داون چیست

از هر 100 بچۀ مبتلا به این سندروم، یک نفر این مشکل را از یکی از والدینش به ارث برده است؛ حتی اگر هیچ یک از والدین خودشان به این سندروم مبتلا نباشند. این مسئلۀ ارثی بودن در برخی از موارد (نه در همۀ موارد) سندروم داون جابه‌جایی مشاهده شده است.

احتمال ابتلای بچه به سندروم داون در زنانی که در سنین بالاتر عمل لقاح را انجام می‌دهند، بیشتر است. با این حال، جالب است بدانید که بیشتر بچه‌های مبتلا به سندروم داون توسط مادران زیر 35 سال به دنیا آورده شده‌اند. علت این امر آن است که به‌طور میانگین، زنان جوانتر باروری بیشتری دارند.

مترجم: ملوک دانشمند

بهترین سونوگرافی تهرانپارس

سونوگرافی خوب در تهران

3.2 6 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
22 کامنت
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

سلام ایا خستگی همیشگی و دائمی هم یک نوع سندرم بنام سندرم خستگی است یا نه چون من همیشه انگار ی کوه اورست روی شونه هام است و بخصوص بعد از خوردن شام دیگر هیچ حال بدنی ندارم واحساس خستگی شدیدی دارم لطفا من چکار کنم علی س هستم همراه من ۰۹۱۰۷۸۶۴۳۸۶

با سلام من یک هفته پیش زایمان داشتم پزشک از روی شکل بینی و چشمان دخترم مشکوک ب سندرم داون شد و آزمایش ژنتیک نوشت .هنوز جوابش نیومده .من این علائمی که شما گفتید رو در دخترم ندیدم .تنها شکل بینی و چشمان دخترم مشکوک هست که اونم شبیه پدرش هست شکل بینیش .میخواستم بگم آیا این دو نشانه میتونه دلیل باشه که بچه من سندرمیه ؟؟؟

سلام وقت بخیر،من هم یک هفته است زایمان کرده ام و عین شما بمن هم گفته اند تنها از روی قیافه بچه،آیا شما ازمایش دادید تو روخدا کمکم کنید چون نه غربالگریم مشکل داشت نه سونو.و فقط بعد از زایمان، دکتر ها اینجور گفتند و بیمارستانه چون دوهفته زودتردنیا اومده

سلام عزیزم جواب ازمایش اومد؟چی بود جوابش..دکتر ب منم همینو گفته ازمایش ازش گرفتم ولی هنوز جوابش نیومده دارم میمیرم از استرس

ممنون واقعا مفید بود

سلام نوه من در 4 ماهگی جنینی است ودر غربالگری مشکوک به 1 پنجاه وششم داون هستند . ازآنجایی که دخترودامادم خیلی مومن هستند سونو دیگری نرفتند تا دستور سقط جنین داده نشود . چقدر مشکل میتواند پیش روی ما باشد ؟

سلام
من در هفته ۳۳ بارداری هستم به من گفتم سیسترنا مگنای جنین ۱۱ میلی هس من ام ار ای هم رفتم ، اونجا گفتن همه چیز بچه نرمال هست، حالا تشخیص دادن که احتمال سندروم داون میتونه وجود داشته باشه ، ولی هیچ درصدی یا با قاطعی نگفتن ، با اینکه عکس سونوگرافی هم گرفتن و بچه کاملا نرمال هست . الان واقعا نمیدونم بچه ای من مشکل داره یا نه تو رو‌حدا کمکم کنید

ازمایش غربالگری من برای سندروم داون ا به ۸۸۹ هستش
احتمال سندروم داون بود بچه من چقد هستش
خواهش میکنم راهنماییم کنید

باسلام

ما سه روز قبل رفتیم ازمایش گفتن سندروم داون بیشتر است و گفت امکان اتفاق در کودک بیفته اگر نظری دارید بگید ممنون میشم با تشکر

و متاسفانه این چنین افرادی برعکس دیگر افراد، عمر بیشتری دارن. تأسف از برای اینه که این چنین اشخاص به مراقبت بیشتری و خاصی نیاز دارن.

و متاسفانه این چنین افرادی برعکس دیگر افراد، عمر بیشتری دارن. تأسف از برای اینه که این چنین اشخاص به مراقبت بیشتری و خاصی نیاز دارن و این چنین اشخاص از حمایت کمتری برخوردار هستن.

سلامسر براررم سندرو داون داره الان بدنیا اومده ۹ ماهه است من شنیدم میگن این بچه ها عمر طولانی ندهرن نهایت ۳۵ الی ۳۶ سال بیشتر عمر نمیکنن آیا صحت داره یا فقط شایعه است …ممنونم

نه اشتباه عمر بیشتری دارن

بیماران مبتلا ب سندروم داون چند سال عمر دارن من شنیدم کم عمر میکنن شایعه است یا نه

سلام وقت بخیر،من یک هفته هس زایمان کردم و چون بچه دوهفته زود دنیا اومده داخل دستگاهه،همه ازمایشها وسونو و غربالگری ام بدون مشکل بودند،ولی بعد از تولد نوزاد دکتر گفته احتمال سندروم در بچه هس و باید دوماهگی ازمایش ببریم،تو روخدا کسی راه حلی راهنمایی میدونه بگه،ن سابقه بیماری داریم نه تو فامیلای من و همیجسرم همچین موردی هس نه هیچی.بچه اولمم هم کاملا سالمه،راهنماییم کنید دارم دیونه میشم

سلام ،همسربرادر من هفته۱۶بارداری سندروم داون ۱:۵۹هست ،نه توفامیل مانه توفامیل همسر برادرم سندروم داون نداشتیم تاحالا،احتمالش چقدره سندروم داشته باشه،غربالگری۱۳هفته همه چیز سالم ونرمال بوده