تاثیر روش های غیر هورمونی جلوگیری از بارداری بر باروری

روش های غیر هورمونی جلوگیری از بارداری

در مقاله ی قبل در خصوص روش های هورمونی برای پیشگیری از بارداری و تاثیرات آن بر باروری صحبت کردیم؛ در این مقاله به روش های غیر هورمونی و اثرات آن می پردازیم.

انواع روش های غیر هورمونی جلوگیری از بارداری

بستن لوله های رحمی

توبکتومی یا بستن لوله های رحمی یک روش جراحی است که در آن لوله های فالوپ زن بسته می شود و بعد بریده یا قطع می شوند که در نهایت مانع از ورود تخمک به رحم می شود. در این روش یک روش دائمی برای جلوگیری از بارداری است؛ راه دیگر قرار دادن یک فنر در لوله فالوپ جهت انسداد آنها و در نتیجه برای جلوگیری از بارداری است.

روش های غیر هورمونی جلوگیری از بارداری

روش های غیر هورمونی جلوگیری از بارداری

این روش چگونه مانع از بارداری می شود؟

هر دو روش غیر قابل بازگشت هستند به این معنی که احتمال بارداری زن وجود ندارد.

آی یو دی مسی

IUD مسی یا پاراگارد ParaGrad وسیله ای به شکل T از جنس مس یا پلاستیک است که وارد رحم می شود و از بارداری جلوگیری می کند. این جسم خارجی، یون های مسی را که برای اسپرم ها سمی هستند، آزاد می کند و مانع رسیدن آنها به تخمک ها می شود.

نحوه تاثیر آی یو دی مسی بر بارداری

یک مزیت مهم این روش این است که هر زمان اراده کنید می توانید IUD را خارج کنید و به شرایط عادی برای بارداری برگردید.

روش های غیر هورمونی جلوگیری از بارداری

روش های غیر هورمونی جلوگیری از بارداری

روش ایجاد مانع

این روش ها شامل استفاده از دیافراگرم، اسفنج، کلاهک گردن رحم و کاندوم است که به صورت فیزیکی مانع رسیدن اسپرم به تخمک می شود.

روش های سدی چگونه در باروری تاثیر می گذارند

در این روش ها به محض استفاده نکردن، به شرایط عادی برای باروری باز می گردید. تا زمانی که در بدن شما قرار دارند از بارداری جلوگیری می کنند. کاندوم می تواند زن و شوهر را از بیماری های مقاربتی مثل سوزاک و کلامیدیا که باعث ناباروری می شوند، حفظ کند. همین طور پزشک شما برای کاهش آسیب های حاملگی ممکن است به شما آزمایش خون، مصرف مکمل های ویتامین، تغییرات شیوه زندگی مثل کاهش وزن توصیه کند. گاهی در صورت لزوم قطع مصرف سیگار نیز پیشنهاد می شود.

اسپرم کش

اسپرم کش موادی به شکل ژل، فوم یا کرم است که حاوی ماده شیمیایی نونوکسینول 9 یا 9 Nonoxynol است که نه تنها اسپرم را مسدود می کند بلکه قبل از رسیدن آنها به تخمک ها، آنها را از بین می برد.

چگونگی تاثیر اسپرم کش در بارداری

نونوکسینول-۹ می تواند غشای سلولی را از بین ببرد که این کار باعث افزایش خطر عفونت های مقاربتی و ضایعات تناسلی می شود.

روش های غیر هورمونی جلوگیری از بارداری

روش های غیر هورمونی جلوگیری از بارداری

همچنین می تواند باعث ایجاد تغییر در باکتری فلورا شده و در نتیجه منجر به بروز واژینوز یا عدم تعادل میکروبیوم شود. این امر می تواند آسیب جبران ناپذیر و دائمی بر سلامت اسپرم ها گذاشته و در نتیجه موجب ناباروری شود. اگرچه متخصصان از اثر مخرب روان کننده ها بر سلامت اسپرم واقف هستند و می دانند که این مواد باروری زوجین را به خطر می اندازد، اما هنوز هم استفاده از این مواد رایج است. البته واکنش بدن زنان با هم متفاوت است، ممکن است بعد از کنترل بارداری و بدن به حالت طبیعی برای بارداری باز گردد و ممکن است اثرات بدی داشته باشد. در حقیقت هنوز هم پژوهش های زیادی لازم است تا اثرات مکانیسم های متعدد روش های جلوگیری در تاثیر باروری زن ثابت شود.

روش های آگاهی از باروری و جلوگیری طبیعی

آگاهی داشتن درباره بعضی مسائل طبیعی مثل اطلاعات چرخه قاعدگی، گرفتن دمای بدن، مشاهده مخاط دهانه رحم برای پیش بینی تخمک گذاری، می تواند فرد را از شرایط بارداری آگاه کند. با دانستن این مطالب اگر زن قصد حاملگی ندارد زن و شوهر می توانند روزهایی را که زن در بارورترین روزهای تخمک گذاری قرار دارد، تخمین بزنند و در این دوران از نزدیکی خودداری کنند.

روش های آگاهی از باروری باعث می شود فرد به مداخلات پزشکی و اجسام خارجی و همین طور قرص ها و روش های هورمونی احتیاج نداشته باشد. با این روش های طبیعی فرد هیچگونه عوارضی برای باروری را تجربه نخواهد کرد.

ترجمه: فاطمه حاج ابوالقاسم

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات